Rușii au reluat producția Lada la uzina AvtoVAZ din Togliatti în iunie 2022, după ce Renault a suspendat activitatea în 5 martie, după declanșarea războiului din Ucraina de către Vladimir Putin, iar la începutul lunii mai și-a cedat activele către statul rus pentru o rublă.
Cel mai ieftin nou model Lada Granta Classic are dotări ca pe vremea URSS. Nu are ABS, nu are ESP, nu are airbag-uri, nu are centuri de siguranță pretensionate, nu are nici măcar radio.
Dar acesta este doar un aspect al problemei. În lipsa unor piese, precum servodirecția electrică, sistele de închidere pentru uși și portbagaj sau a mânerelor pentru portiere, AvtoVAZ scoate de pe bandă mașinile incomplete și le depozitează în curte. Apoi, când vin piese, le bagă înapoi în hale pentru a fi terminate.
De asemenea, în ultimele luni, rușii de la AvtoVAZ au rămas și fără vopsea. Au doar negru, alb și ceva verde.
Potrivit unor surse din AvtoVAZ citate de motor.ru, cel puțin până la sfârșitul lunii ianuarie 2023, modelele Lada Granta au fost vopsite doar în negru, iar Niva Travel, doar în verde închis. Potrivit aceleiași surse, în ianuarie au fost produse peste cinci mii de Lada Granta negre la Togliatti.
Iar fotografiile publicate de site-ul rusesc susțin informațiile. Curtea uzinei AvtoVAZ este plină de mașini negre sau foarte închise la culoare și doar de câteva albe.
„Noua” Lada Granta Classic are și dotări contemporane, la nivelul anilor 1990
Pe site-ul oficial al mărcii Lada, „noua” Lada Granta Classic este lăudată ca putând avea sistem de încălzire, protecții pentru uși în culoarea caroseriei, oglinzi electrice, nu și încălzite, și geamuri față electrice. Printre dotările contemporane se numără, totuși servo direcția electrică și sistemul Isofix pentru scaunele pentru copii.
„Modelul a fost dezvoltat cu obiectivul de a folosit la maximum resurse locale pentru a nu fi afectat de componentele importate”, scrie pe site-ul lada.ru.
”După o lungă perioadă de oprire, AvtoVAZ a reluat producția de automobile. Asigurarea locurilor de muncă ale angajaților uzinei este principala noastră prioritate. Și, de asemenea, trebuie să continuăm să producem cele mai populare și mai accesibile mașini de pe piața din Rusia, care nu depind de componente importate. Pentru acest lucru, compania colaborează cu autoritățile federale și regionale pentru a crește competențele furnizorilor locali”, a declarat Maksim Sokolov, președintele AvtoVAZ JSC.