Constructorul Lada, devenit iar 100% rusesc după ce Renault și-a vândut participația cu o rublă și a plecat din Rusia, din cauza războiului din Ucraina, a dezvoltat un model nou după aproape 30 de ani. Se numește Azimut și în comunicatul de prezentare i se aduce o odă lui Putin.
Putin s-a supărat că rușii au cumpărat peste 1.000.000 de mașini chinezești noi și că mărcile din China au ajuns la o cotă de piață de 63% în Rusia în 2024. Le-a pus taxă de 667.000 de ruble, echivalentul a 7.500 $.
La ce mașini puteau visa șoferii din România și celelalte țări comuniste aflate sub influența URSS? Lada, Dacia, GAZ, Wartburg, Skoda, Volga, UAZ, ZAZ, Trabant, Aro, FSO, etc. Modelele occidentale erau rare, la acestea având acces, în general, doar membrii de partid marcanți.
Războiul din Ucraina este bucuria chinezilor. Mai precis, a producătorilor auto din China. Piața auto din Rusia a ajuns la 1,57 milioane de automobile noi în 2024, crescând cu 48,4% față de 2023, și a fost inundată de mașini „Made in China”. Lada și-a păstrat însă prima poziție.
Inovație rusească! O echipă de mecanici pasionați din Rusia a dezvoltat un propulsor V16, făcut din 16 motoare de drujbă, și l-au montat pe o Lada 1600 clasică.