Efectul sancțiunilor: Piața auto din Rusia se închină la China. Mașini occidentale, doar pe sub mână

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 11.11.2022 - 13:51
Haval Rusia / Foto: lenta.ru
Haval Rusia / Foto: lenta.ru

Piața auto din Rusia e la pământ. A căzut cu 63% în octombrie, până la 45.228 unități. Iar în topul vânzărilor, locul mărcilor occidentale, a fost luat de modele chinezești. Mașinile occidentale nu mai sunt disponibile decât prin importuri paralele, la prețuri pe măsură.

SHARE

Vânzările de mașini noi au scăzut cu 62,8%, față de anul trecut, în Rusia, în octombrie. Scăderea cererii și a sentimentului de încredere al consumatorilor au anulat ceea ce părea a fi începutul unei relative redresări în acest sector, după ce Putin a ordonat mobilizarea parțială în septembrie, pentru a face rost de noi trupe de trimis pe frontul din Ucraina.

Asociația Întreprinderilor Europene (AEB) din Rusia a informat că în cursul lunii octombrie au fost vândute doar 45.228 de vehicule noi, față de puțin peste 120.000 în octombrie 2021. 

„Scăderea vânzărilor în octombrie nu este o problemă de aprovizionare”, a spus Evgeny Suvorov, economist la CentroCredit Bank, ci „este un rezultat al colapsului cererii din cauza mobilizării”, relatează Reuters.

Citește și: O revizie banală la Dacia, ulei și filtre, cât un salariu minim pe economie: 1.500 lei

Piața auto din Rusia se închină la China

Ponderea industriei auto chinezești în Rusia a crescut de la 10% la începutul anului, la 27% în această toamnă. Iar prăbușirea pieței auto din Rusia cu 60% este recunoscută și de publicațiile economice rusești lenta.ru și kommersant.ru, un fel de „Capital” și „Ziarul Financiar” de la noi, care titrează și că modelele chinezești Chery, Haval, Geely și Exeed urcă în topul vânzărilor, în locul mărcilor occidentale. 

Piața auto din Rusia a devenit una dintre principalele victime ale sancțiunilor introduse de țările occidentale după invadarea Ucrainei de către Rusia lui Vladimir Putin.

Majoritatea fabricilor locale ale producătorilor străini s-au oprit, iar dealerii care anterior furnizau mașini din străinătate nu prea mai au ce vinde. Din cauza rupturii lanțurilor obișnuite de aprovizionare și a interdicțiilor totale de import de mașini scumpe, aceștia au fost nevoiți să recurgă la schema gri sau chiar să abandoneze treptat comerțul cu mașini străine, limitându-se doar la stocurile acumulate.

Citește și: Mașinile electrice intezise în parcările de la Mall? Bateriile sunt mult mai dificil de stins

Prin urmare, locul modelelor occidentale a fost ocupat de cele chinezești, dar atât acestea, cât și produsele autohtone s-au scumpit foarte mult. Unii dealeri vând mașini și la licitație, la prețuri mult mai mari decât cele de listă. Și chiar și unii bloggeri auto din Rusia au intrat în comerțul cu mașini occidentale importate paralel, neoficial, din țări care n-au impus sancțiuni Moscovei, mulți dintre ei concurând acum cu vânzătorii profesioniști. În ultimele opt luni, piața auto din Rusia s-a schimbat radical, peste așteptări, și ce se va întâmpla cu ea în continuare, nimeni nu poate spune, apreciază jurnaliștii lenta.ru.

Constructorii auto occidentali au părăsit Rusia. Unii dintre ei, definitiv

Pe 26 octombrie, Mercedes-Benz și-a anunțat retragerea definitivă din Rusia. Reputatul constructor german și-a vândut uzina din Solnechnogorsk, lângă Moscova, și toate proprietățile, inclusiv dreptul de distribuție, distribuitorului Avtodom.

„Principalele priorităților în negocierea termenilor tranzacției au fost maximizarea îndeplinirii obligațiilor față de clienții din Rusia, atât în ​​​​​​ceea ce privește serviciul post-vânzare, cât și furnizarea de servicii financiare, precum și păstrarea locurilor de muncă pentru angajații diviziilor ruse ale companiei ”, a spus compania într-un comunicat.

Suma tranzacției nu a fost dezvăluită, dar valoarea totală a activelor Mercedes din Rusia a fost estimată la două miliarde de euro la sfârșitul anului trecut. Cumpărătorul Avtodom a promis că va continua întreținerea tuturor mașinilor Mercedes vândute deja în țară. Și este de așteptat ca, în viitor, Avtodom, care nu are experiență în producția auto, să poată atrage parteneri terți pentru a produce mașini în facilitățile cumpărate.

Citește și: VIDEO Test Mazda CX-5 - Japonezii câștigă pariul termic al motorului cu cilindree mare

„Mișcarea” Mercedes este al treilea caz de retragere completă a unui producător auto străin din Rusia în acest an.

În primăvară, o decizie similară a fost anunțată de Renault, care, împreună cu întreprinderea de stat Rostec, deținea și AvtoVAZ. Uzina Renault a fost redenumită Moskvich și predată administrației orașului.

La mijlocul lunii octombrie, Nissan a închis și el operațiunile din Rusia. Fabrica și centrul de cercetare din Sankt Petersburg, precum și un centru de vânzări și marketing la Moscova, au mers la stat, la Institutul NAMI. În ambele cazuri, AvtoVAZ a preluat întreținerea mașinilor vândute anterior.

Iar în aceeași zi cu Mercedes, Ford și-a anunțat și el plecarea definitivă din Rusia. Compania a vândut o participare de 49 la sută în societatea comună Sollers Ford. Costul tranzacției a fost egal cu prețul nominal al activului.

Alte companii auto străine nu au decis încă ruperea completă a legilor de afaceri cu Rusia, dar au oprit complet producția locală și iau în considerare în mod activ scenarii pentru reducerea afacerilor. Printre aceștia se numără Volkswagen și Volvo, care dețin fabrici în Kaluga, și Toyota, care deține unități de producție în Sankt Petersburg. Iar încă din martie, imediat după ce Putin a ordonat invadarea Ucrainei, uzina Sollers din Yelabuga, unde se asambla Ford Transit, și uzina din Vladivostok, a aceluiași proprietar, dar care asambla modele Mazda, au fost oprite.

În mai, a fost închisă uzina Kaliningrad Avtotor, care producea mașini BMW, Kia, Hyundai și camioane Ford Cargo. De asemenea, locațiile din Nijni Novgorod și regiunea Kaluga, care au asamblat modele Skoda, sunt inactive.

Iar în octombrie a început să vorbească și despre încetarea iminentă a vânzărilor Hyundai/Kia în Rusia. Companiile coreene au fost considerate multe timp printre cele mai loiale piețe ruse și nu numai în segmentul auto. Samsung, de pildă, încă speră la continuarea activității în Rusia. Iar ministrul rus al Industriei și Comerțului, Denis Manturov, a susținut chiar că Hyundai ar vrea să continue producția, dar îngrijorarea afișată ia negat cuvintele, spun jurnaliștii de la lenta.ru. 

În plus, livrările în Rusia au fost oprite de majoritatea producătorilor auto din întreaga lume. Modele Audi, Opel și Porsche, Honda, Suzuki, Mitsubishi, Lexus și Infiniti, Fiat, Ferrari și Lamborghini, Jaguar și Rolls-Royce, Citroen și Peugeot, precum și Chevrolet sau Cadillac, de exemplu, pot fi cumpărate doar din ce mai au dealerii prin curți. Iar stocurile acestora s-au epuizat semnificativ în ultimele luni, în ciuda prețurilor foarte mari.

Producătorii auto din China, pe val în Rusia. Ponderea industriei auto chinezești în Rusia a urcat de la 10% la 27% în 2022

Singura țară care nu numai că și-a păstrat o prezență cu drepturi depline pe piața auto din Rusia, dar și-a consolidat-o, a fost și este China.

Haval continuă producția la o fabrică din regiunea Tula, iar Chery, JAC sau Geely și-au intesificat importurile  în Rusia. Uzina de asamblare Haval funcționează la capacitate maximă, după ce AvtoVAZ și GAZ au intrat în „pauză”, și nu face față cererii. În plus, împreună cu UAZ, chinezii au recurs la producția de modele simplificate.

China nu a impus nicio sancțiune Rusiei, după invadarea Ucrainei, și a păstrat o conexiune de transport cu drepturi depline. În astfel de condiții, livrarea la timp a componentelor sau a vehiculelor finite nu provoacă dificultăți. Chiar și Haval importă mașini din China, uzina de la Tula ne putând face față cererii în creștere bruscă.

Ponderea industriei auto chinezești pe piața din Rusia a crescut continuu și spectaculos pe fondul sancțiunilor occidentale impuse Moscovei, urcând de la 10% la începutul anului 2022, la 27% în octombrie. 

Mașini occidentale „pe sub mână”, neoficial, prin importuri paralele

Situația de mai sus este bazată pe cifrele de pe piața auto oficială din Rusia, unde livrările se fac exclusiv prin dealeri autorizați. În același timp, importurile paralele, fără permisiunea deținătorului drepturilor de autor, se dezvoltă activ în Rusia.

După începerea războiului în Ucraina, importurile paralele au devenit o soluție universală și adesea unică la problema penuriei de mărfuri din cauza retragerii companiilor occidentale. Anterior, era ilegal, dar în martie guvernul de la Moscova a ridicat interdicția asupra anumitor categorii de mărfuri printr-un decret special. Lista include și mașini: persoane juridice și antreprenorii individuali le pot importa în Rusia în cadrul „schemei gri”.

Într-o astfel de situație, numeroși bloggeri auto s-au transformat în „dealeri” de mașini occidentale.

De exemplu, bloggerița și jurnalista auto Elena Lisovskaya, care are 1,6 milioane de abonați pe YouTube, și-a făcut un canal separat Telegram, împreună cu asistența ei, și postează anunțuri cu mașini aduse în Rusia prin importur parale. Mai mult, recent, Lisovskaya anunțat o nouă opțiune: posibilitatea de a lua un împrumut auto și de a intermedia chia și un leasing, acționând, de fapt, ca un intermediar între cumpărător și bancă, ca un dealer auto cu drepturi depline.

„Importăm mașini din SUA, Europa, Kazahstan, Georgia, Azerbaidjan, Emiratele Arabe Unite. Cele mai populare destinații sunt Emiratele Arabe Unite, Kazahstanul și Europa”, a declarat Lisovskaya pentru Lenta.ru.

Ce prețuri au mașinile occidentale importate paralel în Rusia, fără garanție

Importurile paralele au făcut posibilă eliminarea markup-urilor producătorilor și reducerea costurilor multor mașini la cerere. Factorul decisiv este valoarea taxei platite de importator.

Într-un showroom oficial, prețul unei Kia K5 din Coreea de Sud pornește de la 2,7 milioane de ruble (cca. 43.000 euro). Importată neoficial, prin sistemul paralel, Kia K5 pornește de la 1.15 milioane de ruble (cca. 18.500 euro), plus 650.000 de ruble taxa individuală de import. Total: de la 1,8 milioane de ruble (cca. 29.000 euro).

Un alt exemplu se referă la Mitsubishi Pajero Sport, importat paralel din Thailanda pentru 2.24 milioane de ruble, cu o taxă individuală de import de un milion. Total, de la 3,24 milioane de ruble, deci, de la cca. 52.000 euro. În Rusia, dacă mașina ar fi importată ooficial, costul standard ar porni de la 4.3 milioane de ruble (cca. 69.500 euro).

Importurile paralele, neoficiale, au un mare dezavantaj: mașinile nu beneficiază de garanție din partea producătorului. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te