Costurile enorme ale electrificării și efectele pandemiei și ale conflictelor militare din ultime perioadă, care se traduc prin scumpirea materiilor prime și a energiei și ruperea anumitor lanțuri de producție, generează o criză profundă, chiar fără precedent, se poate spune, în industria auto.
Citește și: Gigantul anvelopelor Michelin închide 2 uzine din Franța. 1.254 angajați, OUT. În România, angajează
„Cutremur”, în industria auto. Toyota, cel mai mare producător, prima scădere de profit în 2 ani
Toyota Motor a anunţat pe 6 noiembrie 2024 prima scădere a profitului trimestrial din ultimii doi ani, deoarece problemele sale de producţie şi vânzările mai slabe pe două pieţe cruciale - Japonia şi SUA - au oprit creşterea producătorului auto japonez, transmite News.ro, citând Reuters.
Producătorul auto cu cele mai mari vânzări din lume a avut un profit record până la începutul acestui an, accentul pe care l-a pus pe modelele hibride ajutându-l să beneficieze de interesul crescând al consumatorilor pentru vehicule mai accesibile, comparativ cu vehiculele electrice mai costisitoare, alimentate cu baterii, pe fondul inflaţiei în creştere.
Dar problemele de calitate la unitatea sa de camioane şi autobuze Hino Motors, concurenţa puternică a mărcilor chineze pe cea mai mare piaţă auto din lume şi suspendarea producţiei a două modele, rezolvată acum, în SUA au început să-i încetinească impulsul vânzărilor în ultimele luni.
Toyota s-a angajat să reducă stimulentele şi să îmbunătăţească producţia în a doua jumătate a anului său fiscal şi până la sfârşitul lunii martie 2025, pe măsură ce continuă cu o revizuire a problemelor legate de certificare şi calitate.
Citește și: Efectul electrificării: Volkswagen închide uzina istorică de la Bruxelles. Făcea Beetle în anii 1950
”Uzina noastră din Indiana, care şi-a oprit parţial operaţiunile, a repornit şi ea luna trecută, iar în a doua jumătate a acestui an fiscal ne aşteptăm să revenim la un ritm anual de producţie globală de 10 milioane de unităţi”, a spus directorul financiar Toyota, Yoichi Miyazaki, într-un comunicat privind veniturile.
Reflectând o producţie mai slabă în prima jumătate a anului, Toyota şi-a revizuit miercuri ţinta de producţie de vehicule pentru anul fiscal curent, cu 1%, până la 10,85 milioane de unităţi, sau cu 240.000 mai puţine decât anul precedent.
Profitul operaţional al Toyota pentru cele trei luni până la sfârşitul lunii septembrie a fost de 1,16 trilioane de yeni (7,55 miliarde de dolari), în scădere cu 20% faţă de 1,44 trilioane de yeni cu un an mai devreme şi în mare măsură în conformitate cu media estimată a profitului de 1,2 trilioane de yeni a nouă analişti chestionaţi de LSEG.
Citește și: Mare producător de piese auto din Europa, cu fabrici și în România, dă afară 4.700 angajați
Compania şi-a menţinut prognoza de profit pentru anul curent la 4,3 trilioane de yeni.
Profitul operaţional în America de Nord, care include piaţa din SUA, a fost afectat de o deteriorare a volumului vânzărilor şi de costurile mai mari ale forţei de muncă, în timp ce profitul din Japonia, cea mai profitabilă piaţă, a scăzut cu 28% din cauza vânzărilor mai mici de vehicule.
Profitul operaţional în China a scăzut în prima jumătate a anului financiar, în principal din cauza costurilor de marketing mai mari, deoarece compania încearcă să depăşească concurenţa puternică a preţurilor faţă de mărcile chineze.
Hibrizii au reprezentat mai mult de două cincimi din totalul vânzărilor globale ale Toyota şi ale maşinilor sale marca Lexus în iulie-septembrie, comparativ cu o treime în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Citește și: Efectul electrificării mașinilor: 86.000 locuri de muncă pierdute din 2020. Urmează alte zeci de mii
Miercuri mai devreme, rivalul autohton mai mic al Toyota, Honda Motor, a raportat o scădere surprinzătoare, cu 15%, a profitului operaţional în al doilea trimestru, din cauza scăderii puternice a vânzărilor în China, ducând acţiunile celui de-al doilea mare producător auto din Japonia în scădere cu 5%. Acţiunile Toyota au crescut cu 1,7% după rezultate, sub o creştere de 2,6% pe piaţa mai largă.
Profitul Volkswagen, al doilea mare producător auto din lume și primul din Europa, a căzut cu 63,7% în T3 2024
Constructorul auto german Volkswagen a raportat la sfârșitul lunii octombrie 2024 o scădere de 63,7% în ritm anual a profitului net în trimestrul al treilea, afectat de costurile ridicate şi scăderea vânzărilor din China, informează AFP.
Cel mai mare producător european de automobile a înregistrat în perioada iulie-septembrie 2024 un profit net de 1,58 milliarde de euro, o contraperformanţă pentru un grup care vrea să demareze cel mai important program de restructurare din istoria sa, program care ameninţă zeci de mii de locuri de muncă.
Profitul operaţional a scăzut şi el cu 42% până la 2,86 miliarde de euro, la o cifră de afaceri de 78,5 miliarde de euro.
Aceste rezultate "reflectă un context de piaţă dificil şi subliniază nevoia urgentă de reduceri semnificative ale costurilor şi îmbunătăţirea eficienţei", a declarat directorul financiar al grupului Volkswagen, Arno Antlitz.
Prăbuşirea profitului net în trimestrul al treilea se explică în primul rând printr-o diminuare cu 7% a volumelor de vânzări.
Creşterea cu 6,4% a vânzărilor pe piaţa din America de Nord nu a putut compensa o diminuare cu 15% a volumelor de vânzări în China, principala piaţă pentru Volkswagen, care realizează aici o treime din vânzările sale. De asemenea, vânzările de modele electrice au scăzut şi ele cu 10% în trimestrul al treilea.
În plus, marja operaţională a grupului Volkswagen a scăzut până la 5,4% în primele nouă luni ale acestui an, de la 6,9% în aceeaşi perioadă a anului trecut. Motivul, vânzările de automobile sport Porsche şi Audi, cele mai rentabile, s-au prăbuşit, în timp ce rentabilitatea mărcii VW, cu preţurile sale mai mici, a fost una de doar 2% în primele nouă luni.
Aceste rezultate conferă noi argumente pentru punctul de vedere al echipei manageriale de la Volkswagen privind măsuri drastice de restructurare în Germania.
Pe lângă posibila închidere a trei uzine din Germania, şefii de la Volkswagen vor să elimine câteva zeci de mii de locuri de muncă şi să reducă salariile pentru cei 120.000 de angajaţi ai VW din Germania, ceea ce ar da o nouă lovitură pentru cea mai mare economie a Europei.