Criza din industria auto europeană se extinde și la ramurile conexe. Iar „numitorul comun” este același: produsele mult mai ieftine făcute în China.
Citește și: Efectul electrificării: Volkswagen închide uzina istorică de la Bruxelles. Făcea Beetle în anii 1950
După ce Volkswagen a anunțat că ia în calcul închiderea a trei fabrici din Germania, Audi a decis închiderea uzinei istorice de la Bruxelles și Fiat a oprit temporar porducția pe mai multe linii de mașini electrice, de exemplu, grupul german Schaeffler, care după fuziunea recentă cu Vitesco Technologies a devenit unul dintre cei mai mari producători de componente auto și industriale din lume, a anunţat că intenţionează să renunţe la 4.700 de angajaţi în Europa iar Michelin închide două fabrici din Franța.
Citește și: Mare producător de piese auto din Europa, cu fabrici și în România, dă afară 4.700 angajați
Zeci de angajați ai fabricii Michelin din Cholet au ieșit în stradă, pe 5 noiembrie 2024, pentru a protesta față de închiderea unității.
Gigantul anvelopelor Michelin închide 2 uzine din Franța. 1.254 angajați, OUT
Michelin, unul dintre cei mai mari producători de anvelope la nivel global, și-a anunțat, pe 5 noiembrie 2024, angajații din fabricile de la Cholet și Vannes, Franța, că uzinele vor fi închise „până cel târziu la începutul lui 2026”. În total, 1.254 angajați vor trebui să-și caute de muncă, 955 de la Cholet și 299 de la Vannes. Iar Michelin s-a angajat să-i ajute, informează lemonde.fr.
Citește și: Efectul electrificării mașinilor: 86.000 locuri de muncă pierdute din 2020. Urmează alte zeci de mii
Cum a ajuns președintele Michelin, Florent Menegaux, la această decizie?
„Am căutat soluții, dar nu am putut găsi o alternativă pentru aceste două locații”, a explicat președintele Michelin, Florent Menegaux, pentru Le Monde.
„Am găsit doar o modalitate de a face uzina din Cholet viabilă pentru o perioadă mai lungă”, a mai spus Menegaux, adăugând că, de la pandemia Covid-19, apoi războiul din Ucraina, „singura linie stabilă la Michelin este că lucrurile sunt în continuă schimbare”.
Dificultățile întâmpinate de Michelin și de ceilalți actori din industria auto europeană pot fi explicate prin încetinirea pieței auto, dar mai ales prin concurența produselor ieftine din China.
Fabrica din Cholet, specializată în anvelope pentru camionete și SUV-uri, a fost susținută o perioadă de exporturi, „dar în cinci ani competitivitatea sa s-a deteriorat”, potrivit șefului Michelin.
„Pentru ca acesta să urce în gamă și să producă anvelope mai late, ar fi trebuit să schimbăm întregul sistem de producție, dar alte unități ale grupului care erau deja echipate erau subîncărcate”, a mai explicat Menegaux.
În segmentul anvelopelor pentru camionete și camioane, Michelin a anunțat deja că va închide trei fabrici în Germania, una în Polonia și chiar două în China până la sfârșitul anului.
În România, Michelin angajează
România a devenit noul pol de producție Michelin pentru anvelopele de camioane din Europa Centrală. Fabricantul a decis să închidă linia pentru camioane din Polonia în aprililie 2024 și să mute producția la fabrica sa de la Zalău, precum și la cele din Spania și Italia.
Iar în septembrie 2024, Michelin hotărât să mute și posturi de back-office de la fabrica sa emblematică din Stoke-on-Trent (Marea Britanie), către filiala sa din România.
Decizia gigantului francez este de a muta circa 60 de posturi de back-office (din departamentul de asistență non-producție) spre Europa de Est, dintre care 22 spre România (București), până la sfârșitul anului viitor, și 39 spre Polonia (Varșovia), până în septembrie 2025.
Citește și: Michelin face angajări în România. Câţi salariaţi vor avea în plus francezii? Ce stat pierde
Michelin a venit în România în 2001, la Florești și Zalău
Michelin a venit în România în 2001, odată cu achiziția uzinelor Victoria, în Florești, județul Prahova și Silvania, în Zalău, judeţul Sălaj. Cu investiții semnificative și cu obiectivul de a deveni un jucător cheie în regiune, Michelin s-a dezvoltat de-a lungul anilor, ajungând astăzi la circa 4.500 de angajați în România.
În ultimele două decenii, Michelin a produs peste 80 milioane de anvelope pentru turisme și camionete, la Florești, și pentru camioane și utilaje de geniu civil, la Zalău, precum și 500.000 tone de cord metalic în uzina dedicată din Zalău, construită de la zero de Michelin în 2004.
Centre de cartografiere și pentru servicii partajate, din 2007 și 2012
În anul 2007, Michelin a fondat departamentul de Cartografie în România care deservește, alături de departamentul de cartografie din Franța, produse și servicii cartografice globale, iar în anul 2012 a fondat centrul pentru servicii partajate, cunoscut astăzi ca Michelin Corporate Business Services.
Un alt moment important pentru Michelin în România a fost în anul 2018, când compania a devenit sediu central și punct de coordonare pentru regiunea Europa Centrală care include 20 de țări.