Întârzierea lansării Rabla 2025 și, apoi, blocarea programului pe termen nedeterminat, în vederea reevaluării, în contextul crizei bugetare, au pus pe butuci piața de mașini noi din România.
În iunie, de exemplu, înmatricularile de autoturisme noi în România au scăzut cu un procent istoric, -50,1%, față de mai 2025, atingând un volum de doar 10.522 unități, apropiat de cel din anul de criză economico-financiară 2009. Punctual, vânzările de mașini electrice s-au prăbușit cu 54%.
Citește și: Efectul lipsei Rabla 2025: Piața auto din România, pe butuci, -50% în iunie. Electricele, -54%
Iar în primele 6 luni din 2025, românii au înmatriculat doar 64.339 de mașini noi, ceea ce se traduce printr-o scădere de - 21,8% față de aceeași perioada din 2024, potrivit datelor APIA.
Cum a fost „salvat” programul Rabla 2025: Buget tăiat de 3 ori, prima pentru electrice mai mică
Am trecut de jumătatea lunii iulie 2025 și programul Rabla nu a început, ceea ce a afectat vânzările de mașini noi și mai ales pe cele de mașini electrice.
Vestea bună este că va începe! Dar, doar pentru persoanele fizice. „𝐀𝐦 𝐬𝐚𝐥𝐯𝐚𝐭 𝐩𝐫𝐨𝐠𝐫𝐚𝐦𝐮𝐥 𝐑𝐚𝐛𝐥𝐚 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐩𝐞𝐫𝐬𝐨𝐚𝐧𝐞 𝐟𝐢𝐳𝐢𝐜𝐞”, a anunțat ministrul Mediului, Diana Buzoianu, pe pagina de Facebook a Ministerului Mediului.
Citește și: Mașinile electrice se vând greu fără subvenții de la stat. UK reintroduce „Rabla” după 3 ani
„Este pentru prima dată când spun acest lucru public: sunt bucuroasă că am reușit să salvăm această parte din program.
Nu este ușor – am făcut multe calcule în ultimele săptămâni pentru a găsi o soluție viabilă. În actualul context economic, nu ne mai putem permite vouchere de 37.000 de lei, dar este important că programul continuă.
Programul Rabla a fost gândit ca un program de mediu, dar a ajutat și industria auto. Nu este greșit, dar nu e misiunea principală a ministerului. Trebuie să ne concentrăm pe impactul real asupra mediului”, a declarat ministrul Mediului, Diana Buzoianu.
Citește și: Românii nu au bani de mașini electrice. Doar 9.743, în 2024. Benzina la putere, dieselul în creștere
Însă, rămâne de văzut cum se va traduce acestă „salvare” în cifre, având în vedere că bugetul programului a fost tăiat de 3 ori și prima pentru mașinile electrice va fi mai mică de 7.500 €, cât se negociase în programul Rabla 2025 inițial.
„𝐌𝐌𝐀𝐏 𝐚𝐧𝐮𝐧𝐭̦𝐚̆ 𝐜𝐨𝐧𝐭𝐢𝐧𝐮𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐏𝐫𝐨𝐠𝐫𝐚𝐦𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐑𝐚𝐛𝐥𝐚 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐩𝐞𝐫𝐬𝐨𝐚𝐧𝐞 𝐟𝐢𝐳𝐢𝐜𝐞, 𝐜𝐮 𝐨 𝐚𝐥𝐨𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐝𝐞 𝟐𝟎𝟎 𝐝𝐞 𝐦𝐢𝐥𝐢𝐨𝐚𝐧𝐞 𝐝𝐞 𝐥𝐞𝐢 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐚𝐧𝐮𝐥 𝟐𝟎𝟐𝟓.
În contextul restricțiilor bugetare, această decizie reprezintă un efort semnificativ de susținere a tranziției către o mobilitate mai curată și de sprijin pentru industria auto românească.
Programul va fi relansat în perioada următoare, iar ghidul de finanțare va fi actualizat.
Voucherele de 37.000 lei vor avea valori reduse față de anii anteriori.
Prioritatea MMAP este ca programul să se desfășoare într-un cadru echitabil și eficient din punct de vedere al impactului asupra mediului.
Obiectivul rămâne acela de a sprijini tranziția verde și de a reduce emisiile generate de transportul rutier, descurajând importul de vehicule poluante în scopul obținerii de subvenții”, a informat Ministerul Mediului pe Facebook.
Concret, în aprilie 2025, fostul ministru al Mediului Mircea Fechet anunța că „Dacă vă doriți un motor mai curat, cu consum mai mic sau o mașină mai sigură, pregătiți-vă să vă înscrieți în Rabla 2025!
Cea mai mare noutate noutate și cea mai așteptată de toată lumea este valoarea ecotichetului pentru mașinile electrice, pe care am crescut-o la 37.000 de lei, aproximativ 7.500 de euro. Sperăm ca anul acesta Programul Rabla să fie un program care să întreacă orice așteptare, să bată orice alt record.
O altă noutate este legată de modalitatea de înscriere. Ne propunem să dăm posibilitatea românilor să se înscrie direct în aplicația Administrației Fondului pentru Mediu, fără dealeri, fără alți intermediari, voucherul putând fi decontat la orice producător.
O altă noutate: Avem un buget record de 1,43 de miliarde de lei, cu aproape 50 la sută mai mare decât bugetul anului trecut, pe care sperăm să îl epuizăm cât mai rapid pentru că vom avea o singură sesiune.
Colegii de la AFM afirmă că, în ultimii 20 de ani, datorită programului pe care îl numim în continuare Rabla, probabil cel mai iubit de români, am casat peste 1 milion de autoturisme în România! O cifră absolut spectaculoasă!”.
Bonusul Rabla pentru mașini electrice mai mic de 5.100 €?
Bugetul pentru persoane fizice din programul Rabla 2025 inițial a fost de 600.000.000 lei. Prin urmare, bugetul de 200.000.000 lei, anunțat pe 16 iulie 2025 de ministrul Mediului Diana Buzoianu, e de 3 ori mai mic.
Iar, în context, precizarea că „Voucherele de 37.000 lei vor avea valori reduse față de anii anteriori” înseamnă că bonusul Rabla 2025 pentru mașini electrice ar putea fi mai mic de 5.100 €, cât a fost în 2024, după ce Guvernul Ciolacu a tăiat cu 50% valoare ecotichetului din 2023 (10.200 €).
Citește și: 7.500 €, tichetul Rabla 2025 pentru mașini electrice. În 2024, a fost tăiat la 5.100 € de la 10.200€
Ce s-a întâmplat pe piața mașinilor electrice din România în 2024, după bonusul Rabla a fost scăzut la 5.100€?
În 2024, românii au înmatriculat doar 9.743 de mașini electrice noi, cu peste 36% mai puține ca în 2023.
Mai mult, producătorii și importatorii de automobile din România nu au fost prea optimiști nici în ceea ce privește valoarea inițială a tichetului Rabla 2025 pentru mașini electrice de 7.500 €.
„Fără creșterea ecotichetului la 8.500 de euro și fără o etapizare clară a acestuia până în 2030, care să ofere consumatorilor predictibilitate, riscăm să rămânem pe ultimul loc în Uniunea Europeană la adopția vehiculelor electrice.
Este esențial să acționăm rapid și hotărât pentru a schimba această tendință!”, a declarat, de exemplu, Dan Vardie, președintele APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile).