Programul Rabla 2025 ar fi trebuit să înceapă în martie, dar în contextul găurii bugetare a fost amânat și, apoi, suspendat. Acum, noul ministru al Mediului spune că l-a „salvat” și va începe. Însă, cu buget tăiat de 3 ori și cu primă pentru mașini electrice mai mică de 7.500 €.
Mașinile electrice se vând greu fără subvenții de la stat, fiind în continuare mult mai scumpe decât versiunile echivalente ca dimensiuni cu motoare termice. UK, de exemplu, a decis reintroducerea „Rabla Plus” după 3 ani, deși piața din această țară a crescut considerabil.
Ministerul Mediului pregătește noua formă a Programului Rabla. Conform ghidului programului pentru anul 2025 lansat în dezbatere publică, tichetul Rabla pentru o motocicletă este 7.000 lei, ca până acum. Dar nu mai apare de ecobonusul de 13.000 lei pentru motocicletă electrică.
Au apărut primele detalii despre Rabla 2025: Adio, diesel! Noi tăieri de ecobonus (prima pentru mașini hybrid, tăiată la 10.000 lei)! Tichetul pentru mașini electrice rămâne 5.100 €, de la 10.200 € până în 2023. Dosarele vor fi depuse direct de cumpărători și nu prin dealeri.
Realitatea arată că mașinile electrice nu se vând fără subvenții. Iar, cum criza din industria auto europeană, generată mai ales de costurile electrificării, se adâncește pe zi ce trece, Comisia Europeană ar putea lua în calcul un ecobonus la nivelul întregii Uniuni.