BMW începe construcția fabricii pentru „Neue Klasse” la 30 km de România. De ce a ales Debrecen

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 16.03.2022 - 19:07
Conferința anuală BMW Group 2021, Board-ul de Management BMW AG. /  Foto: BMW
Conferința anuală BMW Group 2021, Board-ul de Management BMW AG. / Foto: BMW

În cadrul conferinţei anuale de presă, BMW Group a anunțat că pe 1 iunie începe construcţia fabricii de la Debrecen, Ungaria, un oraș bine conectat din punct de vedere al infrastructurii și al furnizorilor, situat la circa 30 de kilometri de granița cu România.

SHARE

Bavarezii au declarat că noua uzină de la Debrecen, o investiție în valoare de circa 1 miliard de euro, va fi gata în 26 de luni și va produce primele automobile „Neue Klasse”, care vor deschide un salt tehnologic pentru BMW în ceea ce priveşte sistemul de propulsie/bateriile/experienţa digitală, dar şi o construcţie mai curată, bazată pe economia circulară cu obiectivul de a folosi până la 50% materiale regenerabile (faţă de 30% în prezent, un benchmark în industrie).

De asemenea, în conferința de astăzi, BMW a confirmat, pentru prima dată, că intenţionează să pregătească şi un sistem de propulsie cu pile de combustie pe hidrogen pentru „Neue Klasse”. Orientarea spre electrificare deschide oportunitatea ca estimarea de 50% vehicule electrice din totalul de vânzări BMW în 2030 să fie depăşită, dar rămâne esenţială nevoia de dezvoltare a infrastructurii, potrivit BMW.

Citește și: Reorganizare: Uzina Ford Craiova, „vândută” Ford Otosan din Turcia cu de 10 ori prețul din 2008

Un alt obiectiv esenţial pentru „Neue Klasse” este, potrivit oficialilor BMW, să asigure profitabilitatea companiei pe termen lung, ţinta fiind ca noile modele electrice să ajungă la un nivel de profitabilitate echivalent cu cel al unui automobil convenţional.

iFactory BMW

Dacă platforma viitoare „Neue Klase” defineşte viitorul automobilelor BMW, sub umbrela iFactory bavarezii au subliniat că își dezvoltă fabricile după trei coordonate pricipale: eficiență, „verde”, digital. În controlul impactului asupra mediului, BMW Group a fost primul producător de automobile german care a aderat la „Business ambition for 1.5° C”, în concordanță cu Acordul Climatic de la Paris.

Dincolo de organizaţiile implicate, acorduri şi nume oficiale, acest lucru înseamnă o asumare a reducerii emisiilor pe tot ciclul de viaţă al automobilului, de la extragerea materiilor prime, la reciclare.

Citește și: Invadarea Ucrainei de Rusia lovește industria auto, deja șubrezită de COVID și criza cipurilor

BMW a stabilit deja o serie de repere importante în ceea ce privește protejarea mediului: este primul constructor care foloseşte încă din 2020 exclusiv energie verde în producţie și este primul constructor care are toate locaţiile de producţie „carbon neutral” deja de anul trecut.

În plus, BMW a demarat o serie de demersuri extinse care urmăresc să reducă emisiile în procesul de producţie cu 80%, în reţeaua de furnizori, cu 20%, şi pe cele din timpul utilizării vehiculelor sale, cu 40%, ceea ce ar genera o scădere a amprentei de carbon a fiecărui vehicul BME cu 50% de-a lungul întregului ciclu de viaţă.

De ce a ales BMW să facă o fabrică de un miliard de euro la Debrecen

BMW AG investește un miliard de euro într-o nouă fabrică la Debrecen, un oraș bine conectat din punct de vedere al infrastructurii și al furnizorilor, situat la circa 30 de kilometri de granița cu România, pentru că autoritățile de la Budapesta joacă pe cartea industriei auto. Construcția trebuia să pornească în 2019, dar a intervenit pandemia.

Citește și: BMW își construiește fabrică la 30 de kilometri de granița României

În timp ce Ford și Dacia se roagă de ani de zile de autoritățile de la București să le lege fabricile de la Craiova și Mioveni de lumea civilizată cu autostrăzi, dar nu au primit decât promisiuni, la Budapesta lucrurile merg altfel. 

BMW AG a anunțat la jumătatea lui 2018 că a decis să investească un miliard de euro într-o nouă fabrică la Debrecen, prima investiție de acest gen realizată de constructorul bavarez pe ”bătrânul continent” în ultimii aproape 20 de ani (ultima fabrică BMW în Europa a fost făcută în 2000, la Leipzig).

În 2019, la puțin peste un an distanță de la anunțul inițial, ministrul ungar al Inovației și Tehnologiei, Laszlo Palkovics, a declarat că lucrările de construcţie la uzina BMW pot începe în condiţiile în care contractul privind achiziţionarea terenului a fost semnat, iar BMW Group a devenit proprietarul terenului.

Și, foarte important, Laszlo Palkovics a anunțat că Guvernul de la Budapesta a contribuit cu 130 miliarde forinţi (cca 390 de milioane euro) pentru îmbunătăţirea infrastructurii de transport din jurul zonei industriale amplasată în nord-vestul oraşului Debrecen, care va găzdui şi viitoarea uzină BMW. Alte 35 de miliarde de forinţi (cca. 100 milioane de euro) urmau să fie cheltuite pentru dezvoltarea sistemului educaţional din Debrecen, în ideea de a furniza mână de lucru calificată companiilor din oraş.

Când va fi gata, BMW Debrece va deveni cea de-a 31 facilitate de producție BMW, ceea ce îi va propulsa pe bavarezi pe locul cinci în topul celor mai importanți constructori auto care și-au început activitatea în Europa. 

Suzuki, Opel, Audi și Mercedes-Benz fabrică deja în Ungaria diferite modele, producția totală depășind 400.000 de mașini pe an. Însă, cum lucrurile și tehnologia în industria auto evoluează în ritm de galop, iar, în goana după profit, constructorii caută permanent soluții de dezvoltare la prețuri cât mai competitive, autoritățile de la Budapesta investesc și au, se pare, un plan bine structurat pentru atragerea de noi investitori.

De exemplu, Ungaria a investit 13 milioane de euro într-un nou circuit de teste la Zalaegerszeg, iar Bosch a primit sprijinul autorităților pentru a construi o facilitate de testare de 10.000 de metri pătrați, facilitate ce se va concentra pe dezvoltarea condusului autonom și a mobilității electrice.

BMW Group a încheiat exerciţiul financiar 2021 în forţă

Într-un mediu dificil, BMW Group a încheiat exerciţiul financiar 2021 în forţă şi şi-a îndeplinit obiectivele conform prognozei. Producătorul premium a reuşit să crească semnificativ atât veniturile companiei, cât şi profitul net comparativ cu anul precedent, după ce şi-a îmbunătăţit estimările în mai şi respectiv septembrie. Efectele de evaluare şi inversări au contribuit la această îmbunătăţire. De asemenea, BMW Group a îndeplinit aşteptările mari şi pentru obiectivele sale non-financiare: de exemplu, în anul financiar 2021, procentul livrărilor totale de automobile electrificate a crescut semnificativ la 13%. În acelaşi timp, valoarea emisiilor de CO2 ale flotei de automobile noi ale BMW Group din UE a fost redusă la 115,9 g/km (WLTP).

Compania a intensificat electrificarea gamei sale de produse, crescând în acelaşi timp considerabil profitabilitatea acesteia.

"Anul trecut oferă dovezi clare că transformarea de succes dă roade. Veniturile puternice pe care le-am obţinut în exerciţiul financiar 2021 sunt rezultatul strategiei noastre consecvente - cu produsele potrivite la momentul potrivit", a declarat Oliver Zipse, preşedintele Consiliului de Administraţie al BMW AG, joi, la München. "Acest succes se datorează şi angajaţilor noştri şi aş dori în mod deosebit să le mulţumesc pentru munca asiduă şi pasiunea lor. Împreună, demonstrăm că transformarea îndrăzneaţă şi succesul economic merg mână în mână la BMW."

BMW Group a încheiat anul financiar 2021 cu maxime istorice pentru veniturile, şi profitul net ale companiei - toate acestea fiind semnificativ mai mari. Livrările au crescut cu 8,4%, la 2.521.514 unităţi, dintre care 13% au fost automobile electrificate, electrice şi plug-in hybrid (328.314 unităţi/ +70,4% faţă de anul trecut).

Veniturile companiei au crescut la 111,239 miliarde de euro (anul anterior: 98,990 miliarde €/ +12,4%). Cu un procent mai mare de automobile de valori mai mari, BMW Group a beneficiat de efecte pozitive ale mixului de produse şi de preţuri îmbunătăţite - atât pentru vânzarea de automobile noi, cât şi pentru revânzarea automobilelor la sfârşitul leasingului. Numărul mai mic de angajaţi de la an la an şi modernizarea schemei de pensii pentru angajaţii din Germania au dus la un cost al vânzărilor mai scăzut în partea superioară a intervalului sutelor de milioane de euro. Acest lucru a fost parţial compensat de cheltuieli mai mari pentru remunerarea bazată pe performanţă în costul vânzărilor. Alte dificultăţi au rezultat din creşterea preţurilor materiilor prime.

BMW Group a raportat un profit înainte de rezultatul financiar pentru întregul an de 13,400 miliarde de euro (anul anterior: 4,830 miliarde €/ +177,4%). Profitul brut al grupului au înregistrat, de asemenea, o creştere puternică, atingând un maxim istoric de 16,060 miliarde de euro (anul anterior: 5,222 miliarde €/ +207,5%). Un efect pozitiv de aproximativ un miliard de euro a rezultat din anularea parţială a provizionului pentru procedurile antitrust ale Comisiei UE, după ce acestea s-au încheiat în al doilea trimestru.

Profitul net al grupului a atins, de asemenea, un nou maxim istoric de 12,463 miliarde de euro (anul anterior: 3,857 miliarde €/ +223,1%).

 
Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te