Invadarea Ucrainei de Rusia lovește industria auto, deja șubrezită de COVID și criza cipurilor

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 11.03.2022 - 21:38
Invadarea Ucrainei de Rusia lovește industria auto, deja șubrezită de COVID și criza cipurilor. / Foto: volkswagenag.com

Invadarea Ucrainei de către Rusia afectează speranţele relansării în 2022 a creşterii industriei auto din Europa Centrală şi de Est, după pandemie, sporind riscurile unei încetiniri mai accentuate a economiei, se arată într-o analiză realizată de Reuters.

SHARE

Conflictul din Ucraina a înrăutăţit perturbările din lanţurile de aprovizionare şi a dus la majorarea preţurilor la nichel sau paladiu, ceea ce sporeşte presiunile asupra sectorului auto global. Creşterea costurilor cu energia afectează de asemenea lanţurile de aprovizionare.

Sectorul auto din Europa Centrală şi de Est, în pericol

Efectele se simt în special în Europa Centrală şi de Est, unde sectorul auto joacă un rol important şi se văd deja perturbări după invadarea Ucrainei de către Rusia, în 24 februarie.

Cel mai mare producător auto european, Volkswagen AG, a suspendat temporar producţia la două fabrici din Polonia.

O altă divizie a VW - Skoda Auto, cel mai mare exportator ceh - a oprit producţia modelului electric ENYAQ iV şi a avertizat că sunt riscuri privind alte modele, din cauza lipsei de cablaje din Ucraina.

Citește și: UE vrea să dubleze finanțarea pentru arme destinate Ucrainei și amenință Rusia cu noi sancțiuni

Întreruperile de producţie vor avea efect, industria auto cehă reprezentând aproximativ un sfert din producţia industrială şi exporturi.

În Ungaria, sectorul auto reprezintă 28% din exporturile industriale.

Analistul Deutsche Bank Christian Wietoska estima în 11 martie că fiecare săptămână în care sunt întreruperi complete ale producţiei - scad aproximativ 0,1 puncte procentuale din PIB-ul Cehiei sau Ungariei, mai mult decât în Polonia sau România.

Noile întreruperi ar putea limita producţia auto cehă cel puţin în trimestrul doi din 2022, susţine Jiri Polansky, economist la subsidiara cehă a Erste Group Bank.

Citește și: VIDEO Kamala Harris: România a fost extraordinară în generozitatea şi curajul arătate

"Acest an ar putea fi dificil pentru economia cehă, cel puţin în primul semestru, iar sectorul auto va fi unul din cele mai negative sectoare", a avertizat Polansky.

Economiile din regiune au înregistrat redresări robuste în 2021, dar se confruntă cu dificultăţi în 2022 din cauza inflaţiei ridicate, care începe să afecteze creşterea.

Deşi analiştii spun că estimările privind impactul total asupra sectorului auto sunt dificil de evaluat din cauza incertitudinilor ridicate, semnele sunt clare că acest conflict afectează economiile, deoarece producţia industrială are de suferit, iar inflaţia mai ridicată frânează cheltuielile de consum sau investiţiile companiilor.

În 9 martie, guvernatorul Băncii Centrale a Cehiei, Jiri Rusnok, a declarat la postul public de radio că "fără îndoială" va fi o încetinire. Anterior, Banca Centrală estima o creştere a economiei cehe de 3% în 2022, faţă de 3,3% în 2021.

Adjunctul guvernatorul Băncii Centrale a Ungariei, Barnabas Virag, a spus săptămâna aceasta că războiul din Ucraina a creat riscuri negative la adresa creşterii economiei.

Citește și: Experții, șocați de incompetența armatei ruse. A pierdut blindate cât să echipeze armata Germaniei

Industria auto, șubrezită de pandemie și criza semiconductorilor

Cel mai recent şoc vine după doi ani slabi pentru industria auto din Europa Centrală şi de Est, în primul rând închiderile de fabrici din 2020. Deficitul global de semiconductori afectează semnificativ producţia de anul trecut, din acest motiv în sectorul auto ceh s-au produs cu până la 300.000 mai puţine maşini în 2021 decât era planificat.

Asociaţia industriei cehe, AutoSAP, estima săptămâna aceasta că o treime din companiile cehe au raportat deja deficit de materiale sau componente din cauza războiului din Ucraina.

Anterior se previziona o revenire a creşterii industriei auto în 2022, dar şeful AutoSAP, Zdenek Petzl, aprecia că un nivel al producţiei similar celui din 2021, de 1,1 milioane de maşini, ar fi un succes.

"Impactul va fi imens. Este amuzant că firmele au supravieţuit furtunilor din ultimii doi ani. Dar acum este discutabil ce se va întâmpla", a declarat Petzl pentru Reuters.

În România, Ministerul Economiei a înfiinţat un grup operativ pentru a se pregăti de efectele negative pe segmentele industriale cheie, cum ar fi sectorul auto, afectat de lipsa componentelor.

Peter Virovacz, economist la ING în Budapesta, a apreciat că declinul producţiei Ungariei ar putea fi doar la jumătate din nivelul înregistrat în 2020, dar redresarea va fi mult mai lentă.

"Sectorul auto nu va fi în măsură să sprijine creşterea economică în măsura în care ar fi făcut-o fără război", a declarat Virovacz.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2022 NEWS INTERNATIONAL S.A.