Fenomen: Elevi de etnie maghiară, cu note mari la limba maternă, au luat 2 și 3 la română la BAC

DE Petre Bădică | Actualizat: 18.08.2022 - 20:00

În județele unde învață numeroși elevi de etnie maghiară, procentul celor care iau note sub cinci la bacalaureat la examenul de limba română este mult mai mare decât în restul țării.

SHARE

Situația se repetă an de an, iar autoritățile promit să ajute prin diverse proiecte.

În urmă cu un an scriam că, în Harghita și Covasna, unde trăiesc cei mai mulți etnici maghiari, notele sub 5 la proba de limba română de la Evaluarea Națională au fost de două ori mai numeroase ca media pe țară.

Citește și: 42% dintre elevii din Covasna și 45% din Harghita nu știu limba română de nota 5

La Evaluarea Națională din 2021, 42,6% dintre elevii din județul Covasna au luat sub nota 5 la examenul de limba română. Peste 73% din locuitorii județului s-au declarat maghiari.

La Evaluarea Națională din 2021, 44,5% dintre elevii din județul Harghita au luat sub nota 5 la examenul de limba română. Populația județului este constituită din 82,89% etnici maghiari și 15,94% români.

Situația de la Evaluarea Națională se repetă la BAC 2022

Lucrurile nu au evoluat deloc în direcția bună. Procentul elevilor de etnie maghiară, care au luat notă de trecere la examenul de limba română, de data aceasta din cadrul bacalaureatului 2022 este mult mai mic în comparație cu media pe țară.

Citește și: Diferențele de 5 puncte între media din gimnaziu și notele de la evaluarea națională dispar în 2023

La nivel național, anul acesta 73% dintre elevi au luat bacalaureatul. Procentul elevilor care au luat peste 5 la limba română este de peste 80%.

În Covasna, unde Newsweek a făcut monitorizare, într-un singur liceu din șase, procentul elevilor de etnie maghiară, care au luat peste 5 la limba română, este egal sau chiar un pic mai mare decât media pe țară.

Citește și: Cea mai mare fraudă din România: elevi cu 12 clase fără să știe limba română

În rest, într-un liceu, procentul este de 6 ori mai mic decât media pe țară, în alte două de peste două ori mai mic. În două licee procentul este cu 20% mai mic.

Se mai observă diferențe mari între notele de la limba română (note de 2 și 3) și limba maternă (note peste 7).

Situația pe licee și câteva exemple.

LICEUL TEHNOLOGIC "GABOR ARON" TARGU SECUIESC, COVASNA doar 7 elevi au luat peste 5 la examenul de bacalaureat la limba și literatura română din 40 elevi. Nu a fost nicio notă peste 7. Procent: 17% cu medii peste 5.

LICEUL TEHNOLOGIC BARÓTI SZABÓ DÁVID BARAOLT, COVASNA, 22 elevi au luat peste 5 la examenul de bacalaureat la limba și literatura română din 72 elevi. A fost o singură notă peste 8. Procent: 30% cu medii peste 5. 

LICEUL TEHNOLOGIC "APOR PETER" TARGU SECUIESC COVASNA. 8 elevi au luat peste 5 la examenul de bacalaureat la limba și literatura română din 26 elevi. NU a fost nicio notă peste 8. Procent: 30% cu medii peste 5.

LICEUL PEDAGOGIC "BOD PETER" TARGU SECUIESC TARGU SECUIESC, COVASNA. 38 elevi au luat peste 5 la examenul de bacalaureat la limba și literatura română din 60 elevi. Procent: 63% cu medii peste 5.

LICEUL ECONOMIC "BERDE ARON" GHEORGHE, COVASNA. 22 elevi au luat peste 5 la examenul de bacalaureat la limba și literatura română din 40 elevi. Procent: 55% cu medii peste 5.

LICEUL "KOROSI CSOMA SANDOR" COVASNA COVASNA, COVASNA. 74 elevi au luat peste 5 la examenul de bacalaureat la limba și literatura română din 81 elevi. Procent: 91% cu medii peste 5.

Problema este cunoscută. Anul trecut s-a dat drumul unui proiect

Guvernul, din care face parte și UDMR, anunța, anul recut, va aloca sume de bani pentru ca elevii de etnie maghairă să învețe mai bine limba română.

“Este pentru prima dată când finanţăm un proiect în care toate minorităţile naţionale sunt incluse şi prin care dorim să ajutăm învăţarea limbii române de către aceste minorităţi. Proiectul are o valoare de 9 milioane de euro... Prin acest proiect vom oferi cursuri de specializare, training, pentru 6.190 de profesori, de dascăli care predau limba română pentru minorităţile naţionale, pentru că deşi avem o nouă lege a educaţiei, din păcate observăm că mai ales în cazul copiilor care vorbesc doar în clasa de limba română româneşte, vedem că din păcate competenţele de comunicare nu sunt suficient de bine dezvoltate şi în fiecare an când trebuie să avem rezultatele la bacalaureat, de exemplu, întotdeauna ne facem probleme că iarăşi comunitatea maghiară sau copiii care învaţă la şcolile maghiare nu obţin rezultate la fel de bune la limba română cât de bune obţin la matematică sau la limba maghiară“, a declarat Hegedus Csilla, secretarul de stat din Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene.

Citește și: 45% dintre elevii din Harghita nu vorbesc româna de nota 5. Guvernul dă milioane să rezolve situația

https://newsweek.ro/educatie/45-dintre-elevii-din-covasna-nu-vorbesc-romana-de-nota-5-guvernul-da-milioane-sa-rezolve-situatia

Newsweek România a semnalat situația Ministerului Educației și așteaptă un răspuns privind măsurile ce pot fi luate.

 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2022 NEWS INTERNATIONAL S.A.