LIVE Alegeri prezidențiale Vezi în timp real prezența la vot
1.445.472 Votanți în România
8,03 %
241.020 Votanți în străinătate
Click aici pentru statistici complete

UE pregătește norma de poluare Euro 7 pentru vehicule: Standarde pentru frâne, cauciucuri și baterii

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 19.12.2023 - 17:01
UE pregătește norma de poluare Euro 7 pentru vehicule: Standarde pentru frâne, cauciucuri și baterii - Foto: Profimedia Images
UE pregătește norma de poluare Euro 7 pentru vehicule: Standarde pentru frâne, cauciucuri și baterii - Foto: Profimedia Images

UE pregătește norma de poluare Euro 7 pentru vehicule. Emisiile de gaze de eșapament rămân la nivelul Euro 6, dar Parlamentul și Consiliul European au ajuns la un acord privind emisiile de particule pentru sistemele de frânare și cauciucuri și un standandard pentru baterii.

SHARE

Costurile mari au „înmuiat” Euro 7, în ceea ce privește gazele de eșapament. Parlamentul European a avizat în noiembrie 2023 acordul Consiliul European privind amânarea introducerii noului standard de emisii poluante pentru mașinile cu motoare termice până în 2030, în loc de 2025. 

Citește și: Costurile mari „înmoaie” Euro 7. Noul standard de emisii auto nu se mai aplică din 2025, ci din 2030

Dar UE pregătește introducerea normei de poluare Euro 7 pentru vehicule la celelalte capitole. Noutățile principale se referă la emisiile de particule generate de  sistemele de frânare și cauciucuri, precum și la un standard clar pentru bateriile mașinilor electrice în ceea ce privește durabilitatea.

UE pregătește norma de poluare Euro 7 pentru vehicule: Standarde pentru frâne, cauciucuri și baterii

Negociatorii de la Parlamentul European şi statele membre UE au ajuns luni, 18 decembrie 2023, la un acord privind noile limite referitoare la emisiile autovehiculelor, autobuzelor şi altor vehicule, denumite "Euro 7", şi, pentru prima dată, se introduc limite pentru emisiile de particule cauzate de uzura frânelor şi anvelopelor.

Standardele pentru emisiile vehiculelor nu vor mai acoperi de acum încolo doar gazele de eşapament, cum ar fi oxizii de azot (NOx), ci şi alte emisii provenite din trafic, precum particulele ultrafine cauzate de uzura frânelor şi anvelopelor. Astfel, vehiculele electrice şi cele alimentate cu hidrogen trebuie să se conformeze și ele normelor Euro 7.

Citește și: Germania a tăiat total „Rabla Plus”, subvențiile pentru mașini electrice. Erau de până la 4.500 €

Concret, acordul privind Euro 7 prevede înăsprirea modulului de măsurare pentru particule. Va fi introdus nivelul PM10, în loc de nivelul PM23 actual, ceea ce înseamnă că vor fi evaluate și particulele mult mai mici, precum cele rezultate din uzura frânelor și anvelopelor.

Limitele PM10 propuse pentru autoturisme și camionete sunt de 3mg/km pentru vehiculele 100% electrice (inclusiv pentru cele cu pile de hidrogen), de 7mg/km pentru vehiculele cu motor pe benzină, motorină sau GPL (inclusiv mașinile hybrid) și de 11mg/km pentru vehiculele comerciale.

De asemenea, Euro 7 introduce în premiră standarde de durabilitate pentru bateriile mașinilor electrice și hybrid.

Astfel, bateriile mașinilor electrice sau hybrid conforme Euro 7 vor trebui să asigure o „stare de sănătate” în proporție de 80% după 5 ani sau 100 000 km parcurși și de 72% până la 8 ani sau 160 000 km parcurși. În cazul camionetelor, cifrele sunt revizuite la 75% după 5 ani sau 100.000 km parcurși și la 67% din performanță până la 8 ani sau 160.000 km parcurși.

De asemenea, noile norme Euro 7 vor oferi consumatorilor informații ușor de digerat privind performanța de mediu a vehiculului lor, inclusiv nivelul de poluare și de emisii de CO2, consumul de combustibil și de electricitate și durabilitatea bateriei.

Utilizatorii vor putea urmări aceste informații în timp real cu ajutorul sistemelor de monitorizare la bord.

Citește și: Rabla 2024: Cea mai ieftină mașină electrică, de la 15.700 €. TOP 5 mașini electrice „accesibile”

"Prin acest acord, am reușit să găsim cu succes un echilibru între obiectivele de mediu și interesele vitale ale producătorilor", a declarat Alexandr Vondra, un deputat ceh din grupul ultraconservator ECR și negociatorul șef al Parlamentului European în acest dosar, informează euractiv.com.

"Scopul negocierilor a fost acela de a asigura accesibilitatea noilor mașini mai mici cu motoare cu combustie internă pentru clienții casnici și, în același timp, de a permite industriei auto să se pregătească pentru transformarea generală așteptată a sectorului", a adăugat el.

Grupul de lobby al producătorilor de automobile din Europa, ACEA, a lăudat "certitudinea de planificare" pe care o aduce acordul, dar a remarcat că "multe dintre noile prevederi aduc provocări tehnice și de investiții semnificative într-un moment crucial în transformarea mobilității cu emisii zero".

"Cele mai mari îmbunătățiri în ceea ce privește calitatea aerului vor fi obținute prin înlocuirea vehiculelor mai vechi de pe drumurile UE și prin electrificarea rapidă", a declarat Sigrid de Vries, directorul general al ACEA.

Conform Parlamentului European, normele Euro 7 se aplică maşinilor şi camionetelor la 30 de luni după intrarea lor în vigoare, iar pentru autobuze şi camioane la 48 de luni.

UE înăsprește progresiv, din 1992, normele de poluare pentru autovehicule

Începând din 1992, Uniunea Europeană a înăsprit progresiv limitele referitoare la emisiile vehiculelor, pentru a reduce substanţele dăunătoare pentru mediu şi sănătate.

Însă, ca urmare a presiunilor exercitate în special de Franţa şi Italia, noile limite sunt mai puţin ambiţioase comparativ cu propunerea formulată de Comisia Europeană în 2022, în ideea de a păstra competitivitatea industriei auto şi cele 14 milioane de locuri de muncă din UE.

De asemenea, industria auto a atras atenţia asupra impactului unor norme prea severe asupra locurilor de muncă, precum şi asupra preţului automobilelor, care sunt din ce în ce mai puţin accesibile pentru clasa mijlocie.

Numai în UE, poluarea aerului duce la peste 300.000 de decese premature pe an, conform datelor publicate de Comisia Europeană.

Uniunea Europeană a decis să interzică vânzarea de automobile noi echipate cu motoare pe benzină şi motorină începând din 2035, în beneficiul vehiculelor electrice.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te