marți 25 noiembrie
EUR 5.0890 USD 4.4112
Abonează-te
Newsweek România

O aeronavă franceză cu senzori de 50.000.000$ efectuează o misiune de supraveghere deasupra Mării Negre

Data publicării: 25.11.2025 • 15:30 Data actualizării: 25.11.2025 • 15:32
Avion de supraveghere - Foto: Profimedia images
Avion de supraveghere - Foto: Profimedia images
Traseul avionului francez
Traseul avionului francez

Un avion Beech King Air 350ER ALSR (Airborne Light Surveillance and Reconnaissance) al Forțelor Aeriene Franceze, care zboară sub numele CMAN26, a efectuat o nouă misiune ISR (Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance) deasupra Mării Negre.

Aeronava a plecat din România, îndreptându-se spre sud-est înainte de a ajunge în zona de supraveghere atribuită deasupra apelor internaționale.

Beech King Air 350ER ALSR este una dintre cele mai moderne platforme de recunoaștere ușoară ale Forțelor Aeriene Franceze. Bazată pe avionul civil Beechcraft 350ER, varianta ALSR este puternic modificată cu senzori avansați pentru colectarea de informații. Suita sa de echipamente include de obicei camere multispectrale, sisteme de inteligență a semnalelor (SIGINT) și capacități de legătură de date în timp real, permițându-i să monitorizeze comunicațiile, să detecteze emisiile electronice și să colecteze imagini cu precizie ridicată, arată itamilradar.com.

O aeronavă franceză cu senzori de 50.000.000$ efectuează o misiune de supraveghere deasupra Mării Negre

ALSR este conceput pentru misiuni care necesită o autonomie lungă la altitudine medie, rămânând în același timp discret și rentabil în comparație cu platformele ISR mai mari. Franța desfășoară în mod regulat aceste aeronave în Europa și în Marea Mediterană, în sprijinul eforturilor NATO de colectare de informații.

Traseul avionului francez
TRaseul avionului francez - FOTO Captură itamilradar.com

Misiunea de marți a urmat un model standard: după ce a părăsit spațiul aerian românesc, CMAN26 a zburat direct deasupra Mării Negre, rămânând în permanență în apele internaționale și menținând o distanță sigură față de coasta rusă. Odată ajunsă în zonă, aeronava a efectuat o etapă extinsă de supraveghere paralelă cu țărmurile regiunii Krasnodar și cu accesul la Novorossiisk, unul dintre cele mai importante centre navale ale Rusiei din regiune.

Citește și: Avionul „Global Hawk” al SUA, misiune în Marea Neagră. De ce Rusia mută echipament militar pe coastă

Aceasta face parte dintr-o tendință mai amplă de activitate ISR susținută a NATO în Marea Neagră, în urma tensiunilor regionale recente și a operațiunilor militare în curs. Franța a fost deosebit de activă în zonă în ultimele săptămâni, desfășurând frecvent atât flota sa ALSR, cât și resursele de patrulare maritimă, ca parte a eforturilor coordonate ale aliaților de a menține conștientizarea situației de-a lungul flancului estic al Alianței.

Citește și: NATO a adus deasupra Mării Negre și a Poloniei avioane de spionaj de 1.425.000.000$

Conform unor surse, un Beech King Air 350ER ALSR costă, cu tot cu senzori 50.000.000$.

 

Mai multe articole din secțiunea Actualitate
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră