Introdus pentru prima dată acum aproape 20 de ani, pentru a reduce consumul de carburant și emisiile de gaze nocive, sistemul Start & Stop a devenit obligatoriu deja de ceva timp în UE, iar unele state au introdus și amenzi pentru șoferii care refuză să-l lase să oprească motorul când mașina stă pe loc (în UK, de exemplu, amenda pentru „engine idle” este de 20 de lire sterline).
Citește și: Ce ulei trebuie să pui în motorul mașinii pentru a nu avea probleme iarna? „W”-ul e important
Pe lângă avantajele economiei de carburant și a reducerii emisiilor, sistemul Start & Stop are însă și dezavantaje, mai ales în cazul autovehiculelor mai ieftine care nu dispun de toate tehnologiile asociate pentru a limita uzura prematură a motorului în urma pornirilor/opririlor repetate.
De exemplu, mașinile mai ieftine nu dispun de pompă de ulei electrică, de pompă de apă electrică sau de senzori care să nu permită sistemului Start & Stop oprirea propulsorului dacă turbina este foarte încinsă.
Citește și: OFICIAL Șoferii pot înlocui becurile farurilor cu LED-uri fără amendă de 1.320 lei. Explicațiile RAR
Start & Stop activat sau dezactivat? Salvezi planeta sau strici motorul? Ce spun specialiștii
Sistemul Start & Stop este conceput pentru a reduce consumul de combustibil și emisiile de CO2. Concret, cu cât motorul este oprit mai mult timp când staționați, cu atât economisiți mai mult combustibil, ceea ce are sens.
Dar, în timpul condusului pot apărea diferite situații. De exemplu, în ambuteiaje, când vehiculele se mișcă un metru și se opresc la câteva zeci de secunde, sistemul Start & Stop are un efect redus sau inexistent asupra consumului de combustibil și chiar poate să-l crească, spun specialiștii. De asemenea, opririle/pornirile repetate la intervale foarte scurte suprasolicită motorul.
Citește și: Mașina pe benzină pornește greu, merge întrerupt sau dă în nas? O verificare banală rezolvă misterul
Start & Stop-ul este își face treaba și devine cu adevărat economic în centrele urbane, unde există multe semafoare sincronizate, corelate inteligent în funcție de trafic.
Laboratorul Auto Plus, care a efectuat propriile teste independente, a constatat o reducere a consumului de combustibil de până la 1,2 litri/100 km cu sistemul Start & Stop activat în centrele urbane.
O reducere de 0,3 - 0,4 l/100 km a fost observată, de asemenea, atunci când se conduce prin orașe mici, unde există doar două sau trei semafoare.
În paralel, însă, specialiștii spun că este evident că sistemul de pornire și oprire solicită mai mult componentele motorului necesare pentru pornire.
Pentru a preveni această problemă, producătorii au „întărit” componente precum demarorul, bateria și curelele. Dar, cu toate acestea, nu este neobișnuit să se observe o uzură accelerată a acestor piese.
De exemplu, specialiștii Auto Plus afirmă că, dacă Start & Stop-ul este utilizat frecvent, este posibil ca demarorul să trebuiască înlocuit după circa 100.000 km. Iar demarorul de Start & Stop este mult mai scump decât un starter standard.
Totodată, specialiștii Auto Plus au observat că la anumite mașini cu Start & Stop cureaua de accesorii și tensoarele se uzează mai repede.
În rest, mecanicii atrag atenția șoferilor care merg mai sportiv că la anumite mașini, mai ales la cele mai ieftine, sistemul Start & Stop nu are senzori de protecție la supraîncălzirea turbinei, de exemplu. Iar dacă motorul se oprește când turbina e „roșie” aceasta rămâne brusc fără răcire și riscă să se strice iremediabil, generând costuri mari de reparație.