În general, uleiul de motor al mașinii se înlocuiește doar cu tipurile de ulei indicate de producător în cartea tehnică.
Totuși, în funcție de mai mulți factori, precum modul de utilizare al mașinii, zona climatică sau uzura motorului, la recomandarea specialiștilor, pot fi utilizate și alte tipuri de ulei, mai „subțiri” sau mai „groase”.
Citește și: FOTO Martorul luminos cu „picătură” care îi spune șoferului să oprească imediat, dacă se aprinde
Ce ulei trebuie să pui în motorul mașinii pentru a nu avea probleme iarna? „W”-ul e important
Indicativul uleiului de motor, format din două cifre cu litera „W” la mijloc, spune ce vâscozitate are acesta la temepraturi joase, iarna, și la temperaturi ridicate.
Concret, de exemplu, un ulei de motor „5W40” este mult mai „subțire”, mai fluid, iarna, decât un ulei de motor „15W40”, ceea ce ajută motorul mai ales la pornirea la rece.
Vâscozitatea unui ulei este definită prin două valori numerice. Prima valoare numerică, „5W”, în exemplul de mai sus, se termină în litera „W”, care vine de la „winter” (iarnă, în limba engleză). Această valoare este asociată cu modul în care curge uleiul atunci când este frig, de exemplu când porniți motorul.
A doua valoare numerică, „40”, în exemplul de mai sus, este definită pe baza modului în care curge uleiul la temperaturi normale de funcționare ale motorului.
Citește și: Cum verifici nivelul uleiului de la mașină: cu motorul rece sau cald? Mulți șoferi nu știu răspunsul
Ce ulei să pui iarna la motor?
Prin urmare, cu cât prima valoare este mai mică, cu atât va curge mai bine uleiul la rece.
Acest aspect este important, deoarece la temperaturi foarte scazute, uleiul de motor tinde sa devină mai vâscos, mai gros, ceea ce poate îngreuna circulația sa în motor și poate afecta lubrifierea adecvată.
Lubrifierea inițială ineficientă poate crea dificultăți la pornirea mașinii în timpul iernii și va duce la uzura prematura a componentelor.
Atenție, uleiul de motor, oricât de bun ar fi, are o durată de viață limitată și se degradează în timp.
Schimbați-l la un an, după un ciclu vară/iarnă sau, în condițiile de trafic din România, la cel mult 15.000 km parcurși, dacă doriți să aveți într-adevăr grijă de mașină, chiar dacă unii producători recomandă în cartea mașinii schimbarea uleiului de motor și la 25.000 - 30.000 km.