Filtrul de particule (DPF sau FAP) este parte a sistemului de evacuare a gazelor arse care are rolul de a reține particulele de funingine rezultate în urma arderii carburantului. Toate mașinile diesel cu normă de poluare de la Euro V în sus sunt dotate cu DPF, iar, de câțiva ani, și cele pe benzină.
Filtrul este montat pe galeria de evacuare a motorului și pentru a funcționa corespunzător are nevoie de o serie de senzori și de un catalizator de oxidare.
Citește și: FOTO Românul e inventiv. Ce „minune tehnologică” de măsluit kilometrajul mașinilor a descoperit RAR
DPF-ul este alcătuit dintr-un miez ceramic cu orificii cilindrice prin care trec gazele de evacuare. Particulele de funingine sunt reținute în filtru până când se ajunge la un nivel predeterminat de umplere. În acest moment filtrul se va curăța printr-un proces numit regenerare. Adică, funinginea colectata este arsă la temperaturi înalte pentru a se ajunge la un reziduu de cenușă foarte mic care, apoi, este evacuat pe țeava de eșapament.
Regenerarea DPF-ului poate fi activă, pasivă sau forțată, dar filtrul nu funcționează „pe viață”. DPF-ul este element consumabil și se strică după un anumit număr de kilometri și de regenerări sau în alte circumstanțe, cum ar fi, de exemplu, lovirea lui de un bolovan sărit sub mașină.
Prin urmare, unii samsari de mașini și, chiar, unii proprietari, scot filtrul de particule de pe mașină, dacă acesta creează probleme, și „mint” calculatorul vehiculului cu ajutorul unor soft-uri speciale că acesta funcționează corect, în loc să înlocuiască DPF-ul, având în vedere că piesa este destul de scumpă.
De exemplu, un filtru DPF pentru un Ford Focus 1.5 TDCi din 2014 sau pentru o Dacia Duster 1.5 dCi din 2017 costă circa 800-1.100 de euro, în funcție de producător. Evident, cu cât crește capacitate motorului, cu atât DFP-ul este mai scump. Manopera se achită separat.
Citește și: Cum ajung mașinile defecte și poluante să circule pe străzile României. Percheziții la sediul RAR
„Șmecheria” făcută de samsarii de mașini care nu se vede la ITP, dar te poate costa scump. Care este soluția
Dacă e făcută profesionist, „șmecheria” scoaterii fizice a DPF-ului și anularea acestuia în calculatorul mașinii nu se vede cu ochiul liber, decât dacă inspectați atent vehiculul pe dedesubt, și nici la ITP, pentru că la stațiile de Inspecție Tehnică Periodică aparatul de noxe nu poate măsura cantitatea de particule emise.
„Problema” este că atât autolaboratoarele RAR care fac controale în trafic, cât și reprezentanțele RAR au aparate speciale de măsurat emisiile de particule.
Prin urmare, cum înlăturarea filtrului de particule este o lucrare neautorizată, care are efecte grave asupra calității aerului, mașinile prinse de RAR fără DFP rămân fără talon, iar șoferii sunt amendați cu aproape 600 de lei. Apoi, talonul nu se recuperează decât după viza ITP într-o unitate a RAR, nu la orice service autorizat RAR.
Citește și: FOTO În România, „moartea” merge pe stradă. O utilitară s-a rupt chiar pe rampa de la RAR
Soluția? Dacă doriți să achiziționați o mașină SH, pentru a evita să fiți luați prin surprindere de „șmecheria” cu filtrul de particule, înainte de cumpărare este recomandat să faceți o verificare tehnică într-un service, eventual la un mecanic cunoscut sau recomandat, și să solicitați în mod expres verificarea DPF-ului și o diagnoză computerizată, unde se va vedea, de pildă, dacă EGR-ul și/sau sondele lambda au fost „mințite” cu vreun soft special.