Piața auto, la șase luni: record de mașini noi, „surpriză“ în segmentul second-hand

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 27.07.2018 - 10:39

Prima jumătate a anului a însemnat un record pentru piața auto din România, numărul tranzacțiilor pe cele trei categorii, automobile noi, second-hand și reînmatriculări, ajungând la peste 560.000 de unități.

SHARE

Dacă înregistrările de mașini noi au crescut cu 33,46%, cel mai bun procent din Uniunea Europeană, „surpriza“ a venit de pe piața mașinilor second-hand din import care a scăzut cu 7%.

Piața autoturismelor noi a înregistrat în acest an o creștere neașteptată, având cel mai bun semestru din ultimii nouă ani. Creșterea spectaculoasă până la 60.068 de unități, în intervalul ianuarie – iunie 2018, conform statisticilor Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), este motivată, în mare măsură, de faptul că Programul Rabla a început mai devreme decât anul trecut. Însă, poate, la fel de importante sunt și evoluțiile înregistrărilor de mașini second-hand din import și ale reînmatriculărilor. 

Scepticii afirmau în 2017, după eliminarea „Timbrului de mediu“, că va fi un dezastru pentru piața de mașini noi. Dar iată că nu este chiar așa.
După avalanșa de SH-uri de anul trecut, în premieră, în S1 2018, importurile de mașini la mâna a doua au scăzut cu 7%, față de aceeași perioadă a anului trecut. Iar reînmatriculările, adică vânzările/cumpărările de automobile SH deja înmatriculate în România, au ajuns la 267.432 de unități, în creștere cu 10%.
Ceea ce înseamnă că piața auto din România se maturizează și, ușor, ușor, va ajunge la un echilibru. Nu există țară în lume în care piața de mașini noi să funcționeze bine fără o piață second-hand sănătoasă. 

Procente mari, cifre mici

Piața auto din România a înregistrat cea mai mare creștere procentuală din Uniunea Europeană în primele șase luni din 2018, + 33,46%, fiind urmată în „Topul creșterilor“ de Ungaria (+29%) și de Lituania (+24,6%). Vorbind cifric, însă, România se află abia pe locul18 în UE, cu cele 60.068 de automobile înregistrate. Ca idee, în Ungaria, țară care are aproape jumătate din populația României, au fost înmatriculate 70.733 unități, în același interval.

„Topul țărilor europene“ este condus de Germania, cu un volum de 1.839.031 autoturisme noi înmatriculate (+2.9%), urmată de Marea Britanie, cu 1.313.994 autoturisme (-6.3%), și de Franța, cu 1.188.150 unități (+4.7%). Per total, piața auto UE a crescut cu 2,9%, până la 8.449.247 unități, conform datelor ACEA.

Peste 100.000 de autoturisme în 2018

Având în vedere creșterea înmatriculărilor de mașini noi din primul semestru, este de așteptat ca, la finalul lui 2018, piața auto românească să depășească din nou pragul de 100.000 de unități. Conform opiniei mai multor comercianți de automobile, creșterea pieței se va domoli în a doua jumătate a anului, până undeva la 10-12%. Dacă în 2017 am avut 105.000 de unități, în 2018 am putea ajunge la 120.000 de unități.  

Până atunci însă, este demn de luat în seamă faptul că în perioada ianuarie – iunie 2017 liderul pieței a rămas marca autohtonă Dacia, iar Skoda a urcat pe doi, luând fața Volkswagen care, până acum, era cea mai puternică marcă importată. Urmează Ford și Renault, ambele cu șanse aparente de a prelua prima poziție în topul mărcilor de import.

Ce mașini „exotice“  preferă românii

171 de mașini „exotice“ au fost înmatriculate în România, în prima jumătate a anului, potrivit statisticilor DRPCIV. Porsche conduce acest top al „exoticelor“, al mașinilor care, în general, sar ușor peste 100.000 de euro în configurație de bază, cu 135 de unități.

5 modele Ferrari au fost înmatriculate în primul semestru al anului 2018

Pe locul doi, mulțumită, probabil, SUV-ului Levante, s-a clasat Maserati, cu 14 unități. Iar pe cea de-a treia treaptă a podiumului a urcat Bentley, cu 11 unități. Clasamentul este completat de „căluțul cabrat“, Ferrari totalizând cinci înmatriculări, Lamborghini (3 unități) și Aston Martin (1 unitate).

Apetitul pentru automobile premium a crescut și el

Din cele 60.068 de autoturisme noi înmatriculate în primele șase luni ale anului, peste cinci mii au fost premium, demonstrând încă o dată apetitul românilor pentru confort, calitate și performanțe. Mercedes conduce detașat clasamentul cu 2.131 de unități, ceea ce se traduce printr-o creștere de 4,82% față de S1 2017. BMW își păstrează locul doi, cu 1.449 de unități înmatriculate și o creștere de 10,53%. Cel mai de succes model al mărcii a rămas, şi de această dată, BMW X5, chiar dacă se află în momentul unei schimbări de generaţii, urmat de X1 și noul X3. Și nu pot trece neobservate nici cele 27 de unități BMW M (+58,8%).
Pe locul trei al clasamentului se află Audi, cu 1.106 de unități (+35,37%). Iar, cu o gamă nouă și extrem de premiată, Volvo ocupă locul patru, înregistrând o creștere-record în acest segment, de 42,44% (292 unități). Jaguar și Lexus au evoluat negativ în S1, înregistrând scăderi ale înmatriculărilor cu 15,46% (82 unități) și, respectiv, 5,95% (79 unități).

Explozie la priză

În contextul în care programul Rabla Plus, cu o primă de 10.000 de euro pentru mașinile 100% electrice, a demarat mai repede în acest an, în șase luni au fost înregistrate 297 de unități, aproape cât în 2017 (327 unități).
Renault Zoe a preluat ostilitățile cu 74 de unități. Pe  locul doi se află BMW i, care a crescut cu 313,3%, cu un total de 68 modele BMW i3 şi un BMW i8, faţă de 12 modele BMW i3 şi 3 BMW i8 în prima jumătate a lui 2017. De
altfel, BMW i3 este primul automobil electric din istorie care se apropie de 250 de automobile înmatriculate pe şoselele din România, cu clienţi variaţi, de la companii care oferă servicii de transport, la persoane fizice. De asemenea, modelele plug-in hybrid BMW iPerformance au urcat cu 75%.
Podiumul electricelor este completat de Smart (59 unități), Volkswagen e-up! (56 unități) și Volkswagen e-Golf (17 unități), în total fiind înmatriculate 297 de modele conectate la priză. Aceasta este o dovadă clară a faptului că mobilitatea electrică poate fi perfect funcţională şi în România. 

Evoluția înmatriculărilor de automobile noi și second hand în primul semestru

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2020 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Aici puteti modifica setarile de Cookie -