Piața auto din România a crescut cu 2%. E puțin față de media UE. Dar Ungaria s-a prăbușit cu 10%

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 20.09.2023 - 12:20
Piața auto din UE a crescut sănătos, cu 21%. În România, doar +2,4%. Ungaria se prăbușește, -10,4% - Foto: pexels.com/Avinash Patel
Piața auto din UE a crescut sănătos, cu 21%. În România, doar +2,4%. Ungaria se prăbușește, -10,4% - Foto: pexels.com/Avinash Patel

Piața auto din UE a crescut sănătos în august, cu 21% față de aceeași lună din 2022. Bulgaria conduce surprinzător top-ul creșterilor cu +37,8%, iar Ungaria s-a prăbușit cu 10,4%. În România înmatriculările de mașini noi au avansat, dar timid, cu doar +2,4%.

SHARE

În luna august 2023, înmatricularile de autoturisme noi în Uniunea Europeana au crescut cu +21% față de august 2022, atingându-se un nivel de 787.626 unități.

Top-ul creșterilor este condus de Bulgaria, cu +37,8%. Podiumul este completat de Germania, cea mai mare piață auto din UE, cu +37,3%, și de Belgia, cu +27,3%, conform datelor ACEA. Pe locurile 4 și 5 se află Franța și Grecia, cu +24,3% și, respectiv, +19,8%. 

La polul opus, se află Ungaria, unde piața auto s-a prăbușit cu 10,4% în august 2023 (cea mai mare scădere din UE!), iar în intervalul ianurie - august 2023 s-a contractat cu 3,3%.

Citește și: VIDEO Noua dubă rusească GAZelle Next, un dric rusesc, cu măruntaie chinezeşti, la 36.500 €

Piața auto din UE a crescut sănătos în august, cu 21%. În România, doar +2,4%

Și în România înmatriculările de mașini noi au avansat în august 2023, dar, pe fondul vacanțelor, timid, cu doar +2,4%. Dar, e bine și așa, având în vedere că mai multe țări au înregistrat scăderi drastice. De exemplu, piața auto din Ungaria s-a părbușit cu 10,4%, iar cea din Slovenia, cu 3%. 

După evoluția importantă a lunilor anterioare, august 2023 a venit în România cu o creștere de doar 2,4% a înmatriculărilor de autovehicule noi faţă de luna august a anului 2022.

Dacă ne raportăm la anii anteriori, luna august 2023 a fost în scădere cu 17,0% față de perioada similară din anul 2021, în creştere cu 18,9% faţă de august 2020 şi în scădere cu 43,6% faţă de august 2019, conform datelor APIA. 

Top-ul mărcilor preferate de români în august 2023 e condus de Dacia, chiar dacă înmatriculările au scăzut cu 10,6% față de aceeași lună de anul trecut. Apoi, urmează Renault (+60,7%), Skoda (+50,5%), Toyota (-11%) și Volkswagen (+56,2%).

Citește și: Mașinile electrice, coșmarul samsarilor. Află de ce nu pot să măsluiască cu succes kilometrajul

Situația pieței auto europene la 8 luni

În perioada ianuarie-august 2023, în UE au fost înmatriculate în total 7.087.467 de mașini noi, în creștere cu +17.9% față de perioada similară din 2022.

Au fost înregistrate creșteri semnificative ale înmatriculărilor de autoturisme noi comparativ cu ianuarie-august 2022, pe piețe mari precum Spania (+20.5%), Italia (+20.2%), Franta (+16.6%) și in Germania (+16.5%).

Din totalul autoturismelor noi înmatriculate în UE în primele opt luni din 2023, 984.864 unități au fost full electrice și 2.290.613 de autoturisme cu propulsie hibridă. Vânzările de mașini electrice în UE au crescut astfel cu 62,7%.

România se situeaza pe poziția 14 în UE, cu un volum de 100.166 autoturisme noi înmatriculate în primele opt luni din 2023, înregistrând o creștere de 23.3% comparativ cu perioada similară din 2022. Dintre acestea, 10.613 unități au fost full electrice 9(+64,8%) și 29.070 de autoturisme cu propulsie hibridă.

Citește și: „Șmecheria” făcută de samsarii de mașini care nu se vede la ITP, dar te poate costa scump. Soluția

Autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și plug-in hybrid) și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au ajuns astfel să dețină, după primele opt luni din 2023, o cotă de piață de 23,4%, care depăşeşte cu 10,3% cota deţinută de motoarele diesel.

Autoturismele full electrice dețin o cotă de 10,7% din piață în România în primele opt luni ale anului 2023 față de anul 2022 când reprezentau 7,8%.

În ceea ce privește constructorii de automobile, cele mai multe autoturisme noi înmatriculate în total în UE în intervalul ianuarie-august 2023 aparțin de Grupul VW cu 2.226.052 unități, în creștere cu 24.2%, de Grupul Stelantis cu 1.450.361 unități, în creștere cu 4.3%, și de Grupul Renault cu 823.250 unități, în creștere cu 22.6% (din care Dacia: 376.021 unități, în creștere cu 22.5% față de ian-aug 2022). Autoturismele marca Ford au reprezentat în perioada ian-august 2023 un număr de 351.922 unități noi înmatriculate în UE, în creștere cu 7.4% față de perioada similara din 2022.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te