Surprinzător, înmatriculările de mașini noi au explodat în iulie cu 26,2%, până la 16.276 unități, față de luna similară din 2024, având în vedere că de la începutul anului au fost continuu pe minus.
Dar, în ciuda acestei explozii, piața auto din România a scăzut cu 15,3% în primele șapte luni din 2025, față de același interval al anului trecut.
Citește și: Mașinile chinezești, coșmarul industriei auto din Europa. Au inundat piața. 327.712 unități, în 2025
„Datele din luna iulie aduc, într-adevăr, o ușoară gură de aer pentru piața auto, însă nu trebuie să ne lăsăm înșelați de această revenire temporară.
Creșterea înmatriculărilor de autoturisme noi cu peste +26% față de iulie 2024 este încurajatoare, dar, privită în contextul întregului an, piața rămâne în scădere accentuată, cu un recul de -15,3% după primele șapte luni.
Cu alte cuvinte, iulie este doar o excepție într-o evoluție generală descendentă.
Mai mult, în pofida avansului segmentului electrificat — care a atins o cotă de 54% în iulie 2025 — înmatriculările de autoturisme 100% electrice sunt în scădere cu 17,8% în luna iulie și cu 41,3% în primele șapte luni ale anului față de aceeași perioada a anului trecut.
Această tendință negativă ar trebui să fie un semnal de alarmă, mai ales în contextul în care România se află deja în zona de coadă a clasamentelor europene la electromobilitate.
Aceste evoluții sunt, în mare parte, consecința directă a suspendării și întârzierii fără precedent a Programului Rabla 2025.
Lipsa de coerență și de acțiune din partea autorităților a generat blocaje majore în comportamentul de achiziție al consumatorilor și a destabilizat întregul lanț valoric din industrie”, a declarat Dan Vardie, președintele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Citește și: „Bombă”, pentru industria și piața auto! UE vrea să interzică mașinile termice „pe firmă” din 2030
Românii nu au bani de mașini noi. Piața auto, -15%. Mașinile electrice, -41%
Înmatricularile de autoturisme noi în Romania au crescut în Iulie 2025 cu 26,2%, față de iulie 2024, atingand un volum de 16.276 unități.
Pe primele șapte luni din 2025, însă, volumul autoturismelor noi înmatriculate a ajuns la 80.615 unități, în scadere cu 15,3%, față de aceeași perioada din 2024, potrivit datelor APIA.
În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV a fost în continuare pe prima poziție în luna iulie, cu o cotă de 51,9% (în creștere cu 38,1%), urmat de Clasa C, cu o cotă de 27,9% (în creștere cu 20,8%) și Clasa B, cu o cotă de 15,8% (în creștere cu 31,3%), față de aceeași perioada a anului trecut.
În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna iulie a acestui an, față de perioada similară din 2024, motorizările pe benzină au înregistrat o creștere de 15,5%, ajungând la o pondere de 39%, în timp ce motorizările pe motorină au înregistrat o scădere de 7,2%, ajungând la o pondere de 7%.
Citește și: Piața auto, indicatorul crizei. E pe roșu, ca în 2009–2010. Unde se va opri căderea?
În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare mild-hybrid, acestea au înregistrat, în luna iulie 2025, o creștere de 29%, ajungând la o pondere de 23,5% din totalul pieței de autoturisme.
În același timp, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (care pot fi încărcate din sursă externă de electricitate - BEV și PHEV), precum și cele mild-hybrid și full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă de electricitate) au deținut în luna iulie a anului 2025 o cotă de piață de 54%, fiind cel mai important segment de pe piața românească, care depășește cu mult cota deținută împreună de motorizările pe benzină și motorină.
Mașinile electrice au scăzut la o cotă de 3,2% din piață în iulie, în lipsa Rabla, față de iulie 2024, când reprezentau 4,9%, în timp ce autoturismele plug-in hybrid au revendicat o cotă de piață de 6,3%, față de iulie 2024, când reprezentau 4,2%.
Iar, per total, în primele 7 luni din 2025, piața de mașini electrice din România s-a prăbușit cu 41,3%.
Piața de mașini SH, +9%
În ceea ce priveste autoturismele second hand înmatriculate pentru prima oară în România, volumul acestora a atins în iulie 2025 cifra de 36.234 unități, ceea ce se traduce printr-o creștere de 16%, față de iulie 2024.
Iar în primele 7 luni din 2025, volumul de mașini SH înmatriculate pentru prima oară în România a atins valoarea de 200.217 unități, fiind în crestere cu 9,55%, față de perioada similara din 2024, respectiv 182.762 unități, conform datelor ACAROM.