Dacia 1300 și toate versiunile derivate timp de 36 de ani din aceasta s-au achitat de toate sarcinile de mobilitate posibile și imposibile în gospodăriile românilor în lipsă de alternative, de la mașină de zi cu zi și mașină de concediu, la „autoutilitară”. Break-ul a fost chiar un adevătat „camion”.
De ce a fost poreclită „Zâmbetul lui Iliescu” ultima Dacia 1300? Cu ce se lăuda și cât costă acum?
A șasea versiune Dacia 1300, prima care a dispus și de un motor pe benzină cu injecție și ultima care a ieșit pe porțile fabricii de la Mioveni, Dacia CN4, a fost produsă între 1999 și 2004 și este cel mai bine cunoscută drept „Zâmbetul lui Iliescu”.
Porecla „Zâmbetul lui Iliescu” a primit-o datorită noului design al farurilor şi a grilei radiatorului care aminteau de expresia zâmbăreață a feței fostului președinte al României Ion Iliescu, care a decedat pe 5 august 2025.
Citește și: Ion Iliescu a murit. Ajutat de Ana Pauker să învețe la Moscova. Urmărit penal în dosarul Mineriadei
Mai precis, potrivit relatărilor din presa de la acea vreme, în cadrul unui protest organizat în anul 2000 la uzina Dacia, câțiva angajați au spus că mașinile pe care le fabrică zâmbesc ca președintele Iliescu, iar ei nu au ce să mănânce.
Citește și: VIDEO 55 de ani de istorie Dacia: De la Berlina 1100 cu 43 CP, la „curentatele” Spring și Jogger
Citește și: FOTO Pentru șoferii „cunoscători”: Cum mergeau mașinile cu carburator, gen Dacia 1300, pe „perfuzie”
Dacia CN4, berlină și break, putea fi echipată inițial cu două motoare pe benzină cu carburator, unul de 1.4 litri și 62 cai putere și unul de 1.6 litri și 72 cai putere (carburator dublu-corp).
Apoi, în premieră, Dacia 1300 a primit un motor 1.4 cu injectie monopunct Bosch de 62 CP. Și a existat și o motorizare de 1.6 litri pe benzină cu injecție, de 71 CP.
Acum, la mai bine de 20 de ani de la producerea ultimei Dacii „Zâmbetul lui Iliescu”, un exemplar în stare bună se vinde pe site-urile de profil cu circa 2.000-2.400 de euro.