Dacă în primele 9 luni din 2023, piața auto din țară a stat bine, înregistrând o creștere cu 16,2% față de aceeași perioadă a anului trecut, la 11 luni creșterea a scăzut la 13,8%. În septembrie, piața auto din România a marcat cea mai mare scădere din UE, -11,6%. Iar noiembrie a fost cea de-a doua cea mai slabă lună din an, chiar dacă a fost pe plus.
Piața auto din România încetinește. Mașinile electrificate au ajuns la o cotă de 24%
Noiembrie 2023 s-a încheiat cu o creştere de 3,4% a înmatriculărilor de autovehicule noi, faţă de luna noiembrie a anului 2022. Iar dacă ne raportăm la anii anteriori, luna noiembrie 2023 este în creştere cu 0,8% față de perioada similară din 2021, în scădere cu 10,1% faţă de noiembrie 2020 şi în scădere cu 9,5% faţă de noiembrie 2019, conform datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Citește și: Moartea „motorinei”! 24% din mașinile din România, electrice sau electrificate. Ce modele se vând?
Autoturismele au înregistrat, în luna noiembrie 2023, un volum de 10.994 unități, cu 0,4% mai mare decât în luna similară din 2022.
Mașinile electrice au înregistrat o creștere cu 41,3% față de luna similară a anului trecut, iar la nivelul celor 11 luni din
anul 2023 o creștere cu 50,4% față de anul precedent.
Cota de piața a mașinilor electrice a ajuns la 10,9% din total piață pe luna noiembrie 2023 și la 10,7% în primele 11
luni ale anului 2023.
Și mașinile plug-in hybrid au urmat o curbă crescătoare, înregistrând o creștere cu 34,9% față de luna similară a anului trecut și una de 44,7% față de primele 11 luni din anul 2022.
Mașinile hybrid au marcat creștere de 18,4% față de luna noiembrie 2022 și o creștere de 11,9% față de primele
11 luni ale anului anterior.
Prin urmare, per total, mașinile electrificate au acumulat o creștere de 31,5% după primele 11 luni din 2023, ajungând la o cotă de piață de 24,1%.
Citește și: În cea mai neagră lună pentru vânzările de mașini noi din România, Bulgaria are o creștere uriașă
Ce mașini cumpără românii: 63% benzină, 24,1% electrificate, 12,8% diesel. Cota de piață a SUV-urilor e de 43,6%
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele 11 luni din acest an, motorizările pe benzină au înregistrat o scădere de 2,1% față de cota deținută în perioada similară din 2022, ajungând, astfel, la o pondere de 63,0%.
În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea au înregistrat o scădere de 1,2% față de ponderea din anul 2022 și mai dețin o cotă de doar 12,8% din total.
Mașinile electrificate, însă, respectiv cele electrice (100% și plug-in hybrid) și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au ajuns să dețină, după primele 11 luni din 2023, o cotă de piață de 24,1%, care depăşeşte cu 11,3% cota deţinută de motoarele diesel.
Autoturismele full electrice dețin o cotă de 10,7% din piață în primele 11 luni ale anului 2023 față de anul 2022 când reprezentau 8,1%.
Citește și: Marile companii auto din Vest nu fac față Chinei care „inundă” piața europeană cu mașini ieftine
Ca și în anul 2022, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general, autoturismele electrificate au performat, în anul 2023. Achizițiile din această categorie au crescut considerabil (+31,5%) comparativ cu perioda similară a anului trecut.
În acest context, este de remarcat creșterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+50,4%) şi a celor plug-in hybrid (+44,7%) din totalul autoturismelor electrificate.
În ceea ce privește clasele de mașini preferate de români, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 43,6%,
în scădere cu 0,5% față de 2022, urmat de „Clasa C” cu o cotă de 29.2%, în creştere cu 3,0% și „Clasa B” cu o cotă de 16,0%, în scădere cu 2,1% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.
După primele 11 luni ale anului 2023, evoluția segmentelor în care sunt încadrate autoturismele este următoarea: Clasa A (+25,4%), Clasa B (+0,5%), Clasa C (+26,8%), Clasa D (+3,0%), Clasa E (+26,9%), Clasa F (+28,4%), SUV (+12,5%), MPV (-82,7%) și Clasa Sport (+36,6%) - raportat la perioada similară din 2022.
Citește și: VIDEO Ce este „Uni Wheel” și cum vrea să reinventeze roata în cursa electrificării mașinilor
Mărci și modele de mașini preferate de români
TOP 10 mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) după primele 11 luni din anul 2023 este condus de către Dacia (42.706 unități), urmată de Renault (13.878 unități), Toyota (10.598 unități), Volkswagen (10.251 unități), Skoda (9.623 unități), Ford (9.245 unități), Mercedes Benz (8.318 unități), Hyundai (8.183 unități), Suzuki (4.420 unități) și BMW (4.320 unități).
TOP 10 modele de mașini preferate de români în 2023 (11 luni)
TOP 10 mașini electrice preferate de români în 2023 (11 luni)
TOP 10 mașini plug-in hybrid preferate de români în 2023 (11 luni)
TOP 10 mașini hybrid preferate de români în 2023 (11 luni)
În ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în luna noiembrie 2023 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 54,0% din totalul achizițiilor de autoturisme.
Dacă ne raportăm la cele 11 luni din acest an, persoanele juridice acoperă un procent de 58,0%, iar diferența de 42,0% le revine persoanelor fizice.