Valva sau supapa EGR (Exhaust Gas Recirculation) este o piesă esențială pentru buna funcționare a tuturor motoarelor diesel moderne, având rol de reducere a emisiilor poluante, dar se găsește și pe foarte multe mașini pe benzină (mai ales turbo), din aceleași rațiuni.
Citește și: Ce trebuie să facă șoferul de mașină diesel dacă s-a aprins martorul DPF? Altfel, se strică motorul
Mașina dă fum negru, consumă mult și se „bâlbâie” la accelerație? Sunt simptome de valvă EGR dusă
EGR-ul este montat pe traseul de admisie al motorului, înainte de clapeta de accelerație, și este legat de evacuare printr-o conductă. Cu ajutorul unor senzori și sonde din galeriile de admisie, care știu să citească cantitatea de oxigen, calculatorul de injecție al mașinii îi dictează valvei EGR ce cantitate de gaze sa reintroducă în admisie, astfel încât ardere să fie optimă și emisiile NOx cât mai reduse.
Supapa EGR reduce temperatura gazelor arse preluate din evacuare, de la 700°C la 200°C, reintroducându-le în circuitul de admisie și cilindri fără riscul de a produce pagube.
Astfel, o parte din gazele de evacuare reintră în admisie, împreuna cu aerul din atmosfera, și ajung în camera de ardere. Arderea suplimentară a acestor gaze face ca funinginile nocive să fie descompuse, rezultand astfel o poluare mai redusă.
Mașina dă fum negru, consumă mult și se „bâlbâie” la accelerație? Sunt simptome de valvă EGR dusă - Foto: Freepik (rol ilustrativ)
Citește și: „Șmecheria” făcută de samsarii de mașini care nu se vede la ITP, dar te poate costa scump. Soluția
Soft-ul de injecție fiind setat să facă amestecul de ardere și cu gazele recuperate de EGR, dacă valva nu funcționează în parametrii, nu știe să facă abstracție de ea și să facă amestecul „clasic” combustil-aer. Prin urmare, mașina începe să meargă prost și din ce în ce mai prost: dă fum negru, consumă mai mult și se „bâlbâie”, nu răspunde cum trebuie la accelerație.
De asemenea, alte simptome ce pot indica o problemă a valvei EGR sunt oscilația turației motorului la ralanti sau chiar oprirea acestuia, pornitul greu, aprinderea martorului „Check Engine” din bord.
Citește și: Aerul condiționat al mașinii nu face față caniculei? Trucuri pentru a-l ajuta să facă mai rece
Valva EGR defectă poate înfunda filtrul de particule/catalizatorul și chiar strica motorul
Recirculând gazele arse, care sunt bogate în vapori de ulei și funingini de carbon, EGR-ul, în timp, se înfundă, ajunge să aibă depuneri mari de funingine și calamină, sau se blochează pe deschis sau închis, furnizând astfel date eronate calculatorului de injecție.
EGR-ul se poate și trebuie curățat mecanic periodic, la recomandarea mecanicului. Dar, în general, operațiunea de curățare nu se poate face eficient decât de câteva ori și, în final, supapa trebuie schimbată.