BMW produce un nou tip de celule pentru baterii, „Gen 6”, la noul său Centru de Competenţă pentru Producţia Celulelor de Baterii (CMCC) din Parsdorf, Germania, despre care spune că nu reprezintă doar un salt uriaș față de celulele prismatice pe care le utilizează în prezent, ci sunt chiar mai avansate decât celulele care stau la baza modelelor actuale ale bateriilor Tesla.
"Tesla trebuie să reducă decalajul față de noi", a declarat șeful de producție al BMW Group, Milan Nedeljkovic, pentru Auto News.
"De fapt, nu vedem un decalaj față de Tesla... Ceea ce avem aici este un design de baterie care se potrivește cu produsele noastre și cu ideea noastră despre modul în care performanța de conducere este îndeplinită în mașinile noastre", a adăugat Milan Nedeljkovic.
Citește și: Volkswagen nu mai face fabrică de baterii în Europa de Est. Cererea de mașini electrice, în scădere
Celulele pentru baterii BMW Gen 6, cu un diametru de 46 mm și o înălțime de 95 mm sau 120 mm (în funcție de versiune), oferă o densitate de energie cu 20% mai mare, o autonomie cu până la 30% mai mare și emisii de carbon legate de producție cu 60% mai mici decât celulele actuale utilizate BMW.
Noile celule au un conținut mai mare de nichel și un conținut mai mic de cobalt pe partea catodică și un conținut mai mare de siliciu pe partea anodică decât celulele actuale.
Constructorul afirmă că acestea vor putea oferi modelelor BMW Neue Klasse o autonomie de până la 800 km.
"Prin Centrul de Competenţă pentru Producţia Celulelor de Baterii, întărim capacitatea de inovaţie a Germaniei", a a mai explicat Milan Nedeljković, adăugând că "în acest fel, aducem o contribuţie importantă la saltul cuantic în tehnologia Neue Klasse."
"Producţia de mostre de celule de baterii la Parsdorf marchează următorul pas logic în strategia noastră pentru celulele de baterii", a declarat și Frank Weber, membru al Consiliului de Administraţie al BMW AG, responsabil pentru Dezvoltare.
Citește și: Șef Toyota: Mașinile electrice au sens în țări ca Norvegia, unde energia e curată, nu din cărbune
"Centrul de Competenţă pentru Producţia Celulelor de Baterii este completarea perfectă a Centrului de Competenţă pentru Celulele de Baterii aflat la nord de München. Dezvoltarea are loc acolo, apoi scalăm cel mai bun produs către un proces în serie în Parsdorf. Datorită colaborării între divizii, suntem capabili să conectăm produsul şi procesul într-un mod unic", a adăugat Frank Weber.
Bateria, sistemul de propulsie şi tehnologia de încărcare de la Neue Klasse vor avea o tensiune mai mare de 800 de volţi.
Printre altele, acest lucru va optimiza modul în care energia este furnizată staţiilor de încărcare de mare putere cu curent continuu, care pot atinge o capacitate de încărcare mult mai mare cu un curent de până la 500 de amperi - reducând astfel timpul necesar pentru încărcare de la 10 la 80% cu până la 30%.
Etape de producţie pentru fabricarea noilor celule petru baterii BMW și menţinerea materialelor în buclă
Fabricarea celulelor începe cu producţia de electrozi. Aici, materialul de bază, care cuprinde, de exemplu, grafit pentru anod şi oxizi de nichel pentru catod, cu lianţi şi solvenţi, este măsurat şi amestecat într-un raport precis măsurat.
Acest lucru creează aşa-numitul "nămol" (un amestec semilichid) - ceea ce înseamnă că folii metalice subţiri ca napolitanele sunt acoperite şi apoi comprimate după uscare.
În jargonul tehnic, aceasta este denumită "calandrare". Este necesar cel mai înalt nivel de precizie: folia are o grosime de doar câţiva micrometri - cu alte cuvinte, mai subţire decât firele unei pânze de păianjen, în timp ce stratul de acoperire este de ordinul micrometrilor.
În timpul asamblării celulei, foliile acoperite, denumite electrozi calandraţi, sunt înfăşurate în aşa-numitele "rulouri de jeleu" folosind separatorul şi introduse în carcasa celulei.
Celulele sunt umplute cu electrolit, apoi încărcate pentru prima dată şi în cele din urmă verificate pentru funcţionalitate şi calitate.
Cum materiile prime se numără printre factorii de cost semnificativi pentru producţia de celule, este necesară utilizarea eficientă şi responsabilă a materiilor prime şi purtătoare şi are sens atât din punct de vedere ecologic, cât şi din punct de vedere economic.
La CMCC, experienţa va fi acumulată din toate procesele, iar lecţiile învăţate vor fi analizate pentru a optimiza în continuare utilizarea resurselor.
Materialele reziduale din procesul de producţie vor fi colectate la CMCC, sortate şi reintroduse în ciclul de producţie a celulelor.
Pe lângă faptul că lucrează la procesul de fabricare a celulelor, experţii BMW Group se concentrează şi pe reutilizarea materialelor şi a componentelor din întreaga baterie după utilizarea sa iniţială în automobil.
La Centrul de Competenţă pentru Celulele de Baterii (BCCC) din München, primele celule de baterie realizate din material catodic 100% reciclat şi/sau secundar (de calitate pentru baterie) au fost fabricate şi testate folosind metode de caracterizare de ultimă generaţie.
Furnizorii de celule livrează deja celule de baterii care conţin materii prime secundare (de exemplu, nichel) din diferite surse de baterii uzate (inclusiv deşeurile de producţie).
Obiectivul pe termen lung al BMW Group este de a reutiliza toate materiile prime în baterii de înaltă tensiune reciclabile.