Producătorii auto din Europa se confruntă cu presiuni majore pentru a respecta noile ţinte stricte privind emisiile de CO2 impuse de Uniunea Europeană din acest an.
Concret, de la începutul lui 2025, UE a redus plafonul emisiilor medii la 93,6 grame de CO2 pe kilometru pentru autovehiculele noi, cu 15% mai mic decât nivelul valabil din 2021 (106,6 g CO2/km).
Iar producătorii care-l depășesc la sfârșitul lui 2025 urmează să plătească amenzi uriașe, de aproximativ 15-16 miliarde de euro, în total, potrivit estimărilor, fiecare gram de CO2 în plus față de prag costând 95 €.
Soluţiile disponibile sunt costisitoare, provoacă dezbateri intense și au toate șansele să adâncească și mai mult criza deja existentă în industria auto europeană.
Citește și: UE, dată în judecată pentru taxarea mașinilor electrice din China de producătorii chinezi și BMW
3.500.000 de angajați, în pericol. Franța cere UE amânarea noilor norme de poluare pentru mașini
Cum criza din industria auto, generată mai ales de costurile electrificării, s-a adâncit și se adâncește continuu, producătorii auto reuniți sub ubrela Asociației Constructorilor Europeni de Automobile au cerut UE s-o lase mai moale cu tranziția verde încă din decembrie 2024. Șeful Renault și ACEA a atenționat că „factura” de 16 miliarde de euro ar fi „fatală”.
Citește și: Producătorii auto cer UE s-o lase mai moale cu tranziția verde. Șeful Renault și ACEA atenționează
Iar acum Franța, țara care are a doua cea mai puternică industria auto din Europa, solicită UE același lucru.
Trei miniștrii francezi, Marc Ferracci - ministrul Industriei și Energiei, Agnes Pannier-Runacher - ministrul Tranziției ecologice, a Biodiversității, Pădurilor, Mării și Pescuitului și Benjamin Haddad - ministrul delegat pentru Europa, cer UE să suspende temporar sau să amâne cu 3-5 ani, până în 2030, normele de emisii de CO2 intrate în vigoare la 1 ianuarie 2025, potrivit lesechos.fr, care titrează că ”trecerea la automobilele electrice este una dintre cele mai mari provocări industriale și economice ale deceniului. Pentru cei 3,5 milioane de angajați europeni care trăiesc din industria auto, pentru suveranitatea noastră și pentru strategia noastră climatică, nu ne putem permite să ratăm”.
Citește și: CRIZĂ Europa refuză mașinile electrice. 54.000 de angajați concediați, inclusiv în România
Miniștrii francezi afirmă că „implementarea acestor norme ar fi o eroare politică ce ar afecta credibilitatea Uniunii Europene și strategia sa industrială” și susțin că o „poziție rigidă” a Comisiei Europene în această problemă va conduce la „transferul a miliarde de euro către producătorii chinezi sau către Tesla, al cărui CEO Elon Musk atacă în mod direct valorile și reglementările europene” prin tranzacționarea creditelor de emisii.
Citește și: Cum favorizează noul plafon de emisii de CO2 din UE pentru mașini constructorii din China și Tesla
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile a explicat, în decembrie 2024, că „spre deosebire de acum patru ani, îndeplinirea obiectivelor mai stricte de reducere a emisiilor de CO2 necesită, de data aceasta, interacțiunea perfectă a factorilor aflați sub controlul direct al producătorilor și dincolo de acesta.
Obiectivele de reglementare și oferta de automobile nu sunt suficiente; tranziția trebuie să fie determinată și de piață.
Citește și: VIDEO Chinezii dau lovitura! Mașina cât o Octavia care face 2.400 km cu un plin și costă 17.000 €
Cu toate acestea, vânzările de vehicule electrice stagnează în prezent la o cotă de piață de aproximativ 13% sau cu 10 puncte procentuale sub nivelul necesar, iar acest decalaj este prea mare pentru a fi recuperat la timp.
O declarație de sprijin promptă și lipsită de ambiguitate în acest moment crucial al tranziției este esențială pentru a asigura competitivitatea și locurile de muncă de-a lungul lanțului valoric”.
„Într-un sistem care funcționează bine, plata penalităților ar trebui să fie excepția, nu regula. Iar evitarea penalităților ar trebui să se bazeze pe principii economice solide, nu să provoace prejudicii”, a declarat Luca De Meo, șeful Renault și al ACEA.