Recunoașteți personajul? A fost „soția” lui Jean Constantin în seria „Haiducilor”. Dispare din filme

DE Eduard Niculescu | Actualizat: 12.06.2024 - 09:12
Actrița care a fost „soția” lui Jean Constantin în seria „Haiducilor” - Foto: Facebook/Studiourile Buftea

Personajul de mai sus a fost „soția” lui Jean Constantin în seria „Haiducilor”. La începutul anilor '70 era o actriță binecunoscută, datorită rolurilor jucate în toate cele șase filme cu haiduci, regizate de Dinu Cocea. Apoi, în plin succes, a dispărut din cinematografie.

SHARE

Personajul de astăzi a fost „soția” lui Jean Constantin în seria „Haiducilor”. Dar, după ce a jucat în toate cele șase pelicule ale acesteia, dispare din „vizorul” regizorilor, care-o ignoră, rămânând să-și facă meseria doar pe scena unui teatru de provincie.

Misterul acestei „dispariții” a rămas și azi, dat fiind că la acel moment era în plină glorie și avea toate datele pentru a deveni una dintre „divele” cinematografiei noastre.

Recunoașteți personajul? A fost „soția” lui Jean Constantin în seria „Haiducilor”. Dispare din filme

Cine a văzut măcar unul dintre cele șase filme cu haiduci, regizate de Dinu Cocea, cu greu n-ar fi observat-o. În toate aceste pelicule a intepretat rolul focoasei țigănci Fira, cea care devine nevasta lui Parpanghel, interpretat de neuitatul Jean Constantin.

Dar Ileana Buhoci-Gurgulescu este un nume care s-a pierdut pe parcursul deceniilor, deși superbii ochi verzi și intensitatea interpretărilor i-ar fi putut asigura un loc de onoare în galeria marilor actrițe românce.

Numele ei a variat de-a lungul timpului, la ora actuală, fiind cunoscută ca Elena Gurgulescu.

S-a născut la Galați, în familia lui Vasile și Edvochia Buhociu, în ziua de 29 iunie 1938, conform ziuaconstanta.ro. Deci, în curând, ea va împlini 86 de ani.

A absolvit cursurile Institutului de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București, în anul 1965, la clasa lui Dem Rădulescu.

Citește și: Misterul morții lui Adrian Pintea. Ce acuzații au făcut părinții marelui actor?

Primele roluri ca actriță le-a avut pe scena Teatrului Național Craiova, unde a fost angajată timp de patru ani (1965 – 1969).

La teatrul din Bănie, Elena l-a întâlnit pe Titus Gurgulescu, coleg de breaslă și, mai târziu, soțul ei.

Dar perioada de glorie a reprezentat-o, cum spuneam, apariția în rolul Firei, soția lui Parpanghel, în toate cele șase filme din seria „Haiducilor”.

În „Haiducii” (1966), primul din serie, cu Ion Besoiu în rolul haiducului Amza, actrița era trecută pe generic drept Elena Buhoi.

A jucat pe scena Teatrului Dramatic din Constanța

Apoi, în următoarele două pelicule,  „Răzbunarea haiducilor” (1968) și „Răpirea fecioarelor” (1968), în care rolul haiducului Amza a fost preluat de Emanoil Petruș, a apărut pe generic cu numele Ileana Buhoci.

Elena Buhoci-Gurgulescu, în rolul Fira din seria „Haiducilor” - Foto: Facebook/Studiourile Buftea

În celelalte trei producții, în care Florin Piersic a devenit noul haiduc, Anghel Șaptecai - „Săptămâna nebunilor ”(1971), „Haiducii lui Șaptecai” (1971) și „Zestrea domniței Ralu (1972)” -  numele actriței a devenit Ileana Buhoci-Gurgulescu, în urma căsătoriei cu Titus Gurgulescu. 

Interesant este că și acesta a apărut în serie, e drept, doar în primul film, „Haiducii”, în care a avut un rol minor, fiind trecut pe generic drept Titi Gurgulescu.

Ulterior, actrița care hipnotiza publicul cu ochii ei verzi aproape a dispărut din lumea cinematografiei, deși se afla în plină glorie.

A mai avut doar câteva apariții în mici roluri din „Parașutiștii” (1972), „Dincolo de nisipuri” (1974) și în episoadele 2 și 12 din populara serie tv, „Toate pânzele sus”, în care a interpretat rolul amantei lui Haralamb, jucat de George Paul Avram.

Citește și: Marele actor Jean Constantin a avut trei soții. A fost Cavaler de Malta. De ce a murit sărac?

Totuși, a rămas un mister cum această actriță care avea toate datele pentru a deveni una dintre „divele” ecranului nostru, s-a scufundat în uitare, fiind ignorată, după aceea, de mai toți regizorii de film.

Cum nu putem decât să facem speculații, adevărul îl știe doar Elena Gurgulescu. Artista s-a consolat cu scena Teatrului Dramatic din Constanța, după ce a jucat, alături de soțul ei, și pe cele ale teatrelor „Al. Davila” din Pitești și „Maria Filotti” din Brăila.

Și-a pierdut fiul de doar 26 de ani

Dar, din 1975, a devenit actrița teatrului din Constanța, unde a urmat o perioadă mai dificilă, în care s-a luptat să se impună în ochii publicului.

Acest lucru a venit după câțiva ani, o dată cu personajul Maria din spectacolul „Nu ne naștem toți la aceeași vârstă”, de Tudor Popescu. 

De altfel, acest rol i-a adus premiul pentru cea mai bună interpretare a unui rol feminin, în cadrul „Festivalului dramaturgiei românești” de la Timișoara, din 1983.

Au urmat alte partituri deosebite, dintre care amintim: Cleopatra („Cezar și Cleopatra” de George Bernard Shaw); Mirandolina („Hangița” de Carlo Goldoni); Ea („Nu sunt Turnul Eiffel” de Ecaterina Oproiu); Gwendolin („Bunbury” de Oscar Wilde); Irmsky („Viforul” de Barbu Ștefănescu – Delavrancea); Maria („Nu ne naștem toți la aceeași vârstă” de Tudor Popescu); Veta („O noapte furtunoasă” de I.L. Caragiale); Iocasta („Oedip” scenariu de Vasile Cojocaru, după autori antici) și Wanda („Gaițele” de Al. Kirițescu), conform ziuaconstanta.ro.

Elena Gurgulescu s-a retras din luminile scenei în 1998, dar soarta o lovise crunt, în 1994, pe ea și soțul său.

Citește și: Cine a fost haiducul Anghel Șaptecai, de fapt? Florin Piersic l-a interpretat în filme

Unicul lor fiu, Felix, inginer de nave și frumos ca un prinț, a decedat la doar 26 de ani, pe când se afla în Londra pentru o specializare în management, mai scrie aceeași sursă.

Ulterior, pe 7 septembrie 2007, avea să se stingă și Titus Gurgulescu, soțul actriței, la vârsta de 71 de ani.

Un destin tulburat de năprasnice încercări pentru artista care ar fi putut fi unul dintre reperele feminine ale cinematografiei noastre.

Totuși, ne putem bucura de ea ori de câte ori vom viziona unul dintre filmele cu haiduci. Și îi vom admira, iar și iar, privirea și nonșalanța intepretării.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te