Compania austriacă Alpine Bau a fost fondată în 1965 de frații Georg și Dimitri Pappas, antreprenori austrieci de origine greacă și maghiară.
Grupul Alpine Bau a intrat pe piața românească în anul 1998, apoi a cumpărat pachetele majoritare de acțiuni ale companiilor Granitul București și ale operatorului portuar Scaep Giurgiu Port.
Afacerile au fost făcute la început în asociere cu magnatul Ion Țiriac, căruia austriecii i-au cumpărat participațiunea în 2005. Pachetul majoritar de acțiuni al grupului austriac a fost cumpărat în 2006 de spaniolii de la FCC Construccion.
Execuți ușor, execuți cu offshore
Alpine Bau cu Iptana SA, în asociere, au câștigat în 2011 un contract de aproximativ 411,5 milioane lei pentru construcția lotului 2 din tronsonul de autostradă Nădlac – Arad, în lungime de 16,66 kilometri.
Construcția acestui lot a fost finanțată din Fondul de Coeziune în proporție de 85%, restul, de la bugetul de stat. Conform contractului, lucrarea trebuia să fie finalizată în aprilie 2013.
CNAIR a reziliat contractul în vara anului 2013, după ce grupul austriac Alpine Bau a intrat în faliment. La acel moment, stadiul execuției lucrărilor era de 84,75%.
Ulterior, contractul pentru finalizarea lucrărilor a fost atribuit consorțiului Astaldi – Max Boegl, pentru suma de 110,7 milioane lei, adică în jur de 25 de miloane de euro.
După intrarea în faliment, creanțele din România ale austriecilor de la Alpine au fost preluate de o companie de tip offshore, Campeonatos Enterprises Limited, cu acționari ascunși în Cipru.
La solicitarea Newsweek România, Biroul de Presă al CNAIR a transmis că offshore-ul cipriot a a obținut pe 3 septembrie 2020 o decizie de arbitraj în urma căreia CNAIR a fost obligată să plătească despăgubiri de 147 milioane de lei, adică în jur de 30,6 milioane euro.
Reprezentații Campeonatos au apelat la Biroul Executorilor Judecătorești „Dumitrache și Dumitrache“ pentru a executa conturile CNAIR. În primă fază, executorii au recuperat puțin peste 57 milioane lei, restul banilor urmând să fie plătiți eșalonat.
Un faliment foarte profitabil
Constructorul Apline Bau a mai câștigat în martie 2012 licitația pentru construirea unui drum de 7,29 de kilometri, aferent variantei de ocolire a Municipiului Brașov.
Valoarea contractului a fost de aproximativ 130 de milioane lei, din care 69,25% reprezintă finanțare nerambursabilă acordată de Comisia Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională, restul sumei fiind asigurată din bugetul de stat.
Dar și acest contract a fost reziliat din cauza faptului că austriecii au intrat în faliment.
Însă, la fel ca în primul caz, offshore-ul Campeonatos Enterprises Limited a cerut un arbitraj cu CNAIR pentru a obține despăgubiri. Prin sentința arbitrală 88/16.07/2015, Campeonates a obținut despăgubiri cumulate de 11,5 milioane lei, adică în jur de 2,4 milioane euro.
O sumă de aproape zece milioane de lei reprezenta lucrări executate în perioada martie – aprilie 2013, iar restul lucrări executate și înscrise în Certificatul final de plată. Banii au fost plătiți integral pe 15 septembrie 2015 de la bugetul de stat.
Tot pentru centura Brașovului, Campeonatos Enterprises Limited a mai obținut despăgubiri de 18,73 milioane lei, în septembrie 2020. Adică alte 3,9 milioane de euro. Jumătate din această sumă a fost plătită de CNAIR în decembrie 2020.
____________________
Citește dosarul integral CNAIR, daună totală pentru buget
CNAIR, daună totală pentru buget
Astaldi, despăgubită cu 265 milioane de lei
Doi ani de întârziere au costat 206 milioane de lei
Șocantul caz al daunelor de peste 90 milioane €
Exproprierile întârziate au îmbogățit și Aktor
Acuzații grave făcute de Bode: CNAIR nu s-a apărat
Trei licitații și toate trei distruse de stat
Lucrări ilegale, albite prin OUG de Cioloș
Încă 400 de milioane de euro se cer de la CNAIR
____________________