Doi ani de întârziere au costat 206 milioane de lei

DE Petru Zoltan | Actualizat: 16.07.2021 - 15:53
TOVARĂȘI Victor Ponta și Dan Șova sunt nu doar buni prieteni, ci și foști 
colegi de dosar penal

Rețeta e simplă: lucrarea se cere, dar se autorizează mult mai târziu. Apoi se plătesc daune.

SHARE

CNAIR a fost obligată să plătească despăgubiri de aproximativ 43 de milioane euro grupului austriac Porr pentru că fostul director general al CNAIR, Narcis Neaga, ministrul Transporturilor Dan Șova și premierul Victor Ponta au emis cu întârziere o serie de documente necesare pentru demararea lucrărilor.  

Grupul asutriac Porr a fost apărat la Curtea de Arbitraj Internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României de cinci avocați, printre care și Ana Diculescu Șova, mama vitregă a ministrului Dan Șova.  

Actorii guvernamentali

Grupul austriac Porr a câștigat o licitație de peste 470 de milioane lei pentru construcția Lotului 4 din Autostrada Sebeș – Turda.

De acești bani trebuia să facă 16,3 km de autostradă și nodul direcțional Turda. Banii pentru această lucrare au fost asigurați în proporție de 85% din fonduri europene, restul, de la bugetul de stat.

Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis de CNAIR în data de 20 mai 2014. 

La momentul semnării ordinului de începere a lucrărilor, la șefia CNAIR se afla Narcis Neaga, ministru al Transporturilor era Dan Șova iar funcția de premier era ocupată de Victor Ponta.

Trioul guvernamental este responsabil pentru întârzierea lucrărilor pentru că a emis cu întârziere mai multe documente necesare demarării lucrărilor. 

După faza de proiectare, austriecii și‑au asumat că vor începe lucrările pe 3 septembrie 2014 cu condiția ca CNAIR să obțină autorizațiile de construire.

Dar, pentru obținerea autorizațiilor de construire, CNAIR trebuia mai întâi să exproprieze terenurile pe care urma să se construiască tronsonul de autostradă, apoi să le intabuleze. 

O primă Hotărâre de Guvern pentru exproprierea terenurilor a fost dată de premierul Victor Ponta pe 2 iunie 2014, după două săptămâni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor.

Pentru exproprierile suplimentare s-a emis o nouă HG, în octombrie 2015, iar Decizia de Expropriere aferentă a fost emisă în mai 2016. Adică la doi ani de la data la care trebuia să înceapă lucrarea. 

____________________

Citește dosarul integral CNAIR, daună totală pentru buget 

CNAIR, daună totală pentru buget

Astaldi, despăgubită cu 265 milioane de lei

Șocantul caz al daunelor de peste 90 milioane €

Lucrări nefinalizate în România, conturi grase în Cipru

Exproprierile întârziate au îmbogățit și Aktor

Acuzații grave făcute de Bode: CNAIR nu s-a apărat

Trei licitații și toate trei distruse de stat

Lucrări ilegale, albite prin OUG de Cioloș

Încă 400 de milioane de euro se cer de la CNAIR

____________________

Despăgubiri de peste 40% din contract 

În 2017, austriecii de la Porr au cerut despăgubiri de la CNAIR pentru eșecul de a finaliza procedurile de expropriere.

„Beneficiarul (CNAIR – n.r.) nu a efectuat formalitățile de intabulare în termenul prevăzut în Programul de Execuție de Bază, prin urmare, consecința firească a inacțiunii Beneficiarului a fost înregistrarea de noi întârzieri în obținerea autorizației de construcție“, se menționează în cererea de chemare în judecată a Porr. 

În plus, austriecii mai invocă că nu au avut acces la șantier în faza de proiectare.

Mai mult, au contestat documentația de atribuire, din care lipseau mai multe documente vitale: proiectul ilustrativ privind Nodul rutier Turda, conexiunile cu sectorul de autostradă adiacent, dar și lipsa de transparență a CNAIR.

Pe 19 noiembrie 2020, arbitrul unic Sorin Virgil David la Curtea de Arbitraj Internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României a decis că austriecii sunt îndreptățiți să primească despăgubiri de peste 206 milioane lei, sumă care include și TVA.

Adică în jur de 43 milioane euro. Din această sumă, aproximativ 7,85 milioane euro reprezintă dobânzi penalizatoare.

Totodată, CNAIR a fost obligat să prelungească durata de execuție a lucrărilor cu 720 de zile. Cheltuielile de judecată plătite de CNAIR se ridică la suma de 1,9 milioane lei.  

____________________

Citește dosarul integral CNAIR, daună totală pentru buget 

CNAIR, daună totală pentru buget

Astaldi, despăgubită cu 265 milioane de lei

Șocantul caz al daunelor de peste 90 milioane €

Lucrări nefinalizate în România, conturi grase în Cipru

Exproprierile întârziate au îmbogățit și Aktor

Acuzații grave făcute de Bode: CNAIR nu s-a apărat

Trei licitații și toate trei distruse de stat

Lucrări ilegale, albite prin OUG de Cioloș

Încă 400 de milioane de euro se cer de la CNAIR

____________________

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.