Astaldi, despăgubită cu 265 milioane de lei

DE Petru Zoltan | Actualizat: 16.07.2021 - 15:52
INAUGURARE Premierul Emil Boc și ministrul Transporturilor Anca Boagiu, în iulie 2011, au deschis un tronson din A2 - foto: Agerpress

Greșelile CNAIR și apetitul politic pentru inaugurări 
de lucrări neterminate au detonat bugetul statului.

SHARE

În ultimii zece ani, miniștrii Transporturilor au acuzat public compania Astaldi pentru lucrările de slabă calitate și nerespectarea termenelor de finalizare a lucrărilor. 

Pe 2 octombrie 2020, CNAIR a reziliat unul dintre cele mai vechi contracte câștigate de această companie, cel pentru reabilitarea unei porțiuni de 103,49 km din Drumului Național 79 Arad – Oradea. 

Contractul, în valoare de 266 milioane lei, a fost atribuit de CNAIR la finalul anului 2008. Termenul de finalizare al lucrărilor era de doi de la data emiterii ordinului de începere a lucrărilor.

Cu alte cuvinte, lucrările urma să fie finalizate integral până pe 3 februarie 2011. Nu au fost finalizate nici până în ziua de azi.

La solicitarea Newsweek România, Biroul de Presă al CNAIR a transmis că „lucrările au fost executate în proporție de 98%, contractul aflându-se în litigiu până în anul 2018.

Din momentul finalizării lucrărilor în procent de 98%, Antreprenorul (Astaldi – n.r) s-a demobilizat și nu a mai finalizat nicio lucrare, în ciuda numeroaselor solicitări din partea CNAIR“. 

Acuzații reciproce 

Relația dintre compania statului român și cea privată a început să scârțâie după 2014. Pe de o parte, CNAIR i-a reproșat constructorului că nu au fost proiectate și executate lucrările pentru utilități electrice, nu a fost executat podul de la km 41+635 și nici cele două parcări pentru care trebuia întocmită decizia de expropriere. Ciudat, însă, șefii CNAIR nu au emis și un certificat constatator negativ pentru neîndeplinirea obligațiilor contractuale de către Astaldi.

În contrapartidă, Astaldi i-a imputat CNAIR tocmai deciziile de expropriere care nu au fost obținute, ceea ce ar fi făcut imposibile lucrările pe numite tronsoane, aflate pe terenuri cu alți proprietari decât statul român. 

Cum părțile nu au ajuns la un acord, Astaldi a cerut un arbitraj la Curtea de Arbitraj Comercial de la Paris și, în 2016, a obținut acordarea de despăgubiri în valoare de 52,7 milioane lei. 

Final: 71,72 milioane lei în despăgubiri

Ulterior acestei decizii, însă, până în 2018, au existat mai multe negocieri între CNAIR și Astaldi. La începutul anului 2018, directorul general al CNAIR, Ștefan Ioniță, i-a informat pe italieni că au de plătit, la rândul lor, penalități de 40 de milioane de lei către compania de stat în contul lucrărilor nerealizate.

Surse din Ministerul Transporturilor au declarat pentru Newsweek România că, în urma negocierilor, s-ar fi ajuns la un acord de compensare între despăgubiri și penalități astfel încât CNAIR ar fi urmat să plătească doar diferența de 12,7 milioane lei. 

În 2018, însă, Ștefan Ioniță a fost înlocuit cu Narcis Neaga. Acesta nu a mai continuat negocierile și a decis să plătească despăgubirile de 52,7 milioane lei prin trei ordine de plată la finalul anului 2018, conform documentelor obținute de Newsweek România.

CNAIR a transmis, la solicitarea Newsweek România, că, de fapt, italienii au primit despăgubiri totale de 71,72 milioane lei. Ceea ce înseamnă că au mai solicitat și primit dobânzi și penalități suplimentare în valoare de 19 milioane lei.  

Între timp, pe rolul Curții de Arbitraj de la Paris se află cauza privitoare la penalitățile impuse de CNAIR. Există, așadar, o mică posibilitate ca statul să recupereze o parte din suma deja plătită. 

Un„bacșiș“ de 13,7 milioane lei

Astaldi și spaniolii de la FCC Construccion, în asociere, au câștigat despăgubiri (tot prin decizie a Curții de Arbitraj de la Paris) de peste 13,7 milioane și de pe urma lucrărilor executate la Autostrada Arad – Timișoara. Ca de obicei, constructorii au invocat nerespectarea condițiilor contractuale de către CNAIR. 

Contractul a avut o valoare de peste 663,1 milioane lei iar lucrările au fost demarate pe 26 ianuarie 2009. Termenul de finalizare al lucrărilor a fost de 24 de luni. Lucrările au fost finalizate abia în septembrie 2013, cu o întârziere de doi ani și opt luni. 

Dar asta nu i-a oprit pe premierul Emil Boc și pe Anca Boagiu, în calitate de ministru al Transporturilor, să
inaugureze parțial autostrada la finalul anului 2011. 

____________________

Citește dosarul integral CNAIR, daună totală pentru buget 

CNAIR, daună totală pentru buget

Doi ani de întârziere au costat 206 milioane de lei

Șocantul caz al daunelor de peste 90 milioane €

Lucrări nefinalizate în România, conturi grase în Cipru

Exproprierile întârziate au îmbogățit și Aktor

Acuzații grave făcute de Bode: CNAIR nu s-a apărat

Trei licitații și toate trei distruse de stat

Lucrări ilegale, albite prin OUG de Cioloș

Încă 400 de milioane de euro se cer de la CNAIR

____________________

Boc inaugurează, despăgubirile explodează: 85,28 milioane lei 

Contractul de proiectare și construcție a autostrăzii Medgidia – Constanța a avut o valoare de peste 596 milioane lei.

Acesta a fost atribuit unui consorțiu format din Astaldi și Max Boegl, o companie de construcții din Germania. Lucrările au început pe 4 iunie 2009 și aveau o perioadă de execuție de 730 de zile.

Astfel, lucrările urma să fie finalizate cel târziu pe 4 iunie 2011. Dar recepția finală a lucrărilor a fost făcută cu o întârziere de un an și jumătate. 

A existat, totuși, o inaugurare parțială a autostrăzii Medgidia – Constanța, pe 29 iulie 2011, la care au aprticipat premierul Emil Boc și ministrul Transporturilor Anca Boagiu.

„Românii primesc astăzi o veste bună: pot ajunge pe litoral mai repede, economisind timp și bani“, declara atunci premierul Emil Boc. 

Două porțiuni de
autostradă a inaugurat
prim-ministrul Emil
Boc în 2011 și pentru
ambele tronsoane s-au
plătit despăgubiri de

zeci de milioane de euro
constructorului

La pachet, însă, românii au mai plătit și 50 de milioane de lei în despăgubiri asocierii Astaldi – Max Boegl, în urma încă unui arbitraj la Paris, în ianuarie 2019. 

Din cele 50 de milioane de lei, 3,8 milioane de lei a costat deschiderea parțială a traficului înainte de finalizarea lucrărilor, eveniment la care a participat premierul Emil Boc și care a produs costuri suplimentare constructorului.

Alte două milioane au fost plătite pentru că, culmea, când lucrarea a fost finalizată definitiv, CNAIR a întârziat „efectuarea recepției la terminarea lucrărilor“.

Și, cum plata celor 50 de milioane s-a făcut cu o întârziere de peste un an și jumătate, constructorii au mai primit suplimentar dobânzi și penalități de 35,28 milioane lei. 

În total, s-au plătit despăgubiri de peste 85,28 milioane lei, conform Biroului de Presă al CNAIR. 

Perla coroanei: 94,51 milioane lei

Italienii de la Astaldi și spaniolii de la FCC Construccion au câștigat în anul 2008 un contract de peste 801 milioane lei pentru proiectarea și construcția variantei de ocolire a municipiului Constanța. 

Constructorii au cerut despăgubiri inițiale de 26,37 milioane lei, dar, pentru că CNAIR nu a vrut să plătească, a fost executată silit pentru întreaga sumă.

Conform răspunsului transmis de Biroul de Presă al CNAIR, compania de stat a plătit despăgubiri totale de 94,51 milioane lei.

Din întreaga sumă, peste 20 de milioane lei reprezintă doar dobânzi penalizatoare iar alte zece milioane de lei plăți bonus.

Decizia a fost luată tot la Curtea de Arbitraj de la Paris și procedura a costat în jur de șase milioane de lei. 

____________________

Citește dosarul integral CNAIR, daună totală pentru buget 

CNAIR, daună totală pentru buget

Doi ani de întârziere au costat 206 milioane de lei

Șocantul caz al daunelor de peste 90 milioane €

Lucrări nefinalizate în România, conturi grase în Cipru

Exproprierile întârziate au îmbogățit și Aktor

Acuzații grave făcute de Bode: CNAIR nu s-a apărat

Trei licitații și toate trei distruse de stat

Lucrări ilegale, albite prin OUG de Cioloș

Încă 400 de milioane de euro se cer de la CNAIR

____________________

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.