Exproprierile întârziate au îmbogățit și Aktor

DE Petru Zoltan | Actualizat: 16.07.2021 - 15:54

Din două contracte, compania grecească a obținut daune de peste 36 de milioane de euro.

SHARE

Compania grecească Aktor a primit despăgubiri în valoare de 30,4 milioane euro de la CNAIR (doar pentru un contract) în urma unui arbitraj comercial care a durat cinci ani.

În jur de 9,5 milioane de euro din această sumă reprezintă penalitățile impuse pe perioada desfășurării procesului la alte dobânzi și penalități.

Contract mărit cu zece milioane euro

În august 2005, compania grecească Aktor a câștigat contractul pentru reabilitarea Drumului Național 6, secțiunea Domașnea – Caransebeș, lucrare în care a fost inclusă și construcția variantei de ocolire Domașnea.

Valoarea contractului a fost atunci de peste 23,38 milioane euro. Ulerior, prin trei acte adiționale, valoarea contractului a fost majorată la peste 33,78 milioane euro, din care contribuția Uniunii Europene a fost de aproximativ 17,5 milioane euro.

Restul banilor au fost alocați din bugetul de stat. Inițial, data de finalizare a lucrărilor a fost stabilită pe 7 mai 2008, apoi, prin șapte acte adiționale, s-a prelungit perioada de execuție cu 1.302 zile calendaristice. Ceea ce înseamna că lucrarea urma să fie finalizată în decembrie 2011. 

____________________

Citește dosarul integral CNAIR, daună totală pentru buget 

CNAIR, daună totală pentru buget

Astaldi, despăgubită cu 265 milioane de lei

Doi ani de întârziere au costat 206 milioane de lei

Șocantul caz al daunelor de peste 90 milioane €

Lucrări nefinalizate în România, conturi grase în Cipru

Acuzații grave făcute de Bode: CNAIR nu s-a apărat

Trei licitații și toate trei distruse de stat

Lucrări ilegale, albite prin OUG de Cioloș

Încă 400 de milioane de euro se cer de la CNAIR

____________________

Daunele cerute, mai mari decât contractul 

Ulterior, grecii au cerut despăgubiri de peste 45,58 milioane de euro de la CNADNR, actuala CNAIR.

Principalele argumente pentru care solicitau o sumă mai mare decât valoarea contractului era legată de faptul că șefii companiei de stat au emis mai multe ordine de modificare a lucrării și au întârziat nejustificat finalizarea lucrărilor.

Pe lângă aceste aspecte, au mai cerut despăgubiri pentru ajustarea costurilor de execuție a lucrărilor.

ARBITRI  Profesorii Grigore Florescu (sus) și Daniel Cohen (jos) au fost, pe rând, arbitri într-o speță Aktor vs CNAIR

Oficialii CNAIR nu au vrut să plătească suma revendicată de greci, motivând că lucrările ar fi fost defectuoase: au existat unele probleme legate de instabilitatea drumului, care au afectat proiectul și utilizarea acestuia de către participanții la trafic.

Mai mult, grecii ar fi început lucrările de decopertare și săpăturile, lucrări lăsate neprotejate timp de aproape doi ani de zile. 

„Acest lucru a permis apei de ploaie să se inflitreze și aceste lucrări au fost expuse unor temperaturi scăzute specifice pentru sezonul rece, ceea ce a rupt echilibrul versanților și a dus la alunecări de teren“, se menționează în documentele depuse la dosarul de arbitraj de către reprezentanții CNAIR. 

Sabotaj la CNAIR

În iulie 2013, la șefia companiei de drumuri se afla directorul general Narcis Neaga, uns pe funcție cu binecuvântarea premierului de atunci, Victor Ponta.

În acea lună, grecii au făcut o înțelegere amiabilă cu conducerea CNAIR prin care și-au redus pretențiile de la 45,58 milioane euro la 21 milioane de euro.

Sumă acceptată de ștabii de la Drumuri. Conform înțelegerii, banii urmau să fie plătiți în patru tranșe până în iunie 2014. Intenționat sau nu, CNAIR nu a făcut plățile asumate. 

Pentru a-și recupera cele 21 de milioane de euro, grecii au apelat la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris, pe 18 februarie 2015.

Pe lângă această sumă, mai cereau dobânzi de 6% pentru fiecare an de întârziere. În replică, compania de stat a cerut despăgubiri de 7,14 milioane euro și 9,8 milioane lei pentru neîndeplinirea culpabilă a obligațiilor contractuale. Mai mult, a cerut să se constate nulitatea înțelegerii amiabile. 

Disputa dintre Aktor și CNAIR a fost repartizată arbitrului unic prof. dr. Grigore Virgil Florescu pe 6 mai 2015.

După mai bine de doi ani de începerea arbitrajului, pe 7 decembrie 2017, arbitrul unic Grigore Virgil Florescu și-a dat demisia, din motive personale. Șase luni mai târziu, a fost numit arbitru unic prof. Daniel Cohen, de la Universitatea Pantheon-Assas, din Paris. 

Final: Despăgubiri de 146 milioane lei 

Arbitrul unic Daniel Cohen a considerat valabilă înțelegerea amiabilă prin care CNAIR și-a asumat să plătească despăgubiri de 21 milioane de euro.

Mai mult, expertiza cerută pentru lucrări arată că Aktor nu a fost răspunzătoare pentru alunecările de teren de pe DN6 și varianta de ocolire Domașnea.

„Acestea au fost determinate exclusiv de lipsa unui studiu geotehnic. Lipsa exproprierilor a permis o executare parțială a lucrărilor“, motiv pentru care CNAIR a acordat șapte prelungiri ale duratei de execuție cu 1.302 zile calendaristice.   

După cinci ani de arbitraj, pe 18 martie 2020, Daniel Cohen a decis ca CNAIR să plătească despăgubirile de 21 de milioane de euro, plus o dobândă anuală de 6% pe an.

Decizia judecătorului unic a fost atacată la Curtea de Apel București, instanță care a considerat că acțiunea de anulare a deciziei Arbitrului unic este neîntemeiată. Hotărârea instanței a fost atacată cu recurs la Înalta Curte de Casație și Justiție. 

Între timp, însă, grecii de la Aktor au executat silit conturile CNAIR pentru o sumă de 146 de milioane lei, adică în jur de 30,4 milioane euro, întrucât decizia de la Paris e executorie.  

____________________

Citește dosarul integral CNAIR, daună totală pentru buget 

CNAIR, daună totală pentru buget

Astaldi, despăgubită cu 265 milioane de lei

Doi ani de întârziere au costat 206 milioane de lei

Șocantul caz al daunelor de peste 90 milioane €

Lucrări nefinalizate în România, conturi grase în Cipru

Acuzații grave făcute de Bode: CNAIR nu s-a apărat

Trei licitații și toate trei distruse de stat

Lucrări ilegale, albite prin OUG de Cioloș

Încă 400 de milioane de euro se cer de la CNAIR

____________________

Lucrarea nu e gata, daunele - da

Compania Aktor și Euroconstruct Trading 98 au câștigat, împreună, licitația pentru construcția Lotului 2 din Autostrada Sebeș-Turda.

Valoarea contractului a fost de aproximativ 550 de milioane lei pentru 24,25 kilometri de autostradă. Data începerii lucrărilor a fost 2 decembrie 2014, iar durata de execuție a fost stabilită la 22 de luni.

Adică în toamna anului 2016. De atunci au trecut aproape cinci ani, dar lucrările au fost realizate în proporție de 85%. 

Cu toate acestea, asocierea condusă de Aktor a solicitat și primit (tot la curtea arbitrală de la Paris) plata unor despăgubiri de 28 de milioane lei pentru că CNAIR nu a făcut în timp util exproprierile terenurilor pe care urma să se construiască bucata de autostradă. 

Când vor fi finalizate lucrările? Ministrul Transporturilor Cătălin Drulă a anunțat că a obținut promisiunea grecilor că în toamna aceasta vor fi finalizate lucrările.

Dar graficul de execuție a lucrărilor îl contrazice pe ministrul Drulă. Conform acestui document, lucrările vor fi finalizate cel mai devreme în aprilie 2022. 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.