Acuzații grave făcute de Bode: CNAIR nu s-a apărat

DE Petru Zoltan | Actualizat: 19.07.2021 - 23:29

Ex-ministrul Transporturilor indică un caz în care reprezentanții companiei de stat au abandonat un caz de 50 de milioane de euro.

SHARE

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a fost obligată să plătească despăgubiri în valoare de 67,2 milioane euro după ce a pierdut două procese internaționale cu firma italiană Salini Impregilo.

Italienii au contestat rezilierea contractelor pentru construcția Lotului 3 din Autostrada Orăștie – Sibiu, respectiv a Lotului 2 din Autostrada Lugoj - Deva, și au câștigat.

Procesul pentru Autostrada Lugoj – Deva, în urma căruia statul român a fost obligat să plătească despăgubiri în valoare de 50 de milioane euro, a fost pierdut cu complicitatea șefilor CNAIR. 

Ponta inaugurează, autostrada se demolează

Italienii de la Salini Impregilo au câștigat în 2011 o licitație în valoare de aproximativ 605 milioane lei pentru construcția Lotului 3 din Autostrada Orăștie – Sibiu, cu o lungime de 22,11 kilometri.

Finanțarea lucrării a fost asigurată în proporție de 85% din Fonduri de Coeziune, restul, de la bugetul de stat. Lucrările urma să fie finalizate până pe 17 aprilie 2013. Însă termenul de finalizare al lucrărilor a fost amânat de câteva ori.  

Premierul Victor Ponta a fost candidatul PSD pentru alegerile prezidențiale din 2014.

Deși se vorbește în 
culise de jocuri dubioase
cu contractele CNAIR,
nimeni nu îndrăznește
să facă plângeri penale

Cu doar două zile înaintea turului doi al alegerilor prezidențiale, pe 14 noiembrie, Victor Ponta a inaugurat Lotul 3 al Autostrăzii Orăștie – Sibiu, deși constructorul italian atrăsese atenția că lucrarea nu era finalizată. 

Dar asta nu a contat nici pentru ministrul PSD al Transporturilor de atunci, Ioan Rus, nici pentru Narcis Neaga, director general al CNAIR.

Acesta se lăuda reporterilor prezenți la inaugurare că „autostrada are aceeaşi siguranţă 100%, ca pe DN7, pe Valea Oltului.

Specialiştii spun că corpul autostrăzii nu va fi afectat de aceste lucruri (posibile alunecări de teren – n.r.). Zonele sensibile vor fi monitorizate 24 de ore din 24“. 

Și candidatul Victor Ponta era optimist: „Din fericire, compania care a lucrat aici s-a ținut de cuvânt. Și noi ne ținem de cuvânt, în sensul că am pus la dispoziție toți banii (...). Se merge direct așa cum este în Occident“.

Câteva luni mai târziu, avea să se întâmple dezastrul: porțiunea de autostradă inaugurată de Ponta s-a surpat.

Constructorul a fost obligat să demoleze un tronson de 200 de metri, care fusese construit pe o pernă de apă. Lucrarea a fost remediată pe banii CNAIR, după rezilierea contractului, cu alt constructor. 

Italienii au acuzat deschiderea electorală 

Contractul cu italienii a fost reziliat pe 27 ianuarie 2016, dar constructorul a contestat rezilierea contractului și i-a acuzat pe șefii CNAIR de încălcări grave ale contractului. 

„În septembrie 2014, CNADNR (actuala CNAIR -n.r.), împreună cu Ministerul Transporturilor din România, au decis în scopuri pur electorale să deschidă traficul pe acest lot de autostradă până la jumătatea lunii noiembrie 2014, chiar dacă erau perfect conştienţi de faptul că multe din lucrările suplimentare, esenţiale pentru corpul autostrăzii, nu erau finalizate, şi costul acestora nu fusese recunoscut către Constructor.

Odată deschis, acel segment Orăştie – Sibiu a fost închis ulterior ca urmare a unor cedări structurale datorate imposibilităţii de a finaliza lucrările“, se arată într-un comunicat de presă emis de Salini Impregilo.

Urmarea: arbitraj la Paris, despăgubiri de 16,9 milioane de euro.

Tunelurile pentru urși au blocat autostrada 

Asocierea dintre firmele Salini Impregilo și SECOL a câștigat în 2013 o altă licitație, de peste 562,7 milioane lei, pentru construcția Lotului 2 din Autostrada Lugoj – Deva.

Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis pe 27 noiembrie 2013 și avea ca termen de finalizare o perioadă de 30 de luni. 

Tot în 2013, însă, Agenția pentru Protecția Mediului a aprobat un acord de mediu revizuit prin care impunea construcția unor tuneluri pentru urși care nu fuseseră prevăzute în proiectul inițial. 

____________________

Citește dosarul integral CNAIR, daună totală pentru buget 

CNAIR, daună totală pentru buget

Astaldi, despăgubită cu 265 milioane de lei

Doi ani de întârziere au costat 206 milioane de lei

Șocantul caz al daunelor de peste 90 milioane €

Lucrări nefinalizate în România, conturi grase în Cipru

Exproprierile întârziate au îmbogățit și Aktor

Trei licitații și toate trei distruse de stat

Lucrări ilegale, albite prin OUG de Cioloș

Încă 400 de milioane de euro se cer de la CNAIR

____________________

BLAT Ex-ministrul Transporturilor Lucian Bode a dezvăluit că, în mandatul ministrului Transporturilor Răzvan Cuc, CNAIR nu și-a apărat șansele 

Problema, însă, era că executarea tunelurilor dubla valoarea contractului inițial iar legislația românească și cea europeană prevăd că, prin acte adiționale, valoarea contractelor de lucrări se poate majora cu maximum 15%. 

Astfel, CNAIR a propus organizarea unei noi licitații pentru construirea tunelurilor, dar constructorul s-a opus și a cerut suplimentarea contractului.

În replică, ministrul Transporturilor Răzvan Cuc, împreună cu Ștefan Ioniță, directorul general al CNAIR, au făcut mai multe inspecții pe șantierul de pe Autostrada Lugoj-Deva în vara anului 2017. 

„În urma constatării mai multor nereguli sesizate la fața locului, s-a decis rezilierea parțială a contractului pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva, dar și penalizarea Antreprenorilor care nu au respectat termenele și calitatea lucrărilor“, se arată într-un comunicat de presă al CNAIR. 

Decizia de reziliere a contractului a fost făcută publică pe 10 august 2017. 

Daune de 51,3 milioane euro 

Italienii de la Salini au contestat decizia de reziliere, dar au pierdut procesul în primă instanță. 

Între timp, italienii au apelat la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris. Ei au reclamat că nu le-au fost plătite o parte din lucrările făcute, nu au primit bani pentru lucrări suplimentare de investigații în zona în care urma să fie amplasate tunelurile pentru urși, că au făcut plăți suplimentare pentru costuri crescute.

În plus, au cerut dobânzi și penalități pentru toate sumele de bani, plus profitul pe care italienii l-ar fi obținut dacă făceau tunelurile pentru urși. 

Profesorul Loukas Mistelis, arbitrul unic de la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris, a reținut că CNAIR a tergiversat asumarea unor părți din obligațiile asumate. 

De exemplu, nu a făcut exproprierile pentru terenul pe care urma să fie construit nodul rutier de la Margina iar Apele Române nu au dat avizul în termenul legal pentru gestionarea apei.

Într-un final, a decis ca CNAIR să plătească despăgubiri de 232,3 milioane lei. La această sumă se mai adaugă și cheltuielile de judecată de aproximativ 14,5 milioane lei. În total 51,3 milioane euro. 

Mai mult, arbitrul a obligat CNAIR să îi lase pe italieni să continue toate lucrările care nu sunt afectate direct de tunelurile pentru urși. 

Bode: CNAIR nu s-a apărat

Cum s-a ajuns la o asemenea decizie? Potrivit fostului ministrul al Transporturilor, Lucian Bode, „nu aveai cum să suplimentezi valoarea unui contract de 120 de milioane de euro cu încă 130 de milioane de euro.

Aşadar, am câştigat în primă instanţă. (…) Între prima instanţă şi Curtea de Arbitraj de la Paris, niciun angajat al statului român nu s-a prezentat să apere interesele statului român.

Pur şi simplu, angajaţi ai Companiei de Drumuri au refuzat să meargă în instanţă şi să spună adevărul şi să apere interesele statului român“. 

____________________

Citește dosarul integral CNAIR, daună totală pentru buget 

CNAIR, daună totală pentru buget

Astaldi, despăgubită cu 265 milioane de lei

Doi ani de întârziere au costat 206 milioane de lei

Șocantul caz al daunelor de peste 90 milioane €

Lucrări nefinalizate în România, conturi grase în Cipru

Exproprierile întârziate au îmbogățit și Aktor

Trei licitații și toate trei distruse de stat

Lucrări ilegale, albite prin OUG de Cioloș

Încă 400 de milioane de euro se cer de la CNAIR

____________________

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.