Trei licitații și toate trei distruse de stat

DE Petru Zoltan | Actualizat: 16.07.2021 - 15:55
Sediu central al Cuții de arbitraj din Paris
Sălile de audieri ale Curții de Arbitraj din Paris, instituția care decide dispute comerciale de miliarde de euro

Arbitrajele comerciale sunt pierdute pe bandă rulantă de CNAIR. Cazul Colas.

SHARE

Grupul francez Colas a câștigat o licitație de 26,07 milioane de euro pentru reabilitarea unei porțiuni de 41,13 kilometri din DN1 Șercaia, la limita dintre județele Brașov și Sibiu. Se întâmpla în 2005.

Oficial, lucrarea trebuia finalizată în vara anului 2007. Dar termenul de finalizare al lucrării a fost prelungit cu încă cinci ani. Într-un final, pe 5 septembrie 2012, actuala CNAIR a făcut recepția finală a lucrării. 

Grupul francez a cerut despăgubiri pentru că a considerat că prelungirea termenului de executare al lucrărilor a fost din vina exclusivă a companiei de stat. Pentru că nu și-au primit banii, au apelat la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris. 

În noiembrie 2017, Curtea de Arbitraj a pronunțat decizia prin care a obligat CNAIR să plătească despăgubiri de peste opt milioane de lei, adică în jur de 1,66 milioane euro.

Aproximativ 425.000 de euro din această sumă au reprezentat dobânda anuală de 6%, peste un milion de euro - debit, restul reprezintă onorarii și costuri de arbitraj. Banii au fost plătiți în perioada martie – mai 2019. 

3,3 milioane euro plătiți în 2019

Tot în anul 2005, francezii de la Colas au mai câștigat o licitație pentru reabilitarea DN 1 Sibiu – Vestem. Valoarea contractului a fost de 24,74 milioane euro pentru reabilitarea unui drum de 35,16 kilometri.

De data aceasta, lucrările au fost finalizate cu o întârziere mult mai mare. Adică, pe 22 aprilie 2013. 

La fel ca în primul caz, francezii au acuzat compania Ministerului Transporturilor că a prelungit termenul de recepție al lucrărilor, motiv pentru care au fost obligați să presteze mai mult.

Sălile de audieri ale Curții de Arbitraj din Paris, instituția care decide dispute comerciale de miliarde de euro

Și pentru această speță, francezii au apelat la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris. De data aceasta, au primit despăgubiri în cuantum de 15,81 milioane lei, adică aproximativ 3,3 milioane euro.

În jur de 920.000 euro a reprezentat dobânda anuală de 6%, iar costurile cu onorariile și arbitrajul au fost de aproximativ 230.000 euro.

Diferența a fost considerată un debit neonorat de CNAIR. Plata s-a făcut către francezi în perioada martie – mai 2019.  

____________________

Citește dosarul integral CNAIR, daună totală pentru buget 

CNAIR, daună totală pentru buget

Astaldi, despăgubită cu 265 milioane de lei

Doi ani de întârziere au costat 206 milioane de lei

Șocantul caz al daunelor de peste 90 milioane €

Lucrări nefinalizate în România, conturi grase în Cipru

Exproprierile întârziate au îmbogățit și Aktor

Acuzații grave făcute de Bode: CNAIR nu s-a apărat

Lucrări ilegale, albite prin OUG de Cioloș

Încă 400 de milioane de euro se cer de la CNAIR

____________________

Reziliere de 16,5 milioane euro

În noiembrie 2008, compania Colas a câștigat licitația pentru proiectarea și execuția tronsonului de autostradă Cernavodă – Medgidia, contract în valoare de 634,3 milioane lei.

Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis pe 4 iunie 2009, iar termenul de finalizare era de doi ani pentru 20 de kilometri de autostradă. Însă, un an mai târziu, compania Ministerului Transporturilor a pus la dispoziția contructorului doar un segment de cinci kilometri.

După încă un an, constructorul a mai primit o secțiune de 1,2 kilometri. Apoi, traseul autostrăzii a fost modificat din cauza unor descoperiri arhelogice.

Ministrul Transporturilor din aceea perioadă, Anca Boagiu, a solicitat rezilierea contractului din cauza întârzierilor. CNAIR a executat doleanța ministrului în aprilie 2011. 

Divergențele dintre Colas și CNAIR au ajuns din nou pe masa arbitrului de la Curtea de Arbitraj de la Paris.

Conform deciziei din martie 2017, CNAIR a fost obligată să plătească despăgubiri de 79,19 milioane lei, adică în jur de 16,5 milioane euro.

În această sumă a fost inclus și profitul anticipat al companiei, de peste 5,5 milioane euro. 

____________________

Citește dosarul integral CNAIR, daună totală pentru buget 

CNAIR, daună totală pentru buget

Astaldi, despăgubită cu 265 milioane de lei

Doi ani de întârziere au costat 206 milioane de lei

Șocantul caz al daunelor de peste 90 milioane €

Lucrări nefinalizate în România, conturi grase în Cipru

Exproprierile întârziate au îmbogățit și Aktor

Acuzații grave făcute de Bode: CNAIR nu s-a apărat

Lucrări ilegale, albite prin OUG de Cioloș

Încă 400 de milioane de euro se cer de la CNAIR

____________________

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te