Compania italiană Impresa Pizzarotti a primit despăgubiri de peste 27 de milioane de euro de la CNAIR pentru tronsonul de 16,66 km din autostrada București – Ploiești.
Acum vrea despăgubiri 31 milioane euro și pentru lucrările de la Lotul 1 al autostrăzii Sebeș-Turda. Procesul urmează să se judece la Curtea de Arbitraj Comercial de la București. Iar șansele nu arată bine pentru statul român.
Blat cu juriștii de la CNAIR
În urmă cu aproape 14 ani, actuala Companie de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) semna contractul pentru construcția primului tronson din Autostrada A3 București – Ploiești cu italienii Impresa Pizzarotti și Tirena Scavi.
Conform contractului, cele două firme din Italia se obligau să realizeze o bucată de autostradă de 19,5 km din șoseaua Petricani până la Moara Vlăsiei pentru suma de 515 milioane lei. Bani de la bugetul statului.
Ulterior, prin acte adiționale, proiectul s-a modificat de câteva ori, iar valoarea contractului s-a mărit cu cel puțin 150 de milioane lei.
Șefii de la Drumuri și miniștrii Transporturilor au amenințat în repetate rânduri că vor rezilia contractul din cauza întârzierilor, însă italienii susțineau că întârzierile fuseseră generate de CNAIR.
Apoi au început disputele comerciale între cele două părți.
În mai 2015, judecătorii de la Tribunalul București au decis ca italienii să primească despăgubiri de 8,6 milioane de euro ca urmare a predării cu întârziere a amplasamentului de către CNAIR.
Nemulțumită de valoarea despăgubirilor, Impresa Pizzarotti a făcut recurs la Curtea de Apel București.
Intenționat sau nu, juriștii CNAIR au „uitat“ să facă recursul în timp util. Judecătorii au decis, astfel, să respingă ca tardiv recursul companiei de stat și au mărit valoarea daunelor la aproximativ 11 milioane euro.
____________________
Citește dosarul integral CNAIR, daună totală pentru buget
CNAIR, daună totală pentru buget
Astaldi, despăgubită cu 265 milioane de lei
Doi ani de întârziere au costat 206 milioane de lei
Șocantul caz al daunelor de peste 90 milioane €
Lucrări nefinalizate în România, conturi grase în Cipru
Exproprierile întârziate au îmbogățit și Aktor
Acuzații grave făcute de Bode: CNAIR nu s-a apărat
Trei licitații și toate trei distruse de stat
Încă 400 de milioane de euro se cer de la CNAIR
____________________
Conturi, nu lucrări, executate
În alte trei procese, prin sentințele 2385/2015, 179/R2016 și 893/2016, italienii de la Impresa Pizzarotti au mai obținut despăgubiri de peste 86,1 milioane lei. Adică în jur de 18 milioane euro.
Pentru a-și recupera banii, italienii au executat silit conturile CNAIR în septembrie 2015 și de două ori în iulie 2016.
Cu sau fără interese
politice personale
sau de partid, niciun
premier nu a scăpat de
scandalurile CNAIR
Dar acestea nu au fost singurele despăgubiri plătite de CNAIR pentru controversatul contract.
În perioada februarie 2019 – octombrie 2020, statul român a mai plătit despăgubiri în valoare de peste 45 de milioane lei, echivalentul a peste nouă milioane de euro.
Practic, valoarea cumulată doar a acestor despăgubiri depășește suma de 27 milioane euro.
Complicitatea Guvernului
O altă lucrare de pe urma căreia Impresa Pizzarotti vrea să obțină despăgubiri de aproximativ 150 de milioane de lei, adică în jur de 31 de milioane de euro, este Lotul 1 al Autostrăzii Șebeș-Turda.
Această lucrare a fost adjudecată de Impresa Pizzarotti împreună cu SPA Pomponio Construcții SRL în anul 2014 contra unei sume de aproximativ 542 milioane lei, bani europeni.
În 2016, s-a constatat că italienii au făcut mai multe lucrări ilegale pentru că nu aveau emisă autorizația de construcție necesară.
Pe atunci, Guvernul României era condus de premierul Dacian Cioloș iar la șefia Ministerului Transporturilor se afla tehnocratul Dan Marian Costescu.
Ce a făcut ministrul Costescu? A emis un ordin de ministru prin care au fost menținute lucările ilegale. Apoi, premierul Dacian Cioloș a emis Ordonața de Urgență nr. 7 din 10 martie 2016, prin care a dus în legalitate lucrările ilegale.
Cinci ani mai târziu, în iulie 2020, CNAIR a anunțat că, din cauza ploilor abundente, a avut loc „o pierdere locală de stabilitate a taluzului“ pe bucata de autostradă construită de italieni.
Practic, șefii CNAIR au dat vina pe ploaie pentru alunecările de teren înainte de existența unei expertize tehnice.
Un document care ar fi putut stabili că lucrările nu au fost executate corespunzător.
Sau care ar fi susținut varianta CNAIR, dar pe baze tehnice.
____________________
Citește dosarul integral CNAIR, daună totală pentru buget
CNAIR, daună totală pentru buget
Astaldi, despăgubită cu 265 milioane de lei
Doi ani de întârziere au costat 206 milioane de lei
Șocantul caz al daunelor de peste 90 milioane €
Lucrări nefinalizate în România, conturi grase în Cipru
Exproprierile întârziate au îmbogățit și Aktor
Acuzații grave făcute de Bode: CNAIR nu s-a apărat
Trei licitații și toate trei distruse de stat
Încă 400 de milioane de euro se cer de la CNAIR
____________________