VIDEO Test Euro NCAP: Cât de sigure și performante sunt sistemele de asistență la condus

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 01.10.2020 - 16:20

Tehnologiile de asistență la condus oferă beneficii importante, reducând, de exemplu, oboseala la volan și crescând siguranța în trafic, dar pot crea și noi pericole, dacă nu reușesc să mențină un echilibru între gradul de asistare și cel de implicare al șoferului.

SHARE

În contextul în care majoritatea constructorilor s-au angajat într-o cursă nebună pentru dezvoltarea a fel de fel de sisteme de asistență la condus, cu scopul final de a lansa primele mașini autonome, Euro NCAP, organizația independentă care testează siguranța în caz de accident a automobilelor lansate pe piața din Europa, a pus la punct un protocol de evaluare a acestor tehnologii și s-a apucat să le testeze.

În cel mai recent test ”Highway Assist”, Euro NCAP a evaluat sistemele de asistență la condus, precum pilotul automat adaptiv (ACC), sistemul de menținere a benzii și sistemul de centrare pe bandă, de pe zece mașini din clase și segmente diferite: Audi Q8, BMW Seria 3, Ford Kuga, Mercedes GLE, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Clio, Tesla Model 3, Volkswagen Passat și Volvo V60.

Atenție, ideea de bază este că sistemele reunite sub titulatura ”Highway Assist” doar asistă șoferul, care este tot timpul responsabil de controlul volanului, și nu trebuie lăsate să funcționeze de capul lor.

Protocolul de evaluare Euro NCAP pentru sistemele de asistență la condus se concentrează, în momentul de față, pe două aspecte principale: ”Assistance Competence” (ține cont de echilibrul dintre competențele tehnice ale sistemelor și momentul până la care reușesc să mențină șoferul atent și implicat) și ”Safety Backup” (ce face mașina în situații critice). Iar grila de punctare seamănă cu cea utilizată la acordarea stelelor pentru siguranță, rezultatele fiind reunite sub patru calificative: Entry, Moderate, Good și Very Good.

Dintre cele zece mașini evaluate de Euro NCAP la capitolul ”Highway Assist”, doar trei au obținut calificativul maxim ”Very Good” și, surpriză, lăudatul ”Autopilot” de pe Tesla n-a urcat pe podium. Întâmplător și mai degrabă nu, cele trei ”premiante” fac parte din clasa premium: Audi Q8, BMW Seria 3 și Mercedes-Benz GLE.

A doua generație Ford Kuga a luat ”Good”, demonstrând că tehnologiile avansate pot fi găsite și în clasa de mijloc. Iar Tesla Model 3 a primit ”Moderate”, la fel ca Volkswagen Passat, Nissan Juke și Volvo V60.

Specialiștii Euro NCAP au justificat în special calificativul ”Moderate” obținut de Tesla Model 3, punctând că sistemul Autopilot este mai mult autoritar decât cooperant, pierzând puncte importante în ceea ce privește gradul de implicare al șoferului. Ei au explicat că mașina fie dă impresia că merge singură, fie că șoferul are control absolut, ceea ce generează confuzie, și că, probabil, Tesla va încerca să rezolve acest neajuns printr-un update de soft ”Over-The-Air”, așa cum a făcut-o și în alte cazuri.

Cum tehnologia costă, modelele de volum Renault Clio și Peugeot 2008 nu au reușit să ia decât calificativul ”Entry” la evaluarea performanțelor sistemelor de asistență la condus.

VEZI rezultatele complete Euro NCAP Highway Assist

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te