Tesla, un fel de iPhone cu roți? Constructorul, găsit vinovat de „măsluirea” bateriilor

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 26.05.2021 - 00:04
Tesla, un fel de iPhone cu roți? Constructorul, găsit vinovat de „măsluirea” bateriilor prin update. / Foto: teslarati.com
David Rasmussen a monitorizat degradarea bateriei Teslei sale pe parcursul rulării a peste 100.000 de mile (160.000 km). / Foto: electrek.co

La fel cum primul iPhone a revoluționat lumea telefoanelor mobile, Tesla a schimbat paradigma mobilității cu automobilele sale 100% electrice.

SHARE

Paralela iPhone – Tesla se pare, însă, că este și mai apropiată decât pare. Motivul: modificarea performanțelor prin update software.

Constructorul auto Tesla a fost găsit vinovat, de un tribunal din Norvegia, pentru reducerea capacității de încărcare a bateriilor și diminuarea vitezei de încărcare a acestora prin intermediul unui update software.

Sentința nu e definitivă, dar dacă Tesla nu va face apel și nu va reuși să convingă instanța în cadrul acestuia că lucrurile stau altfel, indirect, Elon Musk va trebui să scoată din buzunar circa 15.000 de euro (136.000 coroane norvegiene) pentru fiecare norvegian afectat de această speță. Și, sunt câteva mii. Suficient? Nu. Acțiuni legale similare există pe rolurile instanțelor din mai multe țări.

Citește și: Idei de automobile plug-in hybrid cu bonus de până la aproape 6.000 € de la stat

Scandalul diminuării performanțelor prin update software sună cunoscut? Nu, nu este vorba despre „DieselGate”-ul Volkswagen, ci despre „BatteryGate”-ul Apple. În cazul, „DieselGate” este vorba despre trucarea emisiilor poluante, cu ajutorul unor soft-uri speciale, pentru ca mașinile să treacă testele de noxe.

„BatteryGate”-ul Apple

Autorul primului scandal privind diminuarea performanțelor prin update software este Apple. Prin 2016, utilizatorii de iPhone au început să se plângă că smartphone-urile lor începeau să nu mai funcționeze în parametri. Evident, la început, Apple nu a recunoscut problema, dar a dezvoltat o actualizare de software (iOS 10.2.1) prin care a schimbat managementul resurselor. Practic, a scăzut performanțele iPhone-urilor pentru a masca slăbiciunea bateriilor, care, într-un timp relativ scurt, pierdeau considerabil din capacitate de încărcare.

La sfârșitul lui 2017, mai mulți specialiști au demonstrat că parte din problema performanțelor iPhone-urilor se rezolva prin înlocuirea bateriei cu una nouă, iar, la începutul lui 2018, Apple a recunoscut oficial că a redus performanţele iPhone-urilor mai vechi, prin reducerea frecvenţei procesorului, pentru a păstra autonomia device-urilor.

Citește și: TEST BMW iX3 - Tranziție de succes

În SUA și alte state, Apple a oferit clienților discount-uri și bonus-uri pentru înlocuirea bateriei. Iar în urma proceselor, Apple a plătit și încă plătește daune de sute de milioane de dolari. De exemplu, doar Franța a amendat Apple pentru diminuarea intenționată a performanțelor telefoanelor cu 27 de milioane de dolari. Iar Italia a scris și ea o amendă de 10 milioane de euro.

În SUA, în urma înțelegerilor cu reclamanții, gigantul din Copertino a plătit doar în 2020 daune de peste 500 de milioane de dolari, iar mai multe procese sunt încă pe rol.

„BatteryGate” a început cu Apple, dar nu s-a limitat la el. Samsung, de pildă, a fost amendat în 2018, în Italia, cu 5 milioane de euro, pentru că a „provocat grave disfuncţionalităţi şi a redus semnificativ performanţele, accelerând astfel procesul de înlocuire”, conform Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM). Iar scadalul din jurul Tesla, cu privire reducerea capacității de încărcare a bateriilor și diminuarea vitezei de încărcare a acestora prin intermediul unui update software, pare din același film.

Citește și: STUDIU Aproximativ 20% dintre proprietarii de autovehicule electrificate se întorc la mașini termice

De ce a fost găsită vinovată Tesla și care sunt modelele afectate

Constructorul auto Tesla a fost găsit vinovat, de un tribunal din Norvegia, pentru reducerea capacității de încărcare a bateriilor și diminuarea vitezei de încărcare a acestora prin intermediul unui update software.

În 2019, mai mulți proprietari de modele Tesla Model S și Tesla Model X mai vechi au constatat și reclamat că autonomia conferită de baterii a scăzut semnificativ în urma update-urilor software „2019.16.1” și „2019.16.2”, lansate de producător pentru „a proteja și îmbunătăți viața bateriilor”.

Problemele vizau la acel moment modele Tesla produse până în 2016. „Tesla mea Model S 85 din 2014 afișa o autonomie de 297 de mile (395 km) până la primul update. Acum, după al doilea update, autonomia a scăzut până la 217 de mile (347 km). Aceasta reprezintă o scădere cu 11% în 5 săptămâni”, a declarat atunci, de exemplu, David Rasmussen, unul dintre prorietarii de Tesla afectați, potrivit electrek.co.

Mai mult David Rasmussen a monitorizat degradarea bateriei Teslei sale pe parcursul rulării a peste 100.000 de mile (160.000 km), generând graficul elocvent de mai jos.

Pe lângă reducerea autonomiei, update-urile software Tesla au afectat și capacitățile de încărcare ale mașinilor la stații rapide DC și la Supercharger-ele Tesla. Mașinile au început să se încarce mult mai încet.

Confuzați și iritați, mai mulți prorietari de Tesla afectați au dat constructorul în judecată, cerând despăgubiri.

Hotărârea recentă a instanței din Norvegia, potrivit căreia Tesla a „măsluit” mașinile, reducând capacitatea de încărcare a bateriilor și diminuând viteza de încărcare a acestora prin intermediul unui update software, este prima de acest gen.

Dacă Tesla nu va face apel în câteva săptămâni, constructorul va fi obligat să plătească celor 30 de proprietari-reclamanți câte 15.000 de euro (136.000 coroane norvegiene). Adică, circa 450.000 de euro.

Însă, odată creat precedentul, doar în Norvegia mai sunt peste 10.000 de proprietari de Tesla cu probleme similare și alte zeci de mii în SUA și alte state.

 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te