Mai mult de jumătate dintre români cred că regimul comunist a însemnat mai degrabă un lucru bun pentru România, iar aproape 50% cred că înainte de 1989 se trăia mai bine, potrivit rezultatelor unui sondaj INSCOP Research, realizat în perioada 25 iunie – 3 iulie 2025, prin interviu prin intermediul chestionarului.
Citește și: Șoferi în „Epoca de Aur”: Rație de 20 litri de benzină/lună. Plecai la drum cu „bomba” în portbagaj
Datele au fost culese prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eşantionului simplu, stratificat fiind de 1100 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupaţie) pentru populaţia neinstituţionalizată a României, cu vârsta de 18 ani şi peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 2.95 %, la un grad de încredere de 95%.
Șoferi în „Epoca de Aur”: Benzina – 8 lei, motorina – 7 lei, salariu - 2.500 lei
Nostalgicii și cei care nu prea știu prea multe despre „Epoca de Aur” spun acum că se trăia mai bine pe vremea lui Ceaușescu.
Realitatea, însă, este cu totul alta. Salariul mediu net, în mână, în anii 1980, era de circa 2.500 de lei (2.238 lei în 1980, 2.601 lei în 1983, 2.855 lei în 1986, 3.063 lei în 1989), potrivit datelor oficiale ale Ministerului Muncii.
La ora actuală (mai 2025), salariul mediu net în România, e, conform INS, de 5.508 lei.
Citește și: FOTO-document, pentru tinerii născuți după 1989: Ce bine se trăia în comunism în România
Pentru a compara salariul mediu net de pe vremea lui Ceaușescu cu cel din prezent, comparăm cifrele cu prețurile la carburant.
În 1982, prin Decretul Nr. 121/1982 pentru modificarea Decretului nr. 277/1979 privind unele masuri pentru rationalizarea consumului de carburanti si gospodarirea economicoasa a parcului de autovehicule, intrat în vigoare de la 29 martie 1982, autoritățile comuniste stabileau următoarele prețuri pentru carburanții auto:
„Începînd cu data de 29 martie 1982 prețurile cu amănuntul la benzine și motorine se majoreaza și vor fi urmatoarele:
- benzina COR 96-98: 9 lei/litru;
- benzina COR 88-90: 8 lei/litru;
- motorina auto: 7 lei/litru."
Prin urmare, cu un salariul mediu de 2.500 le, un român putea cumpăra (teoretic, pentru că, la acea vreme, șoferii trebuiau să se mulțumească cu o rație de 20 litri de carburant pe lună, mai puțin în București unde rația era de 40 litri) 312,5 litri de benzină standard (COR 88-90, la vremea aceea) sau 357,1 litri de motorină standard.
Citește și: VIDEO În București sunt doar 5 parcări subterane. Cea mai mare deschisă de Ceaușescu cu un Cadillac
Acum, în România, benzina standard de 95 costă, în medie, 7,04 lei/litru și motorina standard, 7,54 lei/litru, conform cargopedia.ro, iar cu salariul mediu net de 5.508 lei (mai 2025) pot fi cumpărați 782,3 litri de benzină standard sau 730,5 litri de motorină standard. Deci, mai mult decât dublu și carburanții se găsesc peste tot, la orice oră.
Ce mașini își puteau lua românii pe vremea lui Ceaușescu. Dacia – 70.000 lei
Din anii 1970 și până după Revoluția din 1989, pe piața din România nu se comercializau decât mașini noi făcute de Dacia, Aro și Oltcit, iar unii membri de partid mai „speciali” aveau acces și la câte o Lada ori o Volga/Gaz. Așa a decis tovarășul Nicolae Ceaușescu, că mașinile occidentale nu sunt pentru români, deși copiii săi mergeau cu Mercedes, BMW sau Renault.
Citește și: VIDEO Cum era elogiat în presa comunistă primul camion românesc făcut în „Orașul lui Stalin” în 1954
După lansare, în anii 1970, Dacia 1300 avea un preț de bază de circa 65.000 lei și în anii 1980 ajuns la circa 70.000 lei. Oltcit-ul era ceva mai ieftin. La mijlocul anilor 1980, un Aro 243, cu motor pe benzină, costa 180.000 lei și un Aro 244 diesel, de la 200.000 lei.
Prin urmare, cu salariul mediu net de 2.500 lei, luai o Dacia 1300 în 28 de luni, adică în circa 2 ani și jumătate, iar un Aro 244 diesel, în 80 de luni. Adică, în 6,6 ani.
Și, atenție, cumpărarea unei mașini noi nu era simplă în „Epoca de Aur”. Nu te duceai în showroom, ca astăzi, și plecai la volan acasă. Era o adevărată „operațiune”, bazată mai ales pe pile și șpagă. Iar majoritatea românilor care voiau un automobil nou așteptau și ani buni pentru a-l primi, după depunerea avansului la CEC. Mulți ani, Aro se lua doar cu aprobare de la Partid.
Acum, în 2025, cea mai ieftină Dacia Logan costă 71.250 lei. Ceea ce înseamnă 12,9 salarii medii nete (5.508 lei, în mai 2025). Adică, poate fi cumpărată în 1 an și 1 lună.