Șoferi în „Epoca de Aur”: Rație de 20 litri de benzină/lună. Plecai la drum cu „bomba” în portbagaj

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 01.08.2025 - 11:33
Șoferi în „Epoca de Aur”: Rație de 20 litri de benzină/lună. Plecai la drum cu „bomba” în portbagaj - Foto: Facebook / File de istorie
Șoferi în „Epoca de Aur”: Rație de 20 litri de benzină/lună. Plecai la drum cu „bomba” în portbagaj - Foto: Facebook / File de istorie
Șoferi în „Epoca de Aur”: Rație de 20 litri de benzină/lună. Plecai la drum cu „bomba” în portbagaj - Foto: Facebook / Liviu Manecan
Șoferi în „Epoca de Aur”: Rație de 20 litri de benzină/lună. Plecai la drum cu „bomba” în portbagaj - Foto: Facebook / Liviu Manecan
Șoferi în „Epoca de Aur”: Rație de 20 litri de benzină/lună. Plecai la drum cu „bomba” în portbagaj - Foto: stiridecluj.ro
Șoferi în „Epoca de Aur”: Rație de 20 litri de benzină/lună. Plecai la drum cu „bomba” în portbagaj - Foto: stiridecluj.ro

Șocant, acum, la 35 de ani de la Revoluție, conform unui sondaj, aproape 50% dintre români cred că înainte de 1989 se trăia mai bine. Nu știu sau au uitat, de exemplu, ce însemna să fii șofer în „Epoca de Aur”, să ai rație de carburant și să economisești luni pentru un drum.

SHARE

Mai mult de jumătate dintre români cred că regimul comunist a însemnat mai degrabă un lucru bun pentru România, iar aproape 50% cred că înainte de 1989 se trăia mai bine, indică un sondaj realizat de INSCOP Research în intervalul 25 iunie – 3 iulie 2025.

De asemenea, cercetarea mai arată că 66,2% dintre români sunt de părere că Nicolae Ceauşescu a fost un lider bun pentru România. Consideră că Nicolae Ceauşescu a fost un lider bun pentru România în special: persoanele de peste 60 de ani, cei cu educaţie primară, locuitorii din mediul rural şi persoanele cu venituri reduse. 

Citește și: FOTO-document, pentru tinerii născuți după 1989: Ce bine se trăia în comunism în România

Iar 77,2% dintre români cred că înainte de 1989 România era o ţară mai bogată decât în prezent. Dintre aceștia, persoanele peste 45 de ani, cele cu educaţie primară sau medie, locuitorii din rural, persoanele cu un venit mai redus cred într-o proporţie mai mare decât restul populaţiei că înainte de 1989 România era o ţară mai bogată decât în prezent. 

Șoferi în „Epoca de Aur”: Rație de 20 litri de benzină/lună. Plecai la drum cu „bomba” în portbagaj

Nostalgicii comunismului nu știu sau au uitat, însă, umilințele și sărăcia din „Epoca de Aur”. 

Cine avea norocul să-și ia o mașină în anii 1980, de exemplu, așteptând 4-5 ani după ce a depus bani la CEC pentru o Dacie nouă (costa circa 70.000 lei și salariul mediu era de aproximativ 3.000 lei), dând șpagă aproape prețul încă unei mașini pentru a o lua imediat, obținând o autorizație specială de la Partid pentru un Aro ori achiziționând un automobil vechi, pentru a o folosi, trebuia să treacă printr-o serie de umilințe și să facă „combinații”. 

Citește și: Sondaj îngrijorător! 75% din români cred că filmele/emisiunile făcute în comunism erau mai bune

Prima umilință, rația de benzină/motorină. Potrivit Decretului Nr. 277 din 25 iulie 1979 privind unele masuri pentru rationalizarea consumului de carburanti si gospodarirea economicoasa a parcului de autovehicule și, apoi, a Decretului Nr. 121/1982 pentru modificarea Decretului nr. 277/1979, șoferii români trebuiau să se mulțumească cu o rație de 20 de litri de carburant pe lună (rație lunară de 40 de litri, dacă erau din București). 

Prin urmare, niciun român nu putea pleaca la drum lung, de 400-500 de kilometri, până la mare sau la munte, de exemplu, cu mașina, dacă nu strângea rația de benzină/motorină de pe mai multe luni și nu mergea cu „bomba” în portbagaj. Adică, cu cel puțin o canistră de 20 de litri.  

Foto: Coadă la PECO-ul din Cotroceni, București, anii ‘80. Foto: Facebook / Liviu Manecan

A doua umilință, pentru rația de benzină sau motorină, românii erau obligați să stea și la cozi de patru, cinci ore la PECO. 

Citește și: Propaganda comunistă, reînviată de Călin Georgescu. Ceaușescu admirat de 66% dintre români în 2025

Apoi, dacă aveau și mașină, și benzină, românii nu se puteau plimba după bunul plac, ci în funcție de numărul de înmatriculare, cu soț sau fără soț.

Potrivit decretului din 1979, „În zilele de duminica și celelalte zile nelucrătoare, persoanele fizice pot folosi autovehiculele proprietate personală alternativ, în raport cu numărul de înmatriculare, cu soț sau fără soț, al autoturismului. Începînd cu duminică 29 iulie 1979 vor putea circula autoturismele cu număr de înmatriculare cu soț”. 

Existau, bineînțeles, și excepții de la această regulă. Puteau să circule liber doar autoturismele care aveau numere cu „12-B”, cele cu TC, CD (Transport Consular şi Corpul Diplomatic – n.red.), adică străinii, și cele cu numere galbene, adică de stat. 

Mai circulau fără a fi oprite de Miliție și mașinile cu numere cu trei cifre, de tipul „3-B-231”, care apațineau în principal mai marilor Partidului. 

Foto: Coadă la benzină la un PECO-ul de pe Calea Florești din Cluj, pe vremea lui Ceaușescu. Foto: stiridecluj.ro

Șoferii, obligați de Ceaușescu să respecte viteza economica de deplasare: Dacia - 80 km/h, Aro pe benzină - 70 km/h, Aro diesel - 60 km/h

Conform Art 6 al decretului din 1979, „toți conducatorii auto sînt obligați să respecte viteza economică de deplasare pentru fiecare tip de autovehicul, potrivit prevederilor din Anexa nr. 5.”

Ce spunea „Anexa nr. 5”?

„Vitezele economice de deplasare ale autovehiculelor in afara localitatii:
- Autoturisme dotate cu motoare peste 1800 cmc, cu exceptia autoturismelor Volga, Pobeda, Warsawa, 90 km/h.
- Autoturisme DACIA 1300, 80 km/h
- Autoturisme dotate cu motoare de la 1100 la 1800 cmc, 80 km/h
- Autoturisme dotate cu motoare sub 1100 cmc, precum si autoturismele Volga, Pobeda si Warsawa, 70 km/h
- Autoturisme de teren cu motoare cu aprindere prin scinteie, 70 km/h
- Autoturisme de teren cu motoare Diesel, 60 km/h
 - Autobuze si microbuze, 50 km/h
- Autocamionete, autofurgonete si autocamioane si motociclete, 50 km/h
- Autobasculante, 40 km/h
- Autocamioane cu remorca, autotractoare cu sa si semiremorca si autospeciale, 50 km/h 
- Autobuze si microbuze cu motoare Diesel 70 km/h - Tractoare rutiere, 30 km/h

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te