UE a sperat că va stopa invazia mașinilor chinezești cu taxe pentru electrice. Chinezii atacă altfel

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 25.08.2025 - 08:51
UE a sperat că va stopa invazia mașinilor chinezești cu taxe pentru electrice. Chinezii atacă altfel -  Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)
UE a sperat că va stopa invazia mașinilor chinezești cu taxe pentru electrice. Chinezii atacă altfel - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)
UE a sperat că va stopa invazia mașinilor chinezești cu taxe pentru electrice. Chinezii atacă altfel - Foto: BYD
UE a sperat că va stopa invazia mașinilor chinezești cu taxe pentru electrice. Chinezii atacă altfel - Foto: BYD
UE a sperat că va stopa invazia mașinilor chinezești cu taxe pentru electrice. Chinezii atacă altfel - Foto: MG
UE a sperat că va stopa invazia mașinilor chinezești cu taxe pentru electrice. Chinezii atacă altfel - Foto: MG

În încercarea de a stopa invazia mașinilor electrice chinezești mai ieftine din cauza sprijinului acordat de stat producătorilor și nerespectării normelor de mediu, UE a introdus din toamna lui 2024 taxe de import uriașe. Chinezii s-au adaptat, însă, și atacă altfel, cu hibride.

SHARE

Pentru a-i proteja într-un fel pe constructorii auto europeni aflați deja în criză din cauza costurilor electrificării și a concurenței neloiale a mașinilor electrice chinezești, UE a impus taxe de import de până la 46,3% autovehiculelor pe baterii aduse cu vaporul din China, din toamna anului trecut. 

Însă, producătorii auto chinezi, precum BYD și MG, s-au adaptat rapid și acum inundă piața auto din Europa cu mașini hybrid și plug-in hybrid, care nu sunt supuse taxelor vamale uriașe. 

Citește și: Mașinile chinezești, coșmarul industriei auto din Europa. Au inundat piața. 327.712 unități, în 2025

UE a sperat că va stopa invazia mașinilor chinezești cu taxe pentru electrice. Chinezii atacă altfel

Suprataxele impuse de europeni autovehiculelor electrice chinezești au stimulat creativitatea producătorilor chinezi.

BYD și MG, de exemplu, atacă acum din ce în ce mai puternic Europa cu modele hybrid și plug-in hybrid din ce în ce mai performante și atractive ca preț, ciugulind cote de piață într-un ritm din ce în ce mai mare.

De la introducerea în toamna anului 2024 a unor taxe vamale suplimentare pentru mașinile electrice chinezești (până la 36,3% pentru MG, 27% pentru BYD, pe lângă taxa de bază de 10%) de către Uniunea Europeană, strategia producătorilor auto din China și-a schimbat cursul.

Fosti campioni ai vehiculelor electrice ieftine înainte de taxe, BYD, MG și alți producători chinezi fac acum din mașinile hybrid pilonul lor principal pentru a scăpa de tarifele Bruxellesului.

În urma introducerii suprataxelor, importurile de mașini complet electrice chinezești au scăzut, de exemplu, cu până la 60% pentru unele modele MG în prima jumătate a anului 2025.

Citește și: Cel mai important constructor auto din Coreea de Sud începe să facă mașini electrice în Europa

Iar răspunsul a fost rapid. BYD și MG și-au mutat ofensiva către piața europeană de mașini hybrid și plug-in hybrid, modele care n-au intrat în colimatorul tarifelor UE.

Cifrele sunt interesante. În mai 2025, mărcile auto chinezești au atins o cotă de piață record în Europa, de 5,4% (adică peste 60.000 de vehicule vândute), comparativ cu abia 3% cu un an mai devreme.

Această creștere a puterii mărcilor din China se bazează în primul rând pe capacitatea producătorilor de a se adapta.

În prima jumătate a anului 2025, BYD a înmatriculat aproape 20.000 de PHEV-uri (plug-in hybrid) în Uniunea Europeană, cu un singur model PHEV în catalogul său.

MG, la rândul său, a plasat modelul hybrid MG3 printre cele mai vândute mașini chinezești. De asemenea, și modelele ZS și EHS performează foarte bine în Europa.

BYD a transformat SUV-ul Seal U DM-i, un hybrid plug-in disponibil de la circa 38.000 €, în noul său lider. În martie 2025, de pildă, 6.276 de unități au fost vândute în Europa, detronând Volvo XC60 în segmentul PHEV, conform Dataforce. Acest model de 4,77 m, lansat în primul trimestru, oferă 217 CP în varianta cu tracțiune pe două roți și 323 CP în varianta cu tracțiune integrală. 

Citește și: Tesla a pierdut șefia pieței de mașini electrice în Europa în favoarea Volkswagen. BMW, pe locul 3

MG, la rândul său, beneficiază de o gamă extinsă care combină modele hybrid și plug-in hybrid: MG3, ZS hybrid+, HS hybrid+.

SUV-ul MG ZS hybrid+, cu un sistem de propulsie de 197 cai putere, este bestseller-ul mărcii și un rival direct pentru Dacia Duster hybrid 140 CP, cu un preț imbatabil de sub 25.000 €. 

Și asta nu e tot. Diversificându-și oferta, MG se concentrează și pe modelele plug-in, cel mai mare SUV al său, EHS, fiind propus la sub 37.000 €, cu o putere de 272 CP. 

Modelele chinezești hybrid și plug-in hybrid enumerate demonstrează că producătorii auto din China au reușit să își schimbe rapid abordarea și să ofere oferte pragmatice nu doar în conformitate cu piața europeană, ci și ideale pentru a scăpa de taxele suplimentare UE. 

Producătorii chinezi își fac uzine în Europa pentru a scăpa de taxe

Toți producătorii chinezi revendică la ora actuală aproximativ 5% din totalul vânzărilor de automobile din Europa, comparativ cu 2,5% cu un an mai devreme.

Dar, atenție! BYD finalizează în prezent două fabrici, în Ungaria (300.000 de vehicule/an) și Turcia (până la 200.000/an) și planifică deja o a treia linie de producție în termen de doi ani.

Iar MG va lansa o unitate de asamblare de cel puțin 100.000 de vehicule pe an până în 2027, un proiect care s-ar putea materializa în afara țărilor care au votat în favoarea taxelor vamale.

Fiecare locație are un obiectiv dublu: să satisfacă cererea tot mai mare din Europa și să evite taxele vamale producând local.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te