Sistemul Start & Stop prezent pe majoritatea vehiculelor recente promite să reducă consumul de combustibil și emisiile de CO2 prin oprirea automată a motorului la oprirea mașinii și repornirea acestuia imediat ce șoferul pornește.
Dacă este utilizat corect și semafoarele sunt corelate, sistemul își îndeplinește misiunea. Dar dacă este utilizat incorect poate accelera uzura unor piese scumpe.
Citește și: Piesele „invizibile” ale mașinii ce se strică fără avertisment. Cum le identifici înainte să cedeze?
Ai mașină cu sistem Start & Stop? Mecanicii explică cum trebuie să-l utilizezi pentru a nu o strica
Prima greșeală frecventă făcută de șoferii cu mașini cu Start & Stop lăsarea sistemului să oprească și să repornească motorul în timp ce volanul este complet bracat (roțile virate la maximum spre dreapta sau stânga). Această acțiune aparent inofensivă pune de fapt o presiune semnificativă asupra pompei și curelelor de servodirecție. În mod repetat, acest lucru poate provoca uzura prematură a acestor componente.
Un alt obicei de evitat se referă la ambreiaj. În cazul transmisiilor manuale, mulți șoferi țin piciorul apăsat pe pedală atunci când sunt opriți, crezând că acest lucru va economisi timp la repornire. În realitate, această practică previne oprirea motorului de către sistemul Start & Stop și accelerează uzura mecanismului ambreiajului.
Timpul de activare al sistemului Start & Stop joacă, de asemenea, un rol important.
Utilizarea funcției Start & Stop cât timp motorul este încă rece reduce lubrifierea pieselor interne și crește solicitarea bateriei. Cel mai bine este să așteptați până când motorul atinge temperatura optimă de funcționare înainte de a lăsa sistemul să își facă treaba. Doar unele mașini au senzori care monitorizează temperatura și activează sistemul Start & Stop doar când motorul ajunge la temperatura optimă de funcționare.
Citește și: Mașina nu mai trage normal când dai drumul la aer condiționat? „Problema”, explicată de specialiști
În trafic foarte aglomerat, cu opriri care durează 3-5-10 secunde, de exemplu, sistemul Start & Stop nu face economie de combustibil și nici nu scade emisiile, ci doar uzează demarorul și bateria, chiar dacă demarorul este, potrivit producătorilor, „ranforsat” pentru modelele echipate cu Start & Stop.
Prin urmare, în astfel de cazuri e recomandat să dezactivați sistemul.