Românii, șoferi de TIR sau dubă cu 16 locuri de la 17 ani. Zero morți pe drumurile UE până în 2050?

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 09.01.2024 - 16:16
Românii, șoferi de TIR sau dubă cu 16 locuri de la 17 ani. Zero morți pe drumurile UE până în 2050? - Foto: pexels.com/Darwis Alwan - Imagine cu rol ilustrativ

Românii ar putea deveni șoferi de TIR sau dubă cu 16 locuri de la 17 ani, în anumite condiții, potrivit noilor norme UE ce urmează a fi votate. Datele statistice la nivelul UE arată însă că 2 din 5 accidente rutiere mortale sunt provocate de conducători auto sub 30 de ani.

SHARE

Noi norme UE privind conducerea autovehiculelor vor fi votate de Parlamentul European în sesiunea plenară din ianuarie 2024, ceea ce va duce, apoi, la modificarea legilor din fiecare stat membru.

Printre noutățile „Vision Zero” se află și scăderea vârstei obligatorii pentru obținerea de către cetățenii UE a permisului de conducere pentru camioane sau vehicule de transport persoane cu până la 16 pasageri, în anumite condiții. 

Proiectul „Vision Zero" face parte din programul de politici UE în materie de siguranță rutieră pentru perioada 2021-2030, prezentat în martie 2023. Comisia Europeană urmărește ca, până în 2050, să nu mai existe niciun deces pe drumurile UE. Peste 20 000 de vieți s-au pierdut pe drumurile din UE în 2022 (cu 3 % mai mult decât în 2021), majoritatea victimelor fiind pietoni, bicicliști și utilizatori de scutere sau motociclete. 

Citește și: Cine sunt românii care vor avea permis auto valabil doar 5 ani? Cine îl va schimba abia după 15 ani?

Românii, șoferi de TIR sau dubă cu 16 locuri de la 17 ani. Zero morți pe drumurile UE până în 2050?

În urma unui vot controversat desfășurat la începutul lunii decembrie 2023, aprobat la diferență de un singur vot, Comisia pentru Transporturi a Parlamentului European (ETSC) și-a exprimat în mod oficial poziția cu privire la propunerile de reformare a normelor privind permisele de conducere în Uniunea Europeană. 

ETSC afirmă, însă, că poziția Comisiei ar avea consecințe devastatoare pentru siguranța rutieră, dacă amendamentele convenite vor ajunge în legislația finală, ce va fi supusă votului în PE în ianuarie 2024. 

Concret, deputații europeni au sprijinit cerința Comisiei Europene ca, în viitor, toate statele membre ale UE să elibereze permise de conducere pentru tinerii de 17 ani pentru a conduce vehicule grele de marfă și utilitare cu până la 16 pasageri în cadrul unui program de conducere însoțită (cu un șofer cu experiență alături, n. red.).

ETSC spune că acest lucru are potențialul de a crește masiv numărul de tineri care conduc camioane, ceea ce ar putea avea consecințe foarte negative pentru siguranța rutieră.

Citește și: În ce țări UE poți urca băut la volan și poliția nu îți ia permisul. Cât alcool poți consuma?

 În prezent, doar cinci țări europene permit adolescenților de 18 ani să conducă camioane: Finlanda, Germania, Irlanda, Polonia și Spania. Iar datele din Finlanda, Germania și Polonia arată în mod clar că cei mai tineri șoferi de camioane (18-19 ani) au o probabilitate mult mai mare de a provoca un accident.

ETSC afirmă că, din perspectiva siguranței rutiere, vârsta minimă în UE pentru șoferii de camion ar trebui să fie de 21 de ani - aceasta este vârsta minimă "recomandată" în prezent.  Susținătorii siguranței nu văd nicio justificare pentru a încuraja adolescenți de doar 17 ani să conducă camioane sau vehicule pentru pasageri.

„Această legislație a fost introdusă sub semnul unui "pachet de siguranță rutieră", dar, sincer, dacă vom ajunge să încurajăm un număr mare de tineri să conducă camioane, consecințele vor fi devastatoare.

Citește și: VIDEO Cum se dădea examenul auto în anii 1980. Acum, mulți șoferi, chiar și cu experiență, l-ar pica

Înaintea votului în plenul Parlamentului European din ianuarie, sperăm că factorii de decizie politică vor face un pas înapoi și vor reconsidera consecințele acestor schimbări, înainte de a vota planuri care vor face drumurile noastre mai periculoase pentru toată lumea", a declarat Ellen Townsend, director de politici în cadrul ETSC.

În urma votului în plenul Parlamentului European din ianuarie 2024, forma finală a directivei revizuite a UE privind permisele de conducere va trebui să fie negociată de deputații europeni, împreună cu miniștrii transporturilor din UE și Comisia Europeană. 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te