Reducerea sau eliminarea subvențiilor pentru mașinile electrice la începutul anului 2024 de către mai multe state europene arată că acestea sunt încă mult mai scumpe decât modelele echivalente ca volum cu motoare termice și oamenii nu se înghesuie să le cumpere.
De exemplu, tăierea cu 50% a ecobonusului Rabla a dinamitat piața de mașini electrice din România. În noiembrie, vânzările de autoturisme alimentate exclusiv la priză au înregistrat un recul-record, -59%. Iar la 11 luni, scăderea cumulată este de -40,3%.
Citește și: Tăierea cu 50% a ecobonusului Rabla a dinamitat piața de mașini electrice. Prăbușire de 59%
Iar în Germania, cea mai mare piață auto din UE, unde subvenția pentru mașini electrice a fost eliminată complet de la începutul lui 2024, înmatriculările de mașini electrice noi au scăzut cu 26,6% în primele 10 luni ale anului.
Citește și: Vânzările de mașini merg cu frâna trasă în UE: +0,7% la 10 luni. Mașinile electrice, -4,9%. România?
Mașinile electrice nu se vând fără subvenții. Un ecobonus la nivel UE, o soluție? Cine îl va plăti
Prin urmare, președintele Comisiei UE a declarat că situația dificilă din industria auto este o prioritate de vârf.
„Trebuie să ne asigurăm că viitorul mașinii rămâne ferm ancorat în Europa”, a spus Ursula von der Leyen, care ea însăși provine din Saxonia Inferioară, țara natală a Volkswagen, supranumită „Motorul Europei”, a cărei industrie auto e cea mai afectată.
Ea a anunțat demararea unui dialog strategic despre viitorul industriei auto în Europa în ianuarie 2025, informează automobilwoche.de.
Ideea unei subvenții la nivelul UE pentru mașinile electrice, care să atenueze criza industriei auto din Europa, a venit de la cancelarul german Olaf Scholz, care a fost recent demis, în campania electorală.
Citește și: Alegeri anticipate în Germania: Conservatorii, favoriţi. Au prezentat un program puternic de dreapta
La summitul UE de joi, 19 decembrie, de la Bruxelles, Scholz a subliniat cât de sensibil este „pentru noi să lucrăm împreună pentru a stimula producția de vehicule electrice în Europa”. El sugerase deja promovarea vânzărilor europene de mașini în timpul vizitei sale la Ford, la Köln, săptămâna trecută.
Zeci de mii de locuri de muncă din industria auto europeană, amenințate
Zeci de mii de locuri de muncă sunt amenințate în industria auto europeană. Cele mai mari probleme sunt în Germania, unde Grupul Volkswagen, cel mai mare producător auto din Europa, se clatină. Dar toți ceilalți producători europeni, cum ar fi Stellantis și Renault, se luptă și cu supracapacitatea, și cu costurile, și cu concurența dură a mașinilor ieftine din China.
Citește și: Porsche, în alertă. Strategia mașinilor electrice a eșuat. Circa 8.000 de angajați, în pericol?
Modul în care ar putea fi finanțat un bonus de achiziție la nivel european pentru mașini electrice este încă complet necunoscut.
În calitate de cel mai mare plătitor al UE, Germania ar trebui să-și asume cea mai mare parte din acest ajutor. Însă, acest lucru pare puțin probabil având în vedere constrângerile de austeritate ale guvernului de la Berlin și scepticismul fundamental față de finanțarea comună a UE.
Citește și: Șeful BMW: Interzicerea motoarelor termice, o „greșeală uriașă”. Industria auto UE se va înjumătăți
Până și dacă se va ajunge la o soluție, perspectivele pentru anul 2025 în industria auto europenă nu sunt mai bune.
Pe lângă obiectivele climatice mai stricte, dialogul strategic al lui von der Leyen se va concentra în mod explicit pe creșterea cererii și îmbunătățirea resurselor financiare ale sectorului.
Citește și: Șeful Mazda: Americanii vor mașini ieftine și fiabile pe benzină și diesel, nu soluții electrificate
Potrivit Comisiei UE, întâlnirile vor avea ca rezultat o serie de recomandări. Acestea sunt menite să ajute la dezvoltarea unei strategii holistice a UE pentru sectorul auto. Iar cadrul juridic actual al UE ar putea fi ajustat, dacă este necesar.
La discuțiile despre viitorul industriei auto în Europa ce vor începe în ianuarie 2025 în Comisia Europeană, sunt invitați producătorii, furnizorii de infrastructură, sindicatele și asociațiile.
Prima întâlnire va avea loc sub conducerea lui von der Leyen, iar comisarii UE vor lua parte la runde ulterioare.