Impactul global al crizei electrificării producătorilor auto din Germania: 100.000 locuri de muncă?

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 23.12.2024 - 16:26
Impactul global al crizei electrificării producătorilor auto din Germania: 100.000 locuri de muncă? - Foto: VW - Imagine cu rol ilustrativ
Impactul global al crizei electrificării producătorilor auto din Germania: 100.000 locuri de muncă? - Foto: VW - Imagine cu rol ilustrativ

Criza din industria auto, generată în principal de costurile electrificării mașinilor, capătă dimensiuni înfricoșătoare, mai ales în Germania. Desființarea a 35.000 locuri de muncă anunțată de Volkswagen e doar o parte. Impactul global ar putea ajunge și la 100.000.

SHARE

Audi, BMW, Volkswagen, Mercedes, Opel, Bosch, ZF, Continental, Schaefer, etc. Germania, țara supranumită „Motorul Europei”, este patria unora dintre cei mai importanți producători de mașini și de piese pentru autovehicule din lume și, prin urmare, și cel mai puternic lovită de criza din acest sector la nivel global. 

Citește și: Viitorul automobilului european se clatină: date, estimări și 
„o greșeală uriașă“

Impactul global al crizei electrificării producătorilor auto din Germania: 100.000 locuri de muncă?

Grupul Volkswagen, cel mai mare producător auto din Europa, se confruntă, evident, cu cele mai mari probleme.

Pe 20 decembrie 2024, Volkswagen a anunţat schimbări radicale la operaţiunile sale germane, inclusiv eliminarea în timp a mai mult de 35.000 de locuri de muncă şi reduceri drastice ale capacităţilor de producţie, într-un acord încheiat între cel mai mare producător auto din Europa şi sindicatul IG Metall pentru a preveni grevele în masă. 

Apoi, potrivit ziarului Sueddeutsche Zeitung, a Volkswagen decis să reducă bonusurile managerilor, ceea ce va duce la o scădere de 10% a veniturilor acestora în următorii doi ani. 

Impactul global al crizei electrificării producătorilor auto din Germania este, însă, mult mai mare. Iar jurnaliștii de la Automobilwoche.de au realizat o listă cu măsurile în curs de implementare și cu cele anunțate. 

VW

Marea explozie la marca principală Volkswagen a avut loc în septembrie, când s-a anunțat că grupul nu va mai exclude concedierile obligatorii și închiderea uzinelor din Germania. Și acordul încheiat cu comitetul de întreprindere pentru menținerea locurilor de muncă până în 2029 a fost anulat.

Deocamdată nu este clar decât că, în timp, VW va reduce peste 35.000 de locuri de muncă în Germania, unde are acum aproximativ 120 000 de angajați. Și încă nu este clar ce fabrici VW din Germania ar putea fi închise, dacă va fi cazul - se zvonește că trei ar putea fi afectate.

Audi

Locuri de muncă sunt în pericol și la Audi, marca premium a Volkswagen. Compania are aproximativ 54.000 de angajați în Germania și, conform unor rapoarte încă neconfirmate, 4.500 de locuri de muncă ar putea fi pierdute - în zona indirectă, adică nu în producție. Numai în domeniul dezvoltării, se zvonește că peste 2.000 de locuri de muncă ar fi în pericol.

La Audi, securitatea locurilor de muncă este încă în vigoare până în 2029, după cum subliniază comitetul de întreprindere. Cu toate acestea, reprezentanții angajaților au confirmat discuțiile despre „situația dificilă” a companiei. Și VW Passenger Cars a demonstrat recent că siguranța locurilor de muncă nu este sacrosanctă, scrie Automobilwoche.de.

Porsche 

Criza lovește și Porsche, un producător răsfățat până acum de succes. Al treilea trimestru din 2024 a fost neobișnuit de slab, mai ales din cauza prăbușirii vânzărilor pe importanta piață auto chineză, deoarece clienții de acolo se îndreaptă tot mai mult către producătorii autohtoni. De asemenea, strategia pentru mașini electrice a mărcii pare să eșueze pentru moment în Europa și SUA.

Prin urmare, comitetul executiv al mării a convocat reuniuni speciale, iar angajații raportează deja un sentiment teamă. În Zuffenhausen, 1.000 de lucrători temporari au trebuit deja să plece. Conform previziunilor, mai mult de 8.000 din cele 42.000 de locuri de muncă existente în prezent în Germania în unitățile Porsche ar putea fi puse în pericol. 

Citește și: Porsche, în alertă. Strategia mașinilor electrice a eșuat. Circa 8.000 de angajați, în pericol?

Opel

Uzina istorică Opel din Rüsselsheim va funcționa deocamdată cu un singur schimb până la sfârșitul lunii ianuarie 2025. Ca parte a unui program de concediere, 1.000 din cele 8.000 de locuri de muncă rămase în uzină sunt în prezent reduse.

Potrivit IG Metall, producătorul aflat sub umbrela Stellantis stimulează angajații să plece până la jumătatea lunii ianuarie cu un bonus special.

În plus, numărul de lucrători temporari angajați la Rüsselsheim va fi redus. Sindicatul avertizează că o funcționare mai lungă cu un singur schimb ar putea duce la separarea și mai multor lucrători temporari.

Citește și: Șomaj tehnic în premieră, în 125 ani, la una dintre cele mai vechi fabrici auto. 1.600 oameni vizați

Mercedes-Benz 

O scădere bruscă a profiturilor în sectorul autoturismelor și un randament slab în al treilea trimestru din 2024 au declanșat, de asemenea, o stare de criză la Mercedes-Benz.

Directorul financiar Harald Wilhelm a calificat rezultatul drept „inacceptabil”. El dorește acum să „întoarcă orice piatră” când vine vorba de costuri. De asemenea, prin reduceri de personal?

Producătorul a refuzat până acum să comenteze acest lucru. Cu toate acestea, pare probabil că grupul va folosi forța de muncă ca pârghie pentru reducerea costurilor. În Germania, securitatea locurilor de muncă este asigurată până în 2029, dar în condiții de criză - ca și în alte părți - acest lucru ar putea deveni rapid un punct discutabil.

BMW

BMW, constructorul de mașini sport premium cu sediul la München, are aproximativ 90.000 de angajați în fabricile sale din Germania și nu intenționează să schimbe acest lucru pentru moment. Cel puțin până acum i-a mers bine, strategia sa cu platforme multi-energie fiind câștigătoare, permițându-i să adapteze producția în funcție de cerere.

Doar beneficiile suplimentare, peste salariul standard, ai fost tăiate în curtea bavarezilor, așa cum s-a anunțat în toamnă.

Bosch

Cel mai mare furnizor mondial de piese auto și-a intensificat programul de reducere a costurilor în noiembrie 2024. Împreună cu reducerea anunțată anterior a 7.000 de locuri de muncă, Bosch va elimina peste 12.000 de locuri de muncă la nivel mondial în următorii ani.

Locațiile germane vor trebui să suporte aproximativ jumătate din aceste reduceri, cu 3.800 de locuri de muncă în divizia Mobility.

Cu toate acestea, în multe domenii, locurile de muncă sunt garantate până în 2027 și, în unele cazuri, chiar până în 2029, motiv pentru care Bosch trebuie să încurajeze colaboratorii să părăsească voluntar compania - prin oferte alternative de locuri de muncă în cadrul companiei, scheme de pensionare anticipată, pensionare parțială și pachete compensatorii.

„Demografia nu va fi suficientă”, a declarat șeful departamentului de resurse umane, Stefan Grosch.

ZF FRIEDRICHSHAFEN

11.000-14.000 de locuri de muncă, desființate în Germania, până la sfârșitul anului 2028. La ZF Friedrichshafen, reducerile de personal sunt chiar mai drastice decât se preconiza până la anunțul din vară.

Producătorul-gigant de cutii de viteze și alte componente auto are în total 54.000 de angajați în Germania.

În plus, uzinele și facilitățile de producție al ZF urmează să fie fuzionate în alianțe de site-uri. Sub observație sunt uzinele pentru tehnologii de acționare, uzinele mai mici, uzinele cu un singur produs principal și, mai ales, cele care generează un profit brut mai mic de zece procente din cifra de afaceri a uzinei. Reprezentanții angajaților vorbesc despre o „tăiere clară”, relatează Automobilwoche.de.

Schaeffler

Importantul furnizor de piese intenționează să elimine aproximativ 4.700 de locuri de muncă în Europa, inclusiv aproximativ 2.800 în Germania.

Compania face reduceri în special în divizia industrială. Reducerile de personal vor avea loc în principal între 2025 și 2027.

Citește și: Mare producător de piese auto din Europa, cu fabrici și în România, dă afară 4.700 angajați

În Germania, zece locații sunt afectate de planuri, în special Schweinfurt și Homburg; există, de asemenea, alte cinci locații europene, dintre care două urmează să fie închise. Directorul general Klaus Rosenfeld a promis că planurile vor fi puse în aplicare într-o „manieră responsabilă din punct de vedere social și cu simțul măsurii”.

Continental 

Compania taie 7.150 de locuri de muncă în administrație și cercetare și dezvoltare în sectorul auto la nivel mondial - în principal în Germania. Se preconizează că acest lucru va reduce costurile cu personalul cu 400 de milioane de euro anual. 

În plus, s-a decis deja închiderea fabricilor din Wetzlar și Schwalbach până la sfârșitul anului 2025. Dintr-un total de 2.300 de angajați, 1.100 vor lucra la alte unități Conti. 1.200 de locuri de muncă vor fi reduse.

De asemenea, compania intenționează să închidă treptat fabrica de electronice din Karben, Hesse, până la sfârșitul anului 2025 - cu doi ani mai târziu decât se prevăzuse inițial. Continental a decis recent să își desprindă divizia auto.

Brose

Specialistul german în mecatronică Brose și-a dezvăluit planurile de reducere a locurilor de muncă cu puțin timp înainte de Crăciun. Conform anunțului, costurile indirecte cu personalul la nivel mondial vor fi reduse cu 20 % în mai multe etape până în 2027.

Într-o primă etapă, aproximativ 700 de locuri de muncă vor fi eliminate de la sediile din Germania până la sfârșitul anului 2025.

Reducerile sunt dureroase, dar necesare pentru a asigura locurile de muncă ale angajaților rămași, a declarat compania. Compania se străduiește să pună în aplicare măsurile într-un mod responsabil din punct de vedere social, în consultare cu reprezentanții angajaților.

Contextul acestor măsuri este utilizarea slabă a capacității de producție și creșterea costurilor.

Manz

Firma germană de inginerie mecanică Manz a intrat în faliment, după ce afacerile cu echipamente pentru fabricile de baterii au mers prost.

Pentru întregul an 2024, compania se așteaptă la o scădere semnificativă a veniturilor în comparație cu anul precedent. În primele trei trimestre, pierderea s-a ridicat la aproximativ 25,4 milioane de euro.

Manz a introdus munca cu program redus în luna august. Manz are 480 de angajați la sediile sale din Reutlingen și Tübingen și aproximativ 1.200 la nivel mondial.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te