Anul trecut, unul din zece autoturime noi vândute la nivel global a fost unul premium. Acest segment profitabil, dar extrem de competitiv, a comercializat un total de 9,25 milioane de unități în 2024, în scădere cu 3% față de 2023.
Din acest total, 63% din mașinile premium au fost vândute de cei trei mari constructori germani, în ordine alfabetică Audi, BMW și Mercedes.
Bavarezii au ocupar primul loc, cu 2.200.177 unități, Mercedes s-a clasat pe cea de-a doua treaptă a podiumului premium la mare distanță, cu 1.920.400 unități vândute, iar Audi a ocupat locul trei, cu 1.671.218 unități vândute, potrivit datelor prelucrate de Car Industry Analysis.
În „Top 10 producători auto premium în 2024” au intrat Lexus (851.214 unități), Volvo (763.389 unități), Land Rover (375.433 unități), Porsche (310.718 unități), Cadillac (310.000 unități), Genesis (229.532 unități) și Lincoln (178.000 unități).
Citește și: BMW estimează la 1.000.000.000 € impactul războiului comercial SUA - China - UE în 2025
„Multi-energy”, arma cu care BMW a câștigat războiul cu Mercedes și Audi în 2024 în clasa premium
În loc să dezvolte platforme dedicate pentru modelele electrice, BMW a pariat pe platformele „multi-energy”, care permit dotarea mașinilor cu sistem de propulsie termic, hibrid sau 100% electric, în funcție de dinamica pieței, și, până la ora actuală, a câștigat războiul în segmentul premium.
BMW și-a prezentat cifrele pe 2024 și, după cum era prevăzut, compania şi-a atins obiectivele de afaceri ajustate pentru anul trecut, care au fost prezentate în septembrie.
Ajustarea a fost declanşată de efectele financiare ale stopării livrărilor şi ale rechemărilor în legătură cu componenta furnizată de Sistemul de Frânare Integrat (IBS) şi cererea în scădere continuă pe piaţa chineză.
Citește și: Piața de mașini premium: BMW, lider. Românii au cumpărat mai multe limuzine ca austriecii, X5 „No 1”
În afara Chinei, BMW Group a beneficiat de cererea în creştere a clienţilor pentru automobile sale premium atractive.
Excluzând China, marca BMW a înregistrat o creştere de 4,1% pentru întregul an şi şi-a putut extinde poziţia de lider în segment la nivel mondial. BMW Group a raportat venituri pentru întregul an de 142,380 miliarde de euro (2023: 155,498 miliarde €; -8,4%).
"Ceea ce a diferenţiat întotdeauna BMW Group este capacitatea noastră de a ne menţine cursul, chiar şi în condiţii dificile. Rămânem concentraţi în mod clar pe două lucruri - performanţa noastră pe termen scurt şi perspectiva noastră pe termen lung", a declarat Oliver Zipse, preşedintele Consiliului de Administraţie al BMW AG.
Citește și: O aplicație inventată și dezvoltată în România digitalizează serviceurile auto din întreaga lume
"Facem un pas înainte uriaş cu noile noastre clustere tehnologice - realizând o scalabilitate maximă, creşterea nivelului de inovaţie şi îmbunătăţirea beneficiilor oferite clienţilor. Nu facem diferenţe între segmente sau tehnologii de propulsie - oferim fiecărui client cea mai nouă tehnologie", a adăugat Zipse.
În loc să dezvolte platforme dedicate pentru modelele electrice, BMW a pariat pe platformele „multi-energy”, care permit dotarea mașinilor cu sistem de propulsie termic, hibrid sau 100% electric, în funcție de dinamica pieței. Foto: BMW
Profit net în scădere cu 37% pentru bavarezi în 2024
În 2024, BMW Group a raportat un profit brut (EBT) al companiei de 10,971 miliarde de euro (2023: 17,096 miliarde € / -35,8%). Marja EBT a companiei a fost de 7,7% (2023: 11,0%). În al patrulea trimestru din 2024, BMW Group a obţinut o marjă de 5,8% (T4/2023: 8,6%).
Profitul net al BMW Group a totalizat 7,678 miliarde de euro (2023: 12,165 miliarde € / -36,9%).
Profitul anterior rezultatului financiar (EBIT) pentru segmentul Auto a totalizat 7,893 miliarde de euro în 2024 (2023: 12,981 miliarde € / -39,2%).
În a doua jumătate a anului 2024 în special rezultatul operaţional a fost afectat de situaţia pieţei din China şi de oprirea livrărilor legate de Sistemul de Frânare Integrat (IBS). Marja EBIT a fost de 6,3% (2023: 9,8%), ceea ce a fost în intervalul-ţintă ajustat de 6-7%.
Excluzând deprecierea şi amortizarea activelor BBA din alocarea preţului de achiziţie, marja EBIT a fost de 7,4%. În trimestrul al patrulea din 2024, segmentul a obţinut o marjă de 5,5% excluzând deprecierea BBA, EBT a însumat circa 2,2 miliarde de euro în ultimul trimestru al anului, cu o marjă EBT de 6,5%.
Cash flow disponibil al segmentului Auto pentru întregul an a totalizat 4,852 miliarde de euro (2023: 6,942 miliarde €) - în ciuda investiţiilor viitoare realizate de 18,2 miliarde de euro.
În mare parte datorită unei reduceri semnificative planificate a stocurilor, BMW Group a obţinut un cash flow disponibil de 5,043 miliarde de euro în trimestrul al patrulea (2023: 1,183 miliarde € / +326%). În 2025, cash flow disponibil al segmentului este de aşteptat să beneficieze de cheltuieli de capital mai mici şi de terenuri de peste 5 miliarde €.
În segmentul Financial Services, BMW Group a raportat o creştere solidă a numărului de contracte noi cu clienţi retail pentru automobilele noi şi second-hand în 2024, cu un volum de finanţare semnificativ mai mare pe contract.
Rata de penetrare a automobilelor noi BMW Group finanţate sau în leasing de la segmentul Financial Services a urcat la 42,6% în anul de raportare (2023: 38,2%/ +4,4 puncte procentuale).
Profitul brut (EBT) pentru întregul an 2024 s-a ridicat la 2,538 miliarde de euro (2023: 2,962 miliarde € / -14,3%). Evoluţia profitului a reflectat veniturile mai mici, faţă de anul anterior, aşteptate din revânzarea automobilelor aflate la final de leasing, care rămâne totuşi pozitivă în medie per automobil.
În plus, profitul a fost afectat de provizioane mai mari pentru riscuri de credit şi de valoare reziduală şi de alocări suplimentare la provizioane.
Cel mai mare raport de plată din istorie
Luând în considerare intervalul-ţintă al ratei de plată de 30-40% din profitul net atribuit acţionarilor BMW AG şi sub rezerva aprobării Adunării Generale Anuale din 14 mai 2025, profitul nealocat al companiei (conform Codului Comercial German) de 2,677 miliarde de euro (2023: 3,802 miliarde € / -29,6%) va fi distribuit acţionarilor din profitul net al BMW AG. Acesta reprezintă cel mai mare raport de plată din istorie de 36,7% (2023: 33,7%).
În consecinţă, Consiliul de Administraţie şi Consiliul Director vor propune un dividend de 4,30 euro per acţiune ordinară (2023: 6,00 €) şi 4,32 euro per acţiune preferenţială (2023: 6,02 €). Acest lucru face ca dividendul pentru anul fiscal 2024 să fie al patrulea cel mai mare din istoria companiei.
În plus, răscumpărările de acţiuni rămân un pilon solid al strategiei de returnare a acţionarilor. De la autorizarea de către Adunarea Generală Anuală din 2022, BMW Group a achiziţionat, până la 31 decembrie 2024, un total de 6,35% din capitalul social.
Până în aprilie 2025, compania va fi achiziţionat un total de 4 miliarde de euro în acţiuni. La Adunarea Generală Anuală din 14 mai, BMW AG va solicita o autorizaţie suplimentară pentru următorii cinci ani în care să răscumpere acţiuni suplimentare în valoare de 10% din capitalul social existent.
"BMW Group şi-a implementat în mod constant strategia de returnare a acţionarilor, chiar şi în anul financiar dificil 2024. Cel mai mare raport de plată convenit vreodată în istoria BMW AG are ca rezultat un dividend de 4,30 euro.
Pe lângă dividendele noastre anuale sigure, acţionarii beneficiază de programele noastre de răscumpărare de acţiuni. Desigur, angajaţii noştri beneficiază şi de succesul companiei: ei participă la aceasta prin schema noastră de împărţire a profitului şi opţiuni de cumpărare de acţiuni cu discount", a spus directorul executiv Mertl.
Previziunile BMW pentru exerciţiul financiar 2025
BMW Group anticipează următoarele evoluţii în cursul exerciţiului financiar 2025: inflaţia continuă să se stabilizeze, iar reducerile suplimentare moderate ale ratei dobânzii în multe ţări sugerează că cererea va creşte uşor în 2025. Odată cu disponibilitatea deplină a noilor modele - BMW Seria 5, BMW X3 şi gama reînnoită de modele MINI, precum şi noul BMW Seria 2 Gran Coupé -, se aşteaptă o creştere generală a vânzărilor companiei. Ponderea automobilelor electrice în livrări va creşte uşor faţă de 2024.
Strategia de electrificare şi digitalizare va continua în 2025; cu toate acestea, costurile şi investiţiile sunt de aşteptat să scadă după vârful din 2024. În acelaşi timp, situaţia dificilă continuă din China, creşterile de taxe vamale şi măsurile continue de sprijin pentru lanţul de aprovizionare sunt de aşteptat să creeze dificultăţi.
Această previziune ia în considerare efectele majorărilor de taxe vamale care au intrat în vigoare până la 12 martie. Având în vedere aspectele menţionate mai sus, profitul brut al companiei este de aşteptat să fie la nivelul anului precedent.
O marjă EBIT în intervalul de 5,0-7,0% este de aşteptat pentru segmentul Auto. RoCE a segmentului Auto ar trebui să fie într-un interval de 9 până la 13%.
RoE în segmentul Financial Services este estimat să fie în intervalul 13-16%. În segmentul Moto se prognozează o uşoară creştere a vânzărilor şi o marjă EBIT în intervalul-ţintă de 5,5-7,5%, cu RoCE de 13-17%. Ţintele de mai sus vor fi atinse cu numărul actual de angajaţi.
Performanţa reală a afacerii BMW Group se poate abate de la estimările actuale, din cauza schimbărilor condiţiilor politice şi macroeconomice. Printre altele, intensificarea anticipată în prezent a conflictelor comerciale globale, sub forma unor majorări suplimentare ale taxelor vamale, ar putea avea un impact negativ.