Mini a intuit valul schimbării electrice încă din 2008, când a prezentat conceptul Mini E la Salonul Auto de la Los Angeles. Iar în 2009, constructorul britanic a lansat o provocare electrică în Statele Unite (Los Angeles și New York) și Marea Britanie livrând peste 500 de Mini-uri pe baterii în cadrul unui program-pilot, ceea ce a permis BMW Group să devină primul producător care testează o flotă electrică atât de mare. Apoi, Mini E a rămas la stadiul de proiect și prin muzee, nemții pariind câțtigător pe BMW i3, primul hot-hatch urban electric. Până acum, însă.
Bazându-se pe expertiza și tehnologia îmbarcată și dezvoltată pe i3, Mini a făcut pasul 100% electric. Primul primul model pur electric al mărcii britanice se numește Mini Cooper SE și promite o experienţă autentică de Cooper S cu zero emisii, datorită motorului de electric de 184 de cai putere: accelerație 0-60 km/h în 3,9 secunde, accelerație 0-100 km/hm în 7,3 secunde (valoare foarte apropiată de cea a Cooper-ului S 1.6 turbo de 172 CP).
Primul model electric din istoria mărcii este un Mini autentic la bază. Conceptul de automobil este bazat pe Mini-ul Hatch (3 uşi) actual. Dimensiunile, design-ul, spaţiul şi ambianţa interioară ale Cooper-ului SE sunt bazate în mod clar pe modelul cu propulsie convenţională, a cărui dezvoltare a ţinut cont deja de extinderea gamei de modele pentru a include o versiune pur electrică.
Sub capota noului Mini Cooper SE, în locul motorului pe benzină sau diesel, există un motor electric. Propulsorul compact cu electronica de putere şi transmisia integrate este poziţionat în secţiunea frontală a cadrului de susţinere prin intermediul unei structuri tubulare solide. Bateria de înaltă tensiune cu configuraţie specifică modelului este realizată din celule litiu-ion subdivizate în 12 module. Ele formează o unitate de forma literei T poziţionată în podeaua automobilului, oferind o capacitate brută de 32,6 kWh (28.9 kWh net) și o autonomie de 235-270 de kilometri conform normelor WLTP. Cam puțin, dacă avem în vedere că modele urbane non-premium deja se bat în autonomii de peste 300 de kilometri, dar, pentru început, merge.
Motorul electric este nu doar mai mic, ci şi semnificativ mai uşor decât motorul termic, contribuind astfel la distribuţia remarcabil de armonioasă a sarcinilor pe punţile noului Mini Cooper SE. Alături de centrul de greutate mai coborât, acesta oferă modelului electric un plus de agilitate, ceea ce îl face uşor de controlat chiar şi în virajele abordate la viteze ridicate. De asemenea, noul Mini Cooper SE oferă ţinută de drum foarte sigură, nu în ultimul rând datorită poziţiei bateriei de înaltă tensiune. Aceasta este plasată în podeaua maşinii, între scaunele faţă şi sub scaunele spate.
Ca urmare a acestui aranjament, nu există limitări privind utilizarea spaţiului portbagajului în comparaţie cu versiunile de model cu propulsie convenţională. Ca şi la Mini Hatch cu motor termic, volumul portbagajului de sub hayon este de 211 litri, dar se poate extinde la 731 de litri când spătarele locurilor din spate sunt pliate. Singura diferenţă măsurabilă: pentru a asigura garda la sol relevantă pentru bateria de înaltă tensiune instalată în podeaua maşinii, caroseria noului Mini Cooper SE este poziţionată mai sus cu 18 milimetri faţă de cea a modelului cu propulsie convenţională.
Cu o masă la gol de 1.365 de kilograme, modelul cu propulsie pur electrică este mai greu cu doar 145 de kilograme faţă de Mini Cooper S (3 uşi) cu transmisie Steptronic.
Plăcere de a conduce în stil Mini
Sursa de putere este cea mai nouă şi puternică versiune a motorului electric sincron dezvoltat de BMW Group. Principiul de design specific al propulsiei permite un nivel ridicat de livrare a puterii care se extinde în eşaloanele ridicate de turaţii, cu un nivel foarte ridicat de eficienţă şi funcţionare cursivă, cu vibraţii reduse. Motorul noului Mini Cooper SE oferă o putere maximă de 135 kW/184 CP. Cuplul maxim de 270 Nm este disponibil încă de la demaraj, aşa cum este caracteristic pentru motoarele electrice. Transferul puterii către roţile faţă se face prin intermediul transmisiei cu configuraţie într-o singură etapă şi diferenţial integrat.
Prin urmare, Cooper SE dezvoltă o propulsie plină de emoţie la fiecare acţionare a pedalei de acceleraţie, asigurând o experienţă a condusului deosebită în special în traficul urban. Noul Mini Cooper SE accelerează de la 0 la 60 km/h în doar 3,9 secunde. Pe primii 60 de metri ţine ritmul fără efort cu automobilele sport cu propulsie convenţională. Mini pur electric accelerează de la 0 la 100 km/h în 7,3 secunde; viteza maximă este limitată la 150 km/h.
Mini Cooper SE este echipat standard cu o avertizare acustică a pietonilor. Un sunet distinctiv creat special pentru Mini Cooper SE este generat printr-un sistem de difuzoare. Designul sunetului la turaţii reduse garantează o prezenţă acustică pe şosea care este specifică Mini.
Propulsia electrică duce sentimentul de go-kart propriu Mini într-o dimensiune complet nouă şi fascinantă. Manevrabilitatea agilă a lui Cooper SE este susţinută de tehnologia suspensiei care a fost rafinată şi armonizată pentru acest model. În combinaţie şi cu propulsia electrică, principiul de design al suspensiei - cu articulaţie simplă pe puntea faţă, suspensie multibraţ pe puntea spate, care este unică în segent, şi direcţie electromecanică - garantează stabilitate maximă, precizie a direcţiei şi spontaneitate la schimbare direcţiei.
Cu un centru de greutate care este mai coborât cu cel puţin 30 de milimetri faţă de Mini Cooper S, distribuţia optimă a maselor ajută Cooper-ul SE să obţină un nivel de dinamică în viraje unic în segmentul automobilelor mici.
Pentru a se asigura că nivelul ridicat de cuplu oferit de motorul electric încă de la demaraj poate fi utilizat pentru plăcerea condusului specifică mărcii fără vreo pierdere a tracţiunii, noul Mini Cooper SE are un sistem DSC (control dinamic al stabilităţii) inovator cu sistem ABR. Acest sistem de control al patinării, conceput special pentru livrarea spontană a puterii oferită de motoarele electrice, duce la calităţi superioare de condus în orice condiţii de drum. Pentru răspuns de până la 3 ori mai rapid faţă de unul convenţional, o unitate de control dedicată, aplasată în zona punţii faţă, este dedicată funcţiilor ABR. Acest lucru optimizează perceptibil tracţiunea la demaraj şi stabilitatea la condus atât în modul de generare a energiei la frânare, cât şi la accelerare la ieşirea din virajele strânse.
Încărcare flexibilă
Energia pentru plăcerea condusului electrizant este obţinută de noul Mini Cooper SE de la reţeaua de energie electrică, la care poate fi conectat prin intermediul unei prize convenţionale de uz casnic, al unui panou (wallbox) Mini Electric sau al unei staţii de încărcare publice. Conexiunea de încărcare este concepută pentru încărcare la curent continuu sau alternativ cu ajutorul unor prize Type 2 (pentru curent alternativ) şi CCS Combo 2 (pentru curent continuu). Deasupra conexiunii, un indicator al nivelului de încărcare afişează semnale portocalii pentru iniţializare, lumină galbenă pulsatorie pentru operaţia de încărcare actuală şi lumină verde pentru baterie încărcată complet.
Cablu de încărcare standard este disponibil pentru conectare la o priză de uz casnic. Panoul (wallbox) Mini Electric este disponibil opţional pentru încărcare la domiciliu, precum şi un cablu trifazic pentru utilizare la staţiile de încărcare publice. Ambele opţiuni permit ca bateria de înaltă tensiune a noului Mini Cooper SE să fie încărcată cu o capacitate maximă de 11 kW în două ore şi jumătate la un nivel de 80% şi în trei ore şi jumătate la 100%. Unitatea de încărcare a noului Mini Cooper SE este concepută pentru o capacitate maximă de încărcare de 50 kW, ceea ce permite ca încărcarea până la 80% să fie obţinută în circa 35 de minute.
Personalizare exclusivă
Ca supliment la echiparea standard vastă, patru pachete pentru exterior şi interior sunt disponibile pentru Mini Cooper SE, fiecare incluzând o combinaţie specifică de finisare a exteriorului, jante din aliaj uşor, tapiţerie pentru scaune şi dotări de interior. În acelaşi fel ca pachetele Salt, Pepper şi Chili disponibile pentru actualele modele Mini, acestea permit personalizare selectivă a automobilului, care poate fi aplicată fără efort de către client. Pachetele de echipare Trim S şi Trim M includ Connected Navigation, în timp ce Connected Navigation Plus face parte din pachetele Trim L şi Trim XL. Pachetul de echipamente Trim S oferă şi opţiuni pentru finisarea caroseriei - Moonwalk Grey metalizat şi White Silver metalizat -, în timp ce în combinaţie cu pachetele Trim M şi Trim L sunt disponibile variantele de culori Chili Red, British Racing Green metalizat şi Midnight Black metalizat. Mai mult, culoarea Mini Yours Enigmatic Black este disponibilă suplimentar pentru pachetul Trim XL.
Capacele oglinzilor retrovizoare ale Cooper-ului SE sunt finisate standard în Vigorous Grey şi opţional în galben, la fel cum este şi bara decorativă orizontală de pe grila radiatorului. Indiferent de pachetul de echipare selectat, toate finisările de exterior pot fi combinate şi cu acoperiş şi capace ale retrovizoarelor în culoarea caroseriei (nu este disponibilă în combinaţie cu culoarea caroseriei White Silver metalizat) sau altfel în negru ori alb. În funcţie de pachetul de echipare ales, sunt disponibile jante din aliaj uşor, în dimensiuni de 16 sau 17 ţoli, cu până la cinci variante diferite de design.
La interior, Mini Cooper SE dispune standard de scaune tapiţate cu stofă Double Stripe Carbon Black. Acestea fac parte din pachetul Trim S. Pachetele Trim M şi Trim L includ scaune îmbrăcate în combinaţia de stofă şi tapiţerie Black Pearl şi cu piele Cross Punch Carbon Black. Varianta de scaune cu piele Mini Yours Lounge Carbon Black este inclusă în pachetul Trim XL. Cele patru linii de interior disponibile opţional pentru Mini Cooper SE oferă o combinaţie perfect armonizată de suprafeţe de interior, Colour Lines, culori pentru tapiţeria plafonului, volan şi covoraşe.
Stilul interior Mini Dark evidenţiază latura sportivă a noului model, în timp ce stilul interior Mini Light accentuează caracteristicile sale elegante. Stilul interior Mini Electric vine cu cusături galbene şi un logo Mini Electric pe covoraşe, precum şi cu suprafeţe specifice, adăugând astfel un accent particular care subliniază mobilitatea durabilă. Totodată, stilul interior Mini Yours dispune de o calitate remarcabilă a materialelor şi finisărilor suprafeţei interioare Mini Yours Piano Black iluminată şi a volanului sport Mini Yours.