Datele firmelor de asigurări și cotațiile serviceurilor arată că, la cea mai mică avarie la baterie, experții declară foarte ușor mașinile electrice drept „daună totală economică”. Bateria costă și cât 50% din mașină.
O baterie de Dacia Spring e 7.000 €, la Tesla, și 20.000 €
De exemplu, dacă la Dacia Spring, cea mai ieftină mașină electrică de pe piață la ora actuală (de la 8.990 €, cu TVA, prin programul Rabla Plus), o baterie nouă costă circa 7.000 €, iar pe site-urile de anunțuri SH se cere în jur de 5.000 €, o baterie de Tesla poate sări de 20.000 €.
Johnny Bacigalupo, un proprietar de Tesla din Scoția, de pildă, a declarat recent că a fost șocat de factura de 17.374 de lire sterline (20.064 €) primită de la service pentru înlocuirea bateriei mașinii sale care a fost avariată în urma unei ploi puternice.
„Sincer, nu pot să cred că s-a întâmplat acest lucru cu adevărat. Când m-au sunat, m-am gândit că vom primi o factură de 500 sau 1.000 de lire sterline (...) Când mi-au spus că este de peste 17.000 lire sterline, mi s-a părut obscen de mult. Mi-a stat inima în loc, sincer”, a declarat Bacigalupo la Edinburgh Live, potrivit businessinsider.com.
Citește și: Weltmeister, primul mare constructor chinez de mașini electrice care dă faliment
Tesla lui Johnny Bacigalupo nu a mai pornit și proprietarul a dus-o cu o platformă la reprezentanța Tesla din Edinburgh. După câteva zile, serviceul l-a informat că bateria mașinii a fost „deteriorată de infiltrații de apă” și că acest lucru nu este acoperit de garanție, întrebându-l dacă dorește să efectueze reparația care costă circa 17.500 de lire sterline.
„Dacă vreau să fac reparația? Am fost șocat și nu mi-am putut găsi cuvintele”, a spus Bacigalupo, adăugând că a întrebat serviceul care a fost vina lui și că a trimis o sesizare producătorului Tesla, care i-a răspuns că va investiga cazul.
Citește și: VIDEO E-Car, prima mașină electrică 100% românească, un coupe în 4 uși ca un OZN. Maximum 120 km/h
Bateriile mașinilor electrice au prețuri exorbitante
Exemplul lui Johnny Bacigalupo nu e singular. Un „incident” similar a avut loc, de exemplu, anul trecut, când unui proprietar canadian de Tesla i s-a spus că îl va costa 26.000 $ o baterie nouă pentru mașina sa, potrivit Fox Business.
La cea mai mică avarie la baterie, asigurătorii declară mașinile electrice „daună totală economică”
potrivit unei analize realizate de Reuters, în SUA și Europa, companiile de asigurări consideră mașinile electrice aproape de unică folosință.
Experții le declară „daună totală economică” și la cea mai mică avarie suferită de baterie, în cazul unui accident. Iar pentru cine nu are asigurare „Casco” paguba chiar este totală (de exemplu, în general, polițe Casco pot fi încheiate pentru vehicule de cel mult 8-10 ani vechime).
"Cumpărăm mașini electrice din motive de sustenabilitate (...) Dar o mașină electrică nu este foarte sustenabilă, dacă trebuie să arunci bateria după o coliziune minoră", a declarat Matthew Avery, director de cercetare la Thatcham Research, o companie „risk intelligence” în lumea auto, relatează autoblog.com.
Citește și: UE anchetează mașinile electrice făcute în China pentru concurență neloială. Beijing: Protecționism
Bateriile pot costa zeci de mii de euro și pot ajunge până la 50% din prețul unui vehicul electric nou, ceea ce face ca înlocuirea lor să fie adesea neeconomică.
Prima lunară medie de asigurare pentru o mașină electrică, mai scumpă cu circa 30% decât la una pe combustie de aceeași valoare
Potrivit agenției de brokeraj Policygenius, prima lunară medie de asigurare pentru o mașină electrică în SUA în 2023 este de 206 dolari, cu 27% mai mare decât media pentru un model cu motor cu combustie.
Asigurătorii știu că "și un accident minor duce la deteriorarea pachetului de baterii ... costul înlocuirii acestei componente cheie poate depăși 15.000 $".
Înlocuirea bateriei la Tesla Model 3 poate costa până la 20.000 $, prețul de bază al mașinii noi fiind de aproximativ 43.000 $ în SUA, iar pe piața SH mașina se depreciază rapid în timp, se arată în analiza Reuters.
"Numărul de cazuri în care mașinile electrice vor fi declarate ușor daună totală va crește, modul în care sunt concepute bateriile este un punct crucial", a declarat Christoph Lauterwasser, director general al Allianz Center for Technology.