Investigaţia lansată de Comisia Europeană în privinţa vehiculelor electrice chinezești, suspectate că fac concurenţă neloială pentru că au beneficiat de subvenţii de stat, va avea un impact "negativ" asupra legăturilor economice şi comerciale dintre China şi UE, a avertizat ministerul chinez al Comerţului, relatează News.ro, citând Reuters şi AFP.
Citește și: SUA încep războiul bateriilor pentru mașini electrice cu China. Problema? Munca forțată
UE anchetează mașinile electrice făcute în China pentru concurență neloială. Ar putea crește taxele vamale
Șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat ancheta cu privire la mașinile electrice produse în China în discursul despre Starea Uniunii de miercuri, 13 septembrie. Aceasta va stabili dacă se justifică o eventuală creştere a tarifelor vamale, pentru a proteja producătorii din UE de "avalanşa" de importuri de vehicule electrice chinezeşti mai ieftine.
"China consideră că măsurile de investigaţie propuse de Uniunea Europeană sunt luate, în realitate, pentru a-şi proteja propria industrie în numele concurenţei loiale", a declarat Ministerul Comerţului într-un comunicat.
"Este un act pur protecţionist care va perturba şi distorsiona grav industria auto globală şi lanţul de aprovizionare, inclusiv în UE, şi va avea un impact negativ asupra relaţiilor economice şi comerciale dintre China şi UE", a avertizat Beijingul.
Citește și: Electrificarea pune la masă 7 dintre marii producători auto. Dezvoltă o rețea-gigant de încărcare
Ancheta, iniţiată de Comisia Europeană şi nu în urma vreunei plângeri din partea industriei, va irita şi mai mult o relaţie tensionată cu China, parţial alimentată de dezechilibrele comerciale şi de investiţii.
În 2022, exporturile Chinei către UE au crescut cu 8,6%, ajungând la 562 de miliarde de dolari, potrivit datelor vamale chineze. Dar importurile din UE s-au prăbuşit cu 7,9%, la 285 de miliarde de dolari, din cauza cererii chineze mai slabe, şi au mărit puternic deficitul comercial al UE cu China pentru al doilea an.
În ultimele luni, Franţa, în special, a făcut presiuni pentru o Europă mai fermă în faţa practicilor protecţioniste ale Chinei. Cu toate acestea, alte state membre ale Uniunii Europene, cum ar fi Germania, care se concentrează mai mult pe comerţul internaţional, se tem să nu supere Beijingul.
China mizează de mult timp pe motoarele electrice în industria auto şi a luat un avans faţă de Europa, în special în ceea ce priveşte tehnologiile de baterii.