Mașinile electrice, de unică folosință. Bateria, 50% din preț: 7.000 € la Spring, 20.000€ la Tesla

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 12.04.2023 - 10:38
Mașină electrică la încărcat (imagine cu caracter ilustrativ) - Foto: Profimedia Images
Mașină electrică la încărcat (imagine cu caracter ilustrativ) - Foto: Profimedia Images
Bateria Tesla Model Y nu poate fi reparată (imagine cu caracter ilustrativ) - Foto: Profimedia Images
Bateria Tesla Model Y nu poate fi reparată (imagine cu caracter ilustrativ) - Foto: Profimedia Images

În lume circulă deja milioane de mașini electrice, iar datele firmelor de asigurări arată că acestea sunt aproape de unică folosință. În caz de accident, la cea mai mică avarie la baterie, experții le declară foarte ușor „daună totală economică”. Bateria e și cât 50% din mașină.

SHARE

Mașinile electrice sunt promovate ca fiind mai fiabile și mai ieftin de întreținut/reparat în comparație cu automobilele clasice cu propulsoare termice, datorită numărului mai mic de piese aflate în mișcare, mai ales în compartimentul motor. 

Și, este adevărat. Dar, până la momentul unui nefericit accident în urma căruia bateria mașinii electrice suferă chiar și avarii minore.

Costurile de reparație/înlocuire ale bateriei sunt exorbitante, doar bateria putând costa și cât 50% din prețul mașinii noi, iar în unele cazuri, cum este cel al Tesla Model Y, bateria este „Zero repairability”, adică nu se poate repara nimic, doar trebuie înlocuită. 

Citește și: Doi coloși auto arată că vehiculele pe hidrogen sunt o alternativă la mașinile electrice „clasice”

O baterie nouă de Dacia Spring, de exemplu, costă circa 7.000 € (pe site-urile de anuțuri SH se cere în jur de 5.000 €), iar o baterie nouă de Tesla Model 3 ajunge și 16.000-20.000 €, în funcție de model, potrivit thedrive.com.

Și, la aceste prețuri, se adaugă, evident, și manopera.

De pildă, unui proprietar de Chevrolet Volt plug-in hybrid de 11 ani vechime i s-a stricat bateria și a cerut o cotație pentru înlocuirea acesteia dealer-ului Roger Dean Chevrolet din Pine Island, Cape Coral, Florida, Statele Unite, în august 2022. Iar factura proformă l-a șocat. Service-ul i-a cerut 26.887 $ pe bateria de Chevrolet Volt și 1.200 $ pentru manoperă. În total, cu tot cu taxe, schimbarea bateriei mașinii l-ar costa pe proprietar 29.842 $. Nouă, mașina a costat 34.000-35.000 $. 

Sigur, și în cazul mașinilor cu motoare clasice, termice, dacă e afectat propulsorul într-un accident, costurile de reparație sunt mari. Dar, clar, departe de costul unei baterii. 

Companiile de asigurări declară mașinile electrice aproape de unică folosință

Prin urmare, potrivit unei analize realizate de Reuters, în SUA și Europa, companiile de asigurări consideră mașinile electrice aproape de unică folosință.

Experții le declară „daună totală economică” și la cea mai mică avarie suferită de baterie, în cazul unui accident. Iar pentru cine nu are asigurare „Casco” paguba chiar este totală (de exemplu, în general, polițe Casco pot fi încheiate pentru vehicule de cel mult 8-10 ani vechime).

Citește și: FOTO O mașină electrică 4x4, făcută în România, merge și gratis. Vezi care e secretul!

"Cumpărăm mașini electrice din motive de sustenabilitate (...) Dar o mașină electrică nu este foarte sustenabilă, dacă trebuie să arunci bateria după o coliziune minoră", a declarat Matthew Avery, director de cercetare la Thatcham Research, o companie „risk intelligence” în lumea auto, relatează autoblog.com.

Bateriile pot costa zeci de mii de euro și pot costa până la 50% din prețul unui vehicul electric, ceea ce face ca înlocuirea lor să fie adesea neeconomică. 

Primele de asigurare pentru mașinile electrice vor continua să crească

În timp ce unii producători de automobile, precum Ford și General Motors, au declarat că au făcut ca pachetele de baterii să fie mai ușor de reparat, Tesla a adoptat o abordare opusă cu Model Y - pachetul de baterii „structural” este descris de experți ca având "zero reparabilitate". Adică, e ca la smartphone-uri, se schimbă bateria cu totul și atât.

Așadar, cu excepția cazului în care Tesla și alți producători auto nu vor produce pachete de baterii mai ușor de reparat și nu vor oferi acces terților la datele privind celulele bateriilor, primele de asigurare deja ridicate vor continua să crească pe măsură ce vânzările de vehicule electrice vor crește și tot mai multe mașini cu kilometraj redus vor fi casate după coliziuni minore, afirmă asigurătorii și experții din industrie.

Citește și: VIDEO Test de autonomie cu 9 mașini electrice: Pe autostradă, la 135 km/h, doar 3 merg peste 300 km

Potrivit agenției de brokeraj Policygenius, prima lunară medie de asigurare pentru o mașină electrică în SUA în 2023 este de 206 dolari, cu 27% mai mare decât media pentru un model cu motor cu combustie. 

Asigurătorii știu că "și un accident minor duce la deteriorarea pachetului de baterii ... costul înlocuirii acestei componente cheie poate depăși 15.000 $". 

Înlocuirea bateriei la Tesla Model 3 poate costa până la 20.000 $, prețul de bază al mașinii noi fiind de aproximativ 43.000 $ în SUA, iar pe piața SH mașina se depreciază rapid în timp, se arată în analiza Reuters.

Sute de mașini electrice, declarate daună totală în fiecare zi, la nivel global, din cauza bateriilor. Impactul ecologic, uriaș

"Numărul de cazuri în care mașinile electrice vor fi declarate ușor daună totală va crește, modul în care sunt concepute bateriile este un punct crucial", a declarat Christoph Lauterwasser, director general al Allianz Center for Technology.

De asemenea, Lauterwasser a subliniat că producția de baterii pentru vehicule electrice emite mult mai mult CO2 decât fabricarea de mașini pe benzină sau motorină, ceea ce înseamnă că vehiculele electrice trebuie să fie conduse zeci de mii de kilometri înainte de a compensa aceste emisii suplimentare. 

"Dacă arunci vehiculul într-o fază incipientă, ai pierdut aproape tot avantajul în ceea ce privește emisiile de CO2", a punctat Christoph Lauterwasser.

Sandy Munro, șeful Munro & Associates, o campanie din Michigan care dezmembrează vehicule și consiliază producătorii de automobile cu privire la modul în care să le îmbunătățească, a declarat că pachetul de baterii al Modelului Y are o "reparabilitate zero". 

"Pachetul de baterii structural Tesla merge direct la mașina de tocat", a spus Munro.

În același timp, Michael Hill, șeful operațiunilor Synetiq, cea mai mare companie de dezmembrări și reciclare auto din Marea Britanie, a declarat că, în ultimele 12 luni, numărul de vehicule electrice aflate în zona de izolare, unde trebuie verificate pentru a evita riscul de incendiu, a crescut de la o duzină la fiecare trei zile până la 20 pe zi. "Se manifestă la toți producătorii", a punctat Hill.

În prezent, în Marea Britanie, de exemplu, ca și în multe alte țări nu există facilități de reciclare a bateriilor pentru vehicule electrice, astfel că Synetiq trebuie să scoată bateriile din mașinile scoase din uz și să le depoziteze în containere.

Hill a estimat că cel puțin 95% din celulele din sutele de baterii pentru vehicule electrice și miile de baterii hibride pe care Synetiq le-a depozitat nu sunt deteriorate și ar trebui să fie reutilizate. 

Mai mult, conform specialiștilor, în cel mai bun caz, în momentul de față, doar maximum 30% dintr-o baterie de mașină electrică poate fi reciclată.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te