Viitorul aparține clar autovehiculelor electrice, dar nu neapărat doar celor cu baterii care se încarcă la priză. Cel puțin pentru mașinile mari și performante, încă se caută alternative viabile la motoarele termice. Iar BMW și Toyota pariază pe sistemele alimentate cu hidrogen.
Flotă de taxiuri Toyota Mirai, pe hidrogen, la Hamburg. Pe țeava de eșapament ies doar vapori de apă
„Un taxi Mirai, vă rog!”. Dacă ajungi în vizită la Hamburg ai toate șansele să te plimbi prin orașul portuar german cu o Toyota Mirai, alimentată cu hidrogen. Cea mai mare companie de taxi din Hamburg și-a extins recent flota cu 25 de exemplare Toyota Mirai.
Citește și: România nu poate dezvolta o reţea de distribuţie de hidrogen din cauza unui vid legislativ din 2008
Mașinile cu pile de combustie oferă o autonomie mare, o realimentare rapidă și au zero emisii poluante. Pe țeava de eșapament ies doar vapori de apă.
Cea de-a doua generație a modelului Toyota Mirai oferă o autonomie de până la 650 de kilometri și poate fi realimentată cu hidrogen în doar câteva minute.
Cea mai mare companie de taxi din Hamburg are deja 40 de taxiuri electrice cu baterii, iar acum introduce și modele electrice cu pile de combustie.
De asemenea, taxiuri Toyota Mirai sunt disponibile și în alte mari orașe europene, precum și pe alte continente.
Citește și: Rolls-Royce a testat cu succes un motor de avion de linie alimentat cu hidrogen în loc de kerosen
BMW testează o flotă de SUV-uri iX5 Hydrogen în locații din toată lumea
BMW Group pariază și el și pe hidrogen, pentru mobilitatea viitorului. Bavarezii au produs o serie mică de BMW iX5 Hydrogen și, după ce modelul ce dispune de tehnologie cu pile de combustie cu hidrogen (fuel cell) a finalizat un program intensiv de testare în condiţii solicitante în laboratoare, de demarat în această primăvară o serie de teste demonstrative în întreaga lume.
"Hidrogenul este o sursă de energie versatilă care are de jucat un rol-cheie pe măsură ce progresăm către neutralitatea climatică", explicat Frank Weber, membru al Consiliului de Administraţie al BMW AG, responsabil pentru Dezvoltare.
"Suntem siguri că hidrogenul va câştiga o importanţă semnificativă pentru mobilitatea individuală şi, prin urmare, considerăm că o combinaţie de sisteme de propulsie electrică cu baterii şi pile de combustie este o abordare relevantă pe termen lung.
Pilele de combustie nu necesită nici materii prime critice, cum ar fi cobalt, litiu sau nichel, aşa că, investind în acest tip de sistem de propulsie, întărim şi rezistenţa geopolitică a BMW Group.
Flota noastră de test BMW iX5 Hydrogen ne dă oportunitatea să obţinem informaţii noi şi valoroase, permiţându-ne să prezentăm clienţilor o gamă atractivă de produse odată ce economia hidrogenului devine o realitate larg răspândită", a adăugat Frank Weber.
BMW iX5 Hydrogen este dezvoltat pe platforma X5-ului „clasic”, ceea ce demonstrează flexibilitatea constructivă a acesteia.
Automobilele de bază pentru modelul cu hidrogen vin de uzina BMW Group din Spartanburg (SUA). Iar, la uzina-pilot din Centrul de Cercetare şi Inovaţie din München (FIZ), acestea sunt echipate cu un nou ansamblu de podea în secţia de caroserii, care face posibilă găzduirea celor două rezervoare de hidrogen în tunelul central şi sub banchetă.
Sistemele electrice de 12V şi 400V specifice modelului, bateria de înaltă performanţă, motorul electric şi pila de combustie sunt toate integrate în faza de asamblare, alături de piesele de producţie standard.
Poziţionat în zona punţii spate împreună cu bateria de înaltă performanţă, motorul electric este un produs al tehnologiei actuale BMW eDrive de generaţia a cincea, folosită şi în modelele electrice şi plug-in hybrid de la BMW.
Sistemele cu pile de combustie aflate sub capota BMW iX5 Hydrogen au fost fabricate la centrul de competenţă intern al BMW pentru hidrogen din Garching, la nord de München, începând cu luna august a acestui an.
Numeroase componente sunt produse exclusiv pentru modelul SAV alimentat cu hidrogen, inclusiv unele produse la Campusul de Producţie Aditivă - centrul de competenţă al BMW Group pentru imprimare 3D - care face parte tot din uzina-pilot. BMW iX5 Hydrogen trece prin toate etapele obişnuite de producţie, începând de la atelierul de caroserii, trecând apoi la vopsitorie şi asamblare înainte de a se încheia cu o inspecţie finală a fiecărui automobil în parte. După aceasta, fiecare automobil este supus unui control operaţional complet la centrul de testare al BMW Group din Aschheim.
BMW iX5 Hydrogen combină toate beneficiile unui sistem de propulsie fără emisii locale cu o utilizare remarcabilă de zi cu zi şi capacităţi pe distanţe lungi, ceea ce face ca tehnologia sa de pile de combustie cu hidrogen să fie o alternativă atractivă complementară la sistemul de propulsie electric cu baterii.
Acest lucru este valabil mai ales pentru clienţii pentru care opririle scurte de realimentare şi distanţe lungi sunt obligatorii, precum şi pentru regiunile care încă nu au o infrastructură de încărcare adecvată.