În ultimii ani, aerul condiționat a devenit un echipament obligatoriu în mașină în România, dar și în aproape întreaga Europă, pentru a te putea deplasa în condiții civilizate și în siguranță vara.
Citește și: AC-ul mașinii trebuie întreținut pentru a nu crea probleme. Costă 300 - 1.000 lei. Recomandările RAR
Mașina nu mai trage normal când dai drumul la aer condiționat? „Problema”, explicată de specialiști
Atunci când dau drumul la sistemul de aer condiționat, mulți șoferi au impresia că, brusc, mașina nu mai trage normal.
Și, nu greșesc. Sub capotă, se declanșează un proces complex, cu diverse consecințe asupra motorului vehiculului. Una dintre cele mai evidente este reducerea puterii, direct legată de funcționarea compresorului de aer condiționat.
Potrivit specialiștilor, această pierdere este în general estimată între 6 și 10 cai putere. Și, evident, „problema” afectează cel mai mult mașinile cu motoare mici și lipsite de vlagă.
La un motor de, să spunem, 100 de cai putere, „dispariția” a 10 cai pentru AC se simte destul de serios la accelerare, în timp ce la un motor mai puternic de, să spunem, 200 de cai „problema” se simte mult mai puțin.
De la 250-300 de cai în sus, nici nu mai e sesizabilă.
Citește și: Ți se aburesc geamurile la mașină și miroase urât? „Suferă” de umezeală. Cum scapi de problemă
Explicația fenomenul diminuării puterii mașinii la cuplarea AC-ului este destul de simplă.
Compresorul de aer condiționat este pus în mișcare de o curea de accesorii, care este la rândul ei acționată de motorul autovehiculului. Atunci când aerul condiționat este activat, motorul trebuie să furnizeze energie suplimentară pentru a acționa această curea și pentru a permite compresorului să se rotească. Această muncă suplimentară duce în mod inevitabil la o reducere a puterii disponibile pentru propulsarea mașinii.
Citește și: Când trebuie schimbat filtrul de polen al mașinii pentru a nu risca o boală respiratorie. Cu cărbune
Pentru șoferi, acest lucru poate însemna reducere a capacității de reacție a autovehiculului, în special la accelerare sau la urcarea unei pante și în special la mașinile cu motoare mici și slabe. Pe autostradă, de exemplu, acest lucru se poate manifesta printr-un sentiment de „greutate” în accelerare sau un răspuns mai lent al motorului la apăsarea pedalei de accelerație.
Prin urmare, „problema” că mașina nu mai trage normal când dai drumul la sistemul de aer condiționat nu poate fi reolvată decât prin trecerea la un automobil mai puternic.