Iarna nu e ca vara. Ce trebuie să verifice șoferii la orice mașină pentru a nu rămâne în pană

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 16.11.2023 - 13:37
Iarna nu e ca vara. Ce trebuie să verifice șoferii la orice mașină pentru a nu rămâne în pană - Foto: Profimedia Images
Iarna nu e ca vara. Ce trebuie să verifice șoferii la orice mașină pentru a nu rămâne în pană - Foto: Profimedia Images

Iarna nu e ca vara. Iar șoferii trebuie să verifice o „piesă”-cheie la orice autovehicul, inclusiv la mașinile electrice, pentru a nu risca să rămână în pană.

SHARE

Bateriile auxiliare, „clasice”, ale mașinilor, de 12/24 volți, suferă un proces de îmbătrânire în sezonul de vară și se deteriorează complet în sezonul rece. Și, atenție, și mașinile electrice au și baterie „clasică”, fără de care nu pornesc. 

Prin urmare, toți șoferii, indiferent de ce mașină au, pe benzină, diesel, hybrid, plug-in hybrid sau 100% electrică, trebuie să verifice starea bateriei auxiliare înainte de sosirea vremii reci, dacă vor să evite să rămână în pană. O singură noapte de îngheț este suficientă pentru a provoca defecțiune, potrivit specialiștilor. 

Citește și: Atenție, la antigel! Există 6 culori. Cum alegi lichidul de răcire potrivit mașinii tale

46% din toate defecțiunile mașinilor sunt cauzate de baterie

Potrivit unui studiu efectuat de Automobil Clubul German - ADAC, de exemplu, în 2022, aproximativ 46% dintre defecțiunile raportate în service la mașinile din Germania s-au datorat bateriei „clasice”, inclusiv a sistemul de încărcare a acesteia.

Printre motivele acestei situații se numără electrificarea sporită a autovehiculelor din ultimii ani. Mașinile moderne sunt dotate cu mai multe echipamente electronice (pot avea până la 150 de consumatori, protrivit ADAC). De asemenea, acestea sunt mai dependente ca niciodată de baterie. Ele au nevoie ca bateria să le ofere putere 100% în orice situație și ca aceasta să poată oferi o alimentare fiabilă tuturor echipamentelor electronice consumatoare. 

De aceea, este extrem de important ca șoferii să verifice starea baterie auxiliare cu regularitate.

Citește și: Și lichidul de spălat parbrizul e de iarnă și de vară, ca anvelopele. Ce riști dacă nu îl schimbi

Verificarea bateriei „clasice” se poate  face cu un dispozitiv de măsurare ce testează doar starea de încărcare a bateriei.  Într-un caz ideal, multimetrul va indica o tensiune pe circuit deschis de aproximativ 12,8 V. În cazul în care tensiunea scade sub 12,4 V, bateria trebuie reîncărcată cât mai curând posibil. O încărcare scăzută continuă poate deteriora bateria din cauza sulfatației.

Factori ce pot degrada bateria auxiliară a mașinii

- Temperaturile extreme - Căldura excesivă poate cauza sulfatarea și coroziunea în interiorul bateriei. De obicei problema (dificultăți cu pornirea la rece și acceptanța de încărcare scăzută) se face simțită în timpul iernii.

- Utilizarea neregulată - O mașină parcată utilizează până la 1% din sarcina bateriei în standby. În plus, în funcție de temperatura ambiantă și de vechimea bateriei, autodescărcarea poate consuma bateria în câteva săptămâni.

- Deplasările scurte - Condusul doar pe distanțe scurte nu oferă bateriei suficient timp pt. încărcare. Iarna, accesoriile cu consum mare, precum aparatele de dejivrare și sistemele de încălzire a scaunelor, înrăutățesc situația.

- Vechimea - Pe măsură ce mașina îmbătrânește, îmbătrânește și bateria, din cauza coroziunii și sulfatării. Cristalele de sulfat care se formează pot astupa porii plăcuțelor bateriei, împiedicând încărcarea corespunzătoare.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te