Frigul, coșmarul mașinilor electrice. Autonomia scade cu 30%. Cât merge Dacia Spring cu un „plin”?

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 22.11.2023 - 21:00
Frigul, coșmarul mașinilor electrice. Autonomia scade în medie cu 30%. Studiul, pe 10.000 de EV-uri - Foto: Profimedia Images
Frigul, coșmarul mașinilor electrice. Autonomia scade în medie cu 30%. Studiul, pe 10.000 de EV-uri - Foto: Recurrent

Frigul e coșmarul mașinilor electrice. Autonomia scade cu 30%, în medie, la 0 grade Celsius, potrivit unei analize realizate pe baza datelor de la 10.000 de mașini electrice.

SHARE

Iarna își intră ușor, ușor în drepturi, iar în timp ce vă scoateți gecile și vă asigurați că instalația de căldură funcționează în parametrii, dacă aveți mașină electrică, este momentul potrivit să vă gândiți mai ales la ce drumuri lungi urmează să faceți și cum să gestionați autonomia. 

Nu este niciun secret, frigul este coșmarul bateriilor, reducând autonomia EV-uri chiar și când acestea stau parcate în fața casei.

Pierderea de autonomie din cauza temperaturilor scăzute nu este uniformă pentru toate modelele. Unele mașini electrice se descurcă mai bine decât altele în ceea ce privește modul în care pre-condiționează bateria, reciclează căldura reziduală și minimizează pierderea de autonomie. 

Citește și: Marile companii auto din Vest nu fac față Chinei care „inundă” piața europeană cu mașini ieftine

Frigul, coșmarul mașinilor electrice. Autonomia scade cu 30%, conform unui studiu pe 10.000 de EV-uri

În timpul sezonului rece 2022-2023, Recurrent, o campanie care se ocupă de monitorizarea „sănătății” bateriilor, a adunat date de la circa 10.000 de autovehicule electrice pentru a analiza modul în care temperaturile scăzute de iarnă le afectează autonomia în trafic real.

Pe scurt, datele culese de la 12 modele de mașini electrice din toate categoriile au indicat că autonomia medie, după luarea în considerare a variabilelor din lumea reală, cum ar fi clima, terenul (una e să mergi la câmpie, alta în zone montane, de exemplu) și diferitele stiluri de conducere ale șoferilor, a fost de 70,3% din autonomia lor maximă obținută la temperatura „ideală” (temperatura la care fiecare mașină electrică are cea mai mare autonomie medie, poate diferi de la un model la altul).

Testele Recurrent au fost efectuate la o temperatură exterioară de 0 grade Celsius. Iar pentru a nu complica lucrurile, specialitșii Recurrent au decis să se refere la aceste cifre ca fiind intervalul de iarnă și intervalul normal. Ambele cifre sunt diferite de intervalul oficial EPA (echivalentul WLTP în SUA) și sunt mai reale decât estimările EPA.

Citește și: Hertz închiriază zeci de mii de mașini electrice. E dezamăgit. Reparațiile costă dublu ca la termice

De exemplu, datele prelevate și prelucrate de Recurrent arată că managementul termic al mașinilor electrice Tesla este printre cele mai performante. Tesla Model 3, Tesla Model Y și Tesla Model X au pierdut fiecare în medie 24% din autonomie în timpul iernii. Producătorul Tesla a introdus pe mașini pompa de căldură brevetată în 2021, care pare să fi încorporat mai multe inovații, cum ar fi un "super colector" și o "supapă octo" pentru a îmbunătăți eficiența pompei de căldură. Caracteristici precum precondiționarea bateriei contribuie, de asemenea, la scăderea pierderii de autonomie în timpul iernii.

De notat, datele despre mașinile electrice Tesla reies dintr-un eșantion de dimensiuni impresionante. Recurrent a analizat cifrele de la un număr de 4.375 de Model Y, 4.576 de Model 3 și 249 de Model X.

Studiul integral despre modul în care frigul afectează autonomia mașinilor electrice, realizat de Recurrent, poate fi găsit AICI

Printre cele mai sensibile mașini electrice la frig analizate de Recurrent se numără Volkswagen ID.4 (autonomia a scăzut cu 46%) și Chevrolet Bolt (autonomia a scăuzut cu 42%).

Citește și: VIDEO Unei mașini electrice Tesla Model 3 i-a murit bateria subit. A fost utilizată intens pe Uber

Iar una dintre cele mai rezistente mașini electrice la frig pare să fie Audi e-Tron, redenumit Q8 e-Tron în 2023 (autonomia a scăzut doar cu 16%).

Nissan Leaf 2019 a prezentat, de asemenea, o scădere relativ mică a autonomiei iarna. La 0 grade Celsius, a pierdut 23% din autonomie. Modelele Leaf mai vechi au fost mai sensibile la variațiile de temperatură din cauza managementului termic pasiv, în comparație cu modelele mai noi care pot fi dotate cu încălzitoare de baterie.

Dacia Spring nu se vinde în SUA, dar dacă îi aplicăm scăderea medie de autonomie din cauza frigului identificată de Recurrent, iarna, la circa 0 grade Celsius, model Spring 45 nu poate parcurge mai mult de 160 km cu un plin de baterie, iar modelul Spring 65, maximum 150 km.

De ce sunt sensibile mașinile electrice la frig

Temperaturile scăzute pot genera reacții chimice și fizice care eliberează energia dintr-o baterie. În plus, încălzirea cabinei mașinii și dezaburirea geamurilor consumă multă energie din bateria de înaltă tensiune, ceea ce scade și mai mult autonomia.

Multe mașini electrice sunt dotate cu pompe de căldură care reciclează căldura în exces creată de baterie și motoare pentru a îmbunătăți eficiența și a reduce pierderea de autonomie. Dar cele mai „ieftine”, nu. 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te