FOTO Inginerii de la ARO au meșterit un SUV compact când marii constructori europeni nici nu visau

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 08.07.2025 - 07:40
Inginerii de la ARO au meșterit un SUV compact când marii constructori europeni nici nu visau - Foto: Facebook / Dacia Duster Trails & Technical
Inginerii de la ARO au meșterit un SUV compact când marii constructori europeni nici nu visau - Foto: Facebook / Dacia Duster Trails & Technical
Inginerii de la ARO au meșterit un SUV compact când marii constructori europeni nici nu visau - Foto: By Maseratilaforza at Italian Wikipedia
Inginerii de la ARO au meșterit un SUV compact când marii constructori europeni nici nu visau - Foto: By Maseratilaforza at Italian Wikipedia
Inginerii de la ARO au meșterit un SUV compact când marii constructori europeni nici nu visau - Foto: Facebook / Dacia Duster Trails & Technical
Inginerii de la ARO au meșterit un SUV compact când marii constructori europeni nici nu visau - Foto: Facebook / Dacia Duster Trails & Technical
Inginerii de la ARO au meșterit un SUV compact când marii constructori europeni nici nu visau - Foto: Facebook / Dacia Duster Trails & Technical
Inginerii de la ARO au meșterit un SUV compact când marii constructori europeni nici nu visau - Foto: Facebook / Dacia Duster Trails & Technical
Inginerii de la ARO au meșterit un SUV compact când marii constructori europeni nici nu visau - Foto: Facebook / Dacia Duster Trails & Technical
Inginerii de la ARO au meșterit un SUV compact când marii constructori europeni nici nu visau - Foto: Facebook / Dacia Duster Trails & Technical

În anii 1980, marii constructori europeni nici nu visau la SUV-urile de toate dimensiunile care inundă astăzi piața. Dar, vizionari, inginerii de la ARO au meșterit un SUV compact cu linii de Dacia Nova și stopuri împrumutate de la Oltcit, în stil Jeep Cherokee.

SHARE

Idei bune, materializate prost, din diferite motive, de la lipsa de viziune și „haiducia” de după Revoluție, la calitatea pieselor și a fabricației.

Citește și: FOTO Apariție epocală: A fost găsit și recondiționat primul Aro 24 fabricat la Câmpulung în 1969

Inginerii de la ARO au meșterit un SUV compact când marii constructori europeni nici nu visau

Deși moda SUV-urilor a început să prindă, ușor, ușor, aripi abia în anii 2000, iar în ultima decadă a ajuns o adevărată nebunie, inginerii de la ARO Câmpulung au meșterit în 1989 un SUV cu ce aveau la îndemâna la acea vreme, linii de Dacia Nova și stopuri împrumutate de la Oltcit, de exemplu, în stil Jeep Cherokee. 

În același timp, întâmplător sau nu, prototipul de SUV compact ARO aducea foarte bine cu SUV-ul de lux Rayton-Fissore Magnum 4x4, produs de marca italiană începând din 1985. 

Ca idee, modelul Rayton-Fissore Magnum avea 4.570 mm lungime, 2.010 mm lățime, 1.887 mm înălțime și un ampatament de 2.700 mm. Comparativ, ARO 26 CN avea 4.110 mm lungime, 1.780 mm lățime, 1.800 înălțime și un ampatament de 2570 mm.

Citește și: FOTO Dacia 1300 Coupe Hatchback: lunetă din 2 geamuri de autobuz. Nu s-a putut turna dintr-o bucată

Foto: Rayton-Fissore Magnum 4x4

Dacă prototipul ARO 26 CN  (CN = Caroserie Nouă, cu 4 uși plus hayon), ar fi ajuns în producția de serie, ar fi înlocuit ARO 24 și ar fi fost primul SUV compact făcut în Europa.

Ideea SUV-ului ARO 26 CN a apărut în 1985, după ce în 1984 la Mioveni începuse proiectarea modelului Dacia Nova, care a apărut pe piață abia în 1995. 

Citește și: FOTO Dacia Nova, o concepție 100% românească? Nu. „Inspirația” a venit de la două mașini franțuzești

Iar prototipul funcțional ARO 26 CN a fost gata în 1988 și prezentat în 1989 ca „ARO Model'89”. 

Din imagini, se observă clar influențele de design ale modelului Dacia asupra conceptului de la Câmpulung: liniile blocurilor optice față, liniile aripilor față, liniile portierelor laterale.

În spate, se văd stopurile în stil Oltcit. Iar tot stilul Oltcit se regăsește și la plasticele de la interior. 

Detalii tehnice despre ARO 26 CN nu prea există, dar, din imagini, se vede că nu lipsesc șasiul și suspensiile spate pe foi de la ARO 24, ceea ce însemană că platforma tehnică ar putea fi cea de la ARO 10. 

Statul român, sub rânduirea premierului Adrian Năstase, a vândut, pentru prețul de 180.000 de dolari, 68,7% din ARO companiei americane Cross Lander, deținută de John Perez, un american născut în Cuba, în septembrie 2003. 

În contractul de privatizare erau prevăzute investiții de 2 milioane de dolari în ARO, dar nici o investiție nu a avut loc, iar echipamentul ARO a fost vândut.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te